ردکردن این
مقایسه سابلایم با ویژوال استادیو کد

مقایسه VSCode و Sublime

ویژوال استادیو کد

ویژوال استادیو کد نرم افزاریست رایگان ، همراه با ابزار هایی قدرتمند مانند IntelliSense (کامل کننده کد) و همچنین دیباگر که در عین سادگی و روان بود نرم افزاری است متن باز و رایگان و چند سکویی (Cross Platform) برای سیستم عامل های لینوکس ، ویندوز و مک و همچنین بر خلاف بسیاری از کد ادیتور های رایگان و پولی دیگر، از فارسی کاملا پشتیبانی میکند

مهمترین دلایل بهترین بودن این کد ادیتور برای فارسی زبانان جابجا نشدن متون فارسی و انگلیسی، اکستنشن (Extension) های بسیار عالی این نرم افزار و رایگان بودن آن است.

VS Code ابزار مناسبی برای نوشتن کدهای وب شامل JSX ، React ، HTML ، CSS ، SCSS ، Less ، JSON  ، ASP.NET, C است و حدود ۳۰ زبان حدودا پشتیبانی میکند. دارای نسخه قابل حمل و حجم آن حدود ۵۰ مگابایت است.

VS Code دارای Split editing هست، به این معنی که میتوانید چند پنجره از یک صفحه را باز کرده و هر پنجره یک قسمت از کد را نشان دهد و همزمان ویرایش کنید.

 

نمایش یک صفحه در دوپنجره - ویژوال استادیو کد - Split Editing

قابلیت شخصی سازی دارد به عنوان مثال هر اکستنشن را میتوانید به چند صورت تنظیم کنید، از جمله برای WorkSpace و User که در شرایط متفاوت برای پروژه های متفاوت که این تنظیمات از هدر رفتن وقت شما و فکر شما جلوگیری میکند.

همچنین با نصب اکستنشن Live Server یک آیکون کوچک پایین ادیتور اضافه میشود که با کلیک بر آن میتوانید به صورت Real Time هر تغییرات صفحات وب خود را ببینید.

همچنین با استفاده از View > Appearance > Full Screen یا کلید میانبر F11 میتوان ویرایشگر متن را به صورت تمام صفحه دید که این کار باعث میشه بدون هیچ حواس پرتی به کار خود ادامه دهید.

در قسمت Extension‌ میتوانید زبانی که میخواهید برنامه بنویسید را تایپ کنید تا اکستنشن های مربوطه برای شما لیست شوند.

به عنوان مثال Python را نصب میکنیم

نصب اکستنشن پیاتون در ویژوال استادیو

یکی از امکاناتی که برای یادگیری یک زبان نیاز هست استفاده از break برای فیکس کردن نرم افزار هست، با تشکر از ویژوال استادیو کد بخاطر قسمت دیباگ که خطاها را نمایش میدهد، با استفاده از کلید F5 میتوانید برنامه را اجرا کنید. همچنین میتوانید Breakpoint بگذارید که زمانی که نرم افزار به در حالت دیباگ به آن قسمت از کد رسید برنامه به صورت اتوماتیک stop میشود. همچنین یکی از قابلیت های خوب این برنامه پیدا کردن اتوماتیک اشکالات جزئی در برنامه است و مستقیما به آن اشاره میکند و راحتتر میتوانید مشکل را حل کنید.

همچنین یک نقشه کوچک از کدها بالا سمت راست ادیتور هست که خیلی ساده میتوانید بین کدهای صفحه بگردید.

IntelliSense

در زمان یادگیری یک زبان معمولا برای پیدا کردن یک تکه کد به گوگل مراجعه میکنیم تا آن را درست بنویسیم اما در ویژوال استادیو کد کلمه صحیح را به صورت اتوماتیک به ما پیشنهاد میدهد و حتی کدهای نمونه (Snippet Codes) را نیز نمایش میدهد که این کار سرعت کد نویسی را نیز افزایش میدهد.

IntelliSense برای بیشتر زبان های رایج برنامه نویسی شامل HTML , CSS و JavaScript به صورت پیشفرض نصب هست اما برای زبان های دیگر شما میتوانید اکستنشن نصب کنید.

پشتیبانی از کدهای اسنیپت

که باعث شود کد هایی کوچک با قابلیت استفاده مجدد بسازید ، هر چند شما میتوانید کد های بزرگ نیز بسازید.

Go to

که باعث میشود خیلی سریع به دنبال سنبل، فایل ، خطوط و سمبل ها بگردید.

ابزار Goto در ویژوال استادیو کد

Syntax highlighting :

باعث میشود رنگ کد ها و فونت ها در زبان های متفاوت ، به صورت متفاوت نمایش داده شود که باعث راحتی در خوانایی میشود که در عکس های پیشین هم قابل دیدن هست.

جمع بندی :

اگر تازه وارد دنیای کد نویسی شده اید ، ویژوال استادیو کد گزینه خوب و روان با امکانات بسیاری است، اما اگر شما حرفه ای هم باشید و به دنبال برنامه نویسی حرفه ای نیز باشید باز هم ویژوال استادیو کد گزینه خوبی است و مایکروسافت نیز داکیومنت های خوبی برای آن نوشته و همچنین امکانات بسیار بیشتری دارد که تمام آن در یک مقاله جای نمیشود.

SublimeText Version 3

سابلایم تکست نرم افزاریست چند سکو (Cross Platform) برای ویندوز ، لینوکس و مک اما بر خلاف ویژوال استادیو کد ، این نرم افزار رایگان نیست و ابتدا باید در جست و جو لایسنس باشید. این نرم افزار از فارسی پشتیبانی میکند اما بهم ریختگی ایجاد میشود. سابلام نیز مانند ویژوال استادیو کد دارای اکستنشن های بسیار زیاد و جذابی است که کار را برای کد نویس آسانتر میکند. این نرم افزار نیز شامل Split Editing ، Auto Completion (کامل کننده خودکار ) و Snippets (نمونه کد آماده) ها است.

اولین بار که سابلایم را نصب میکنیم فقط یک نقشه کوچک بالا سمت راست صفحه مشاهده میشود (MiniMap) و دیگر هیچ خبری از سایدبار، گزینه ای برای جست و جو و آپشنی وجود ندارد که بتوانید اکستنشن نصب کنید، که در مقایسه با ویژوال استادیو کد ، زمانی که وارد نرم افزار میشویم خیلی سریع به قسمت کد میرویم و کارمان را شروع میکنیم اما برای سابلایم ابتدا باید به سراغ نصب مدیریت بسته ها (Package Control) برویم!

مدیریت بسته ها

Package Control بسیار شبیه قسمت اکستنشن ویژوال استادیو کد هست اما خارج از نرم افزار سابلایم قابل دسترسی نیست. برای کسانی که تازه برنامه نویسی را شروع کرده اند پکیج های شروع (Starter Package) های بسیاری وجود دارد به عنوان مثال پکیج هایی برای  Auto Complete برای زبان پایتون که بسیار شبیه به ویژوال استادیو کد هست و همچنین پکیج Emmet که بیشتر برای کد نویسی سریع تر در HTML و CSS استفاده میشود که البته به صورت پیشفرض این اکستنشن بر روی ویژوال استادیو کد نصب است.

خط فرمان

با استفاده از قسمت خط فرمان میتوانید خیلی سریع تر از گشتن بین منوها به هر چیزی دسترسی پیدا کنید، همچنین این قسمت دارای AutoFill هست که اگز شما از نام دقیق چیزی که مینویسید اطمینان نداشته باشید به شدت به شما کمک میکند و گزینه هایی را برای شما نمایش میدهد.

اگر بر روی یک پروژه کار میکنید و نیاز به ایجاد یک پوشه جدید داشته باشید خیلی سریع با باز کردن خط فرمان و نوشتن Project گزینه Project: Add Folder برای شما نمایش داده میشود که با انتخاب این گزینه پوشه جدید ساخته میشود. همچنین با استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl + Shift + P میتوانید خیلی سریع به خط فرمان دسترسی پیدا کنید.

Goto

در سابلایم دستور Goto خیلی شبیه به ویژوال استادیو کد هست شامل سنبل ها است که البته در نسخه ۳ آن اضافه شده است که در تصویر زیر برای مثال در جست و جوی تگ H1 هستیم.

پروژه

امکانات پروژه برای مدیریت پوشه ها و فایل ها در سابلایم به این معنی که تمام پوشه ها و فایل ها در یک جا نگهداری شوند و از طریق منو کناری به سرعت قابل دسترس باشند که باعث میشود خیلی سریع بین تمام فایل های پروژه به صورت یکجا جست و جو کنید.

شما فقط میتوانید فقط یک پروژه باز در WorkSpace دشته باشید بنابراین اگر میخواهید پروژه را تغییر دهید نیاز به انتخاب Switch Project دارید.

اما در ویژوال استادیو کد شما اجازه دارید در هر WorkSpace چند پروژه باز به صورت همزمان داشته باشید.

جمع بندی

  • سابلایم تکست امکانات کمتری نسبت به ویژوال استادیو کد دارد.
  • بهم ریختگی در فارسی دارد.
  • رایگان نیست.
  • دارای امکانات دیباگ نیست که برای توسعه دهندگان ممکن است مشکل باشد.

از کدام ویرایشگر متن باید استفاده کنم؟

ویژوال استادیو کد یک محیط توسعه محسوب میشود که به برنامه نویس اجازه نوشتن و تست کد میدهد. سابلایم تکست فقط یک تکست ادیتور است به این دلیل که فقط بر روی ویرایش متن تمرکز دارد اما اجازه تست به توسعه دهنده نمیدهد.

تفاوت دیگر بین ویژوال استادیو کد و سابلایم تکست مقایسه پشتیبانی مایکروسافت و سابلایم تکست هست که مایکروسافت در داکیومنت هایش تمام امکانات جدید و نحوه استفاده از آنها را توضیح داده یا برای کمک به کاربران در قالب پست های وبلاگ و یا ویدئو آموزش داده است تا سرعت کدنویسی با ویژوال استادیو کد را افزایش دهد.

اما داکیومنت های سابلایم تکست را سخت تر میتوان پیدا کرد و بیشتر باید در انجمن آن و وبلاگ سابلایم از آحرین امکانات سابلایم مطلع شد.

در سابلایم تکست سریع تر و آسانتر میتوان کد نوشت و بین کد ها جابجا شد اما در ویژوال استادیو کد این کار کمی سخت تر است. ویژوال استادیو کد به دلیل داشتن دیباگر برای برنامه نویسان که نیاز به دیباگ کردن کدها دارند بهتر است هر چند ممکن است از سرعت در نوشتن کد بکاهد.

و در آخر اینکه هیچ بهترینی وجود ندارد، بهترین ویرایشگر آن است که شخص برنامه نویس با آن تعامل بیشتری داشته باشد و راحت تر باشد بنابراین بهتر است هر دوی آنها را نصب کرده و خودتان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید

نظر s

  1. اصلا ویژوال استودیو کد قابل مقایسه با هیچ برنامه دیگه ای نیست .
    با تشکر از مطلب مفیدتون .


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.