ردکردن این
انیمیشن The Lion King 2019

نقد انیمیشن The Lion King 2019 ؛ ترکیب بینظیر CGI و لایو اکشن اما بی روح

انیمیشن The Lion King 2019

سال ساخت : 2019

بودجه ساخت و فروش : 250 میلیون دلار / 1.5 میلیارد دلار

امتیاز منتقدین : 55

امتیاز IMDB (محبوبیت) : 7.1

امتیاز اس جی پلاس : 3.2/5

کارگردان : جان فاوو

گویندگان : دونالد گلاور (سیمبا) ، بیانسه (نالا) ، ست روگن (پومبا) ، جیمز ارل جونز (موفاسا) ، چیوتل ایجیوفور (اسکار)

خلاصه داستان : سیمبا پدر خودش (پادشاه موفاسا) را همانند بتی ستایش می کند ، و در قلمرویی که آینده نسیب او خواهد شد رویا پردازی کرده ولی برادر موفاسا که خود را وارث تاج و تخت می داند برنمی تابد و تلاش میکند تا تاج و تخت را از صاحب اصلی آن بگیرد… 

 

انیمیشن The Lion King 2019

خیلی ها همانند من کودکی فوق العاده ای را با داستان های زیبای شرکت والت دیزنی سپری کردند. سالهایی که انیمیشن های کلاسیک با داستان پردازی های فوق العاده آنها کودکان را سرگرم میکردند. داستان هایی همچون شیرشاه ، علاء الدین ، دیو و دلبر ، کتاب جنگل و … . امروزه شرکت دیزنی تلاش کرده است تا این انیمیشن های کلاسیک را به سبک امروزی تر و با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته بازسازی کند؛ تا خاطرات زیبای آنها را بار دیگر زنده کند. 

استفاده از تکنیک لایواکشن و CGI در بازسازی این انیمیشن ها شاید جلوه های بصری فوق العاده ای را به مخاطب ارائه دهد ولی به همان اندازه بار احساسی و روحی داستان را نابود می کند. هرچند که این مشکلات را در دیو و دلبر و کتاب جنگل و حتی علاء الدین به خاطر حضور انسان ها و بازی بازیگران خوبی همچون ویل اسمیت تا حدود بسیاری کاهش داده است. ولی در خصوص شیرشاه قضیه کمی متفاوت تر است. در این انیمیشن انسانی حضور ندارد. لذا ساخت بار احساسی یا اصطلاحاً دراماتیک واقعا کار سختی هست. والت دیزنی تلاش بسیاری برای حل این معضل انجام داده ولی به نظر می آید که چندان در آن موفق عمل نکرده است.

شیرشاه 1994 قدرت احساسی و دراماتیکی خود را مدیون نزدیکی رفتار حیوانات به انسان است. چیزی که در نسخه بازسازی شده 2019 اساساً آنرا نمی بینیم. تلاش دیزنی برای شبیه سازی رفتار شخصیت های داستان به حیوانات واقعی باعث شده است. هیچ احساسی بین مخاطب و فیلم رد و بدل نشود. اگر شما مستند حیوانات را نظاره می کنید و می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. به خاطر این است که مستند ساز خود را دخیل در رفتار و زندگی طبیعی حیوانات نمی کند، فقط تلاش او این است که از زوایای متفاوتی به زندگی آنها نگاه و روایت کند. همین شرکت دیزنی مستندی با نام گربه های آفریقایی دارد که از زاویه زندگی پرخطر بچه شیرها و بچه های چیتا به زندگی حیوانات نگاه کرده است. پیشنهاد می کنم این مستند را ببینید حد احساس و ارتباطی که در این مستند توسط دیزنی برقرار می شود به خاطر دستکاری نکردن خط داستانی زندگی حیوانات وحشی و فقط دنبال کردن زندگی آنها در طبیعت است. 

انیمیشن The Lion King 2019

اما در انیمیشن بازسازی شده شیرشاه ، تمام تلاش بر این است که همان داستان احساسی با رفتار طبیعی حیوانات بیان شود. خب مسلم است خوب از آب در نمی آید. اگر شما به رفتار تیمون در این انیمیشن توجه کنید. دیالوگ های خنده دار ولی با ری اکشن حیوان واقعی!!! چگونه میخواهد بار احساسی را انتقال دهد. چگونه می توان با این ری اکشن ارتباط برقرار کرد. حتی شخصیت داستانی فوق العاده پومبا با ری اکشن واقعی نابود شده است. اوج تلاش انتقال احساس شاید کمی در نقش موفاسا و بیشتر در اسکار نمایان بود. اسکار هم به جهت منفی بودن شخصیتش ، خود به خود این ارتباط ایجاد شده است وگرنه مثلاً بار احساسی بین پدر و پسر در نقش موفاسا و سیمبا اصلاً خوب از آب درنیامده است.

البته در کنار ایراد اصلی که همان نبود بار دراماتیک در داستان است. شما با جلوه های بصری فوق العاده ای مواجه می شوید. جلوه های بصری که حاصل تلاش و زحمت بسیار در کنار تحقیق بخش عظیمی از قاره آفریقا و زندگی و رفتار حیوانات است. کافیه به جزئیات موفاسا و اسکار توجه کنید؛ بینظیر است. جزئیاتی که با حیوانات واقعی تفاوت آنچنانی ندارد. انگار شما یک مستند حیات وحش را به نظاره نشسته اید. جزئیات تا حدی فوق العاده کار شده است که حتی به میزان تابش خورشید، تراکم گیاهی ، حیواناتی که در آن منطقه زندگی میکنند و … توجه شده. چیزی که در قسمت اصلی شیرشاه به آن توجهی نشده بود. مثلاً وجود حیواناتی که اصلاً در آن منطقه آفریقا سکونت نمی کردند و یا نحوه برخورد و رفتار حیوانات، حتی رنگ بندی چشم آنها که اگر نسخه قدیمی را نگاه کنید تماماً رنگ بندی و شکل شبیه به انسان را دارد.

در کل باید گفت تلاش و زحمت والت دیزنی با هزینه ای نزدیک به 250 میلیون دلار در قسمت مخاطبین جواب خودش را گرفته است. هرچند شاید خیلی ها علت این موفقیت را زنده شدن نوستالژی کودکیشان بدانند. به هرصورت شیرشاه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده و در همین روزهای اخیر نیز نسخه خانگی آن به بازار عرضه شد. اما بار احساسی در دنیایی از جلوه های بصری نزدیک به واقعیت زندگی حیوانات نابود می شود و ارتباط تناتنگی که کودکان با نسخه اورجینال آن برقرار کرده بودند شکل حیوانی ولی با روح انسانی داستان بود. روح و رفتار انسان ها چنان در نسخه اصلی حلول کرده است که شما بارها هم آنرا نگاه کنید از دیدن آن خسته نخواهید شد.

برچسب
منبع

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.