ردکردن این
فیلم راننده تاکسی ( taxi driver )

نقد فیلم Taxi Driver (راننده تاکسی)

نام فیلم : Taxi Driver
سال ساخت : 1976
بودجه ساخت : 1.3 میلیون دلار
باکس آفیس : 28.3 میلیون دلار
بازیگران : رابرت دنیرو ، مارتین اسکورسیزی ، جودی فاستر ، سیبل شپرد
کارگردان : مارتین اسکرسیزی
امتیازات : متاکیرتیک 94 ، روتن 98 و محبوبت در IMDB توسط کاربران 8.3
خلاصه داستان : تراویس راننده تاکسی شهر نیویورک است که به صورت شبانه کار می کند و شخصیتی تنها و طرد شده از اجتماع دارد و در سفری مکاشفانه در خیابان های کثیف وضعیت جامعه را از نگاه به او می بینیم …
فیلم راننده تاکسی ( taxi driver )
فیلم راننده تاکسی در سال 1976 بر روی پرده ی نقره ای سینما رفت و توانست موفقیت بسیار خوبی را برای سازندگان آن به ارمغان بیاورد. در سال 1977 رابرت دنیرو نامزد اسکار بهترین هنرپیشه شد و این فیلم توانست در بیست و نهمین دوره جوایز کن برنده نخل طلایی شود. خیلی از منتقدین فیلم راننده تاکسی را بهترین اثر مارتین اسکورسیزی می دانند. تراویس بیکن ( رابرت دنیرو) شخصیتس بیمار ولی کاملاً روانی ، بریده از جامعه و معترض به مسائل و مشکلات جامعه که قصد دارد جرکتی در جهت جل این مشکلات انجام دهد ولی توان انجام آنرا ندارد. اسکورسیزی به شکل زیبا و خلاقانه مشکلات جامعه را دریچه نگاه یک راننده تاکسی روایت می کند.
 راننده تاکسی از این جهت انتخاب شده است که نماد عمومیت جامعه را دارد و تمام طیف های جامعه را در برمی گیرد از افرادی ساده تا نامزد ریاست جمهوری سوار بر تاکسی در شهر تردد می کنند. راننده ای که تمام شهر نیویورک را سرک می کشد و جرم و جنایت ، بی بند و باری ، دزدی و فساد را بعد از جنگ ویتنام در آمریکا به تصویر می کشد. علاوه بر بازی فوق العاده رابرت دنیرو که به نظرم بهترین بازی این بازیگر در طول دوران حرفه ای بازیگریش است. موسیقی متن زیبا اثر برنارد هرمن و حتی فیلمبرداری بینظیر آن اشاره کرد. ظاهر تراویس نشان می دهد که او نتوانسته با آمریکای بعد جنگ ویتنام ارتباط برقرار کند و به هیچ وجه نمی خواهد همانند آنها باشد، سرباز نیروی دریایی که از جنگ آمده و با جامعه ای پر از روابط جنسی ، دروغ ، قتل ، مواد مخدر مواجه شده است و به قول خود تراویس در فیلم که “یه روز یه بارون واقعی تمام کثافت های این شهرو می شوره
تراویس شبانه در کل شهر به رانندگی مشغول است در شهری که روایت گر سالهای بسیار ناامید کننده شهر نیویورک است سالهای دهه 70 میلادی با اعتصاب های بسیار و مشکلات اقتصادی زیادی که دامن جامعه را گرفته است. او هر شب تمام این جنایات و مشکلات را می بیند و به زور قرص و دیدن فیلم های مستهجن خود را کنترل می کند تا جایی که دیگر طاقت نمی آورد و ظرف وجودیش پر می شود.
او که دیگر توان این همه مشکلات در جامعه را ندارد شروع به ایجاد حرکتی می کند، سعی می کند با کشتن نامزد ریاست جمهوری جنبشی و حرکتی را به وجود آورد ولی چون به موفقیت نمی رسد و توان انجام آنرا ندارد ، به سراغ یک جامعه فاسد خرد می رود و از آنجا این پاکسازی و نمادسازی را شروع می کند.
این ایده را از شخصی که مسافرش بوده و قصد داشت همسر خیانتکار خود را بکشد به دست می آورد. اینکه تنها راه نجات از این نابودی و این فساد کشتن و از بین بردن است. نگاه اسکورسیزی متوجه تلخ کامی ها و فسادهای متعدد جامعه امریکا هست، حتی او گریزی به نگرش مردسالاری و علت ایجاد تباهی دختران و نابودی آنها میزند. اسکورسیزی ببینده را همراه با راننده تاکسی در کل شهر به گردش وادار می کند تا مشکلات و نابودی شهر را از نزدیک نظاره گر باشند. 
تراویس خون و خونریزی را از باند فاحشه خانه ای که مدتی است زیر نظر دارد شروع میکند و یکی دیگر از بازی های دوست داشتنی در این فیلم  دختر 12 ساله ای به نام آیرس ( جودی فاستر ) است ، جودی فاستر در همان زمان واقعا 12 ساله است و مجبور می شوند برای اینکه بتوانند در چنین فیلم خشون آمیزی بازی کند از اداره رفاه آمریکا مجوز بگیرند. ولیکن فاستر واقعا در این فیلم نقش دخترکی که از خانه فرار کرده است و تبدیل به یک فاحشه از سر ناچاری شده را خوب بازی می کند. البته در سکانسی مربوط به گفتگوی تراویس با فاستر در رستوران خطای راکوردی صورت می گیرد که برای این فیلم عجیب به نظر می رسد. در یک سکانس عینک آیرس متفاوت می شود و این مسئله از  سازندگان پنهان مانده است. 
در کل اگر به دنبال فیلمی رمزآلود و تم تاریک هستید، فیلمی که شخصیت اصلی داستان شخصیتی چندلایه دارد و بشدت قوی و زیبا بازی کرده است ، فیلمی که به درستی مشکلات جامعه را نشانه گرفته و به نقد آن می پردازد راننده تاکسی پیشنهاد بسیار خوبیست این فیلم در لیست 250 فیلم برتر تاریخ از نگاه IMDB در رتبه 101 قرار دارد.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.