ردکردن این

“مهین” ، قاتل سریالی

“مهین” فیلمی مستند در مورد شخصیت واقعی و پیچیده مهین قدیری اولین قاتل سریالی زن ایران است  که در زمستان سال 1387 در قزوین به قتل زنان میانسال و پیر می پرداخته ، کارگردانی این فیلم  را محمد حسین حیدری  با تهیه کنندگی مهدی مطهر انجام دادند و بازیگر آن اعظم عرفانی با نویسندگی مهدی اسدزاده می باشد که چندی پیش در گروه هنر و تجربه  سینماهای سراسر کشور اکران شد.

قتل های سریالی از بهترین موضوعات برای ساخت مستند های جنایی هستند مخصوصا اگر ریشه در واقعیت داشته باشند بنابراین دستمایه خوبی برای یک کارگردان مستند هستند. مردم به دلیل وحشتی که با شنیدن واژه قاتل سریالی در وجودشان ایجاد می شود علاقه خاصی به دنبال کردن اخبار این وقایع دارند و در نتیجه چنین مستندهایی سالیان سال دهان به دهان می چرخند .

حیدری فضای قتل و ماشین قاتل را در شهر قزوین طوری به تصویر می کشد که بیننده کاملا خود را در آن لوکیشن با همان ترس و وحشت تصور می کند. قاتل در کمال خونسردی مردم را زیر نظر می گیرد و نقشه قتل را در فرصتی مناسب پیاده می نماید. چهره و شخصیت مبهم قاتل که کم کم در فضایی مه آلود پدیدار می شود کنجکاوی توام با حس ناامنی را در بیننده تداعی می کند.

حدود نیم ساعت اول فیلم با ترکیبی از مصاحبه مسئولین قضایی و گزارش هایی از صحنه های جرم و وقایع رخ داده در بستر فیلم تا لحظه دستگیری مهین جریان دارد و بعد از آن اعترافات مهین واقعی در قالب مصاحبه هم به روند داستان اضافه می شود. مهین، مادری که عاشقانه فرزندانش را دوست دارد و اوایل فیلم طعمه هایش را خفه می کرد تا جواهرات آن ها را برباید حالا دست به اعمال بیرحمانه و جنون آمیز تری در رابطه با قربانیانش می زند و جنازه ها را در شهر رها می کند.

در آخر فیلم دو هفته بعد از این که مهین اعدام می شود و گویا دیگر ماجرا تمام شده جسد زنی بیرون از شهر کشف می شود و باز هم ترس و دلشوره در دل مخاطب جان می گیرد.

از نمونه این مستند های جنایی واقعی در سینمای ایران کم نیست “و عنکبوت آمد” در مورد قاتل سریالی زنان خیابانی هم یکی از این مستند ها ست.

این فیلم در هفتمین جشنواره فیلم شهر سال 1398 ، جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند و جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری را در بخش تدوین از آن خود نمود و درمیان 10 فیلم برتر دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت ، رتبه دوم از نگاه تماشاگران را به دست آورد.

برچسب
منبع

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.