ردکردن این

10 فیلم برتر 2019

با نگاهی به گذشته در میابیم 2019 سالی بود که نتفلیکس در آن به دنبال ارائه تاریخ ساز “Roma” ، در اسکار نیز با انتشار فیلم پرخرج ” مرد ایرلندی” اسکورسیز حضور یافت ، این زمانی بود که “انتقامجویان:بازی نهایی” مارول ، رکورد باکس آفیس را شکست و “جوکر” جنجالی DC گردبادی از مناظره ها را ایجاد کرد و در جایی که جریان سرویس های رقیب یعنی دیزنی پلاس و اپل تی وی پلاس مفاهیم اساسی ما در مورد تصاویر متحرک را جابجا کردند .

با این تعاریف ، از فیلم های تبلیغاتی استودیویی گرفته تا سابقه دارها و افراد تازه کار ، منتقدین و فیلمسازان همه و همه نظر مثبتی در مورد جریان سینمای سال گذشته دارند. در شرایطی که مخاطبان انتخاب هایی بیشتر از همیشه در زمینه سینمای تجربی دارند اسکورسیز و کوین فیگی مدیر مارول اصولا نظری کاملا مخالف در مورد آنچه سینمای تجربی تعریف می شود داشتند.

وریتی 1000 فیلم سینمایی را از بین فیلم های مورد علاقه  منتقدان بزرگی مثل پیتر دبروژ و اوون گلیبرمن که در سالن های سینمای ایالات متحده آمریکا پخش شده بود مورد بررسی قرار داد  در زیر 10 فیلم برتر از نگاه پیتر دبروژ را می خوانید :

1 . امواج

هر خانواده ای در آمریکا یک داستان با ارزش برای گفتن دارد ولی هرگز یک فیلمساز به رویاها و ناامیدی های دو خواهر و برادر نوجوان نپرداخته و این کار شجاعانه ای بود که تری ادوارد شولتز و گروه بی نظیرش انجام دادند . بازیگران این فیلم کلوین هریسون جونیور (هنرپیشه ای که  با نقش ساندنس در درام “لوسه ” خوش درخشید) به خوبی فشارهای عظیمی که بر ورزشکاران وارد می شود را به نمایش می گذارد و استرلینگ کا براون هم مظهر پدری خود ساخته است که می خواهد پسرش فرصت های بیشتری برای خودسازی داشته باشد، رنه الیز گلدسبری نقش نامادری را بازی می کند که برای حفظ خانواده در بحران می جنگد و تیلور راسل نوظهور شگفت انگیز به عنوان روح فیلم ظاهر می شود. “امواج” با ترکیبی موثر و کامل از موسیقی و تصویر برداری ، جسورانه رسانه سینما را به نمایش می گذارد و در میانه راه انقلابی به پا می کند . وقتی با این فیلم روبرو می شوید می بینید که چطور تجربه شما از دنیا دگرگون می شود.

2 . درد و افتخار

پدرو آلمودوار ، در سن 70 سالگی باز هم توانست به عنوان کارگردان باعث شگفتی شود ، آنتونیو باندراس ( همکار دیرین او که نزدیک به 20 سال است با او کار می کند) اولین کسی بود که برای بازی در یک ورژن  داستانی آزاد احساسی صلح جویانه  در شخصی ترین فیلم کارگردانش (پدرو آلمودوار) دعوت شد.

اول فیلم ، آلمودوار به بیننده رنج ناشی از یک بیماری را تلقین می کند ، یک الهام فوق العاده آسیب پذیر که تقریبا مثل تولدی دوباره برای پیشبرد رو به جلوی داستان فیلم وارد میدان می شود در حالیکه کلید انگیزه جدیدی را برای بررسی کار حیاتی عمده او ارائه می دهد . اگر تا اینجای داستان به نظر شما زیاد افراطی نیست صبر کنید تا ببینید که او چگونه با مصرف مواد مخدر (به طور تصادفی ) ، پیری ( به طور صریح) و منشاء هویت جنسی کودکی اش (به طور تقریبا احساسی ) برخورد میکند. با وجود این که بسیاری فیلم عاشقانه آلمودوار “همه چیز در مورد مادرم” را می پرستند ، با تغییر نام فیلم “درد و افتخار” به ” همه چیز در مورد پدرو” می توان آن را تصویری کامل از حرفه ای بودن او دانست.

3 . پرندگان گذرگاه

به دفعات دیده ایم که هالیوود بدون نمایش هیچ جانبداری ، مساله قاچاق مواد مخدر در کلمبیا را هدف قرار داده است. حالا مثل بخش تلخ سریال احساسی و شورانگیز “Narcos” شرکت نتفلیکس ، کارگردان فیلم “آغوش مار” نامزد اسکار سیرو گورا (با مشارکت کارگردان خلاق دیگر کریستینا گالگو) نشان می دهد که چطور تقاضای نادرست ماری جوانا جمعیت بومی یک کشور را نابود می کند. صحنه های قاچاق مواد مخدر تا اندازه ای خیره کننده هستند که هیچ کس نمی تواند از آن ها چشم بردارد. در حقیقت چیزی که این حماسه بصری و شگرف مردمی را متمایز می کند توجه آن به آداب و رسوم بومی ، اعتقادات خرافی و نمادهای مردم Wayuu است که اعتقاد دارند در همه طول زندگی توسط آنچه که “la Bonanza Marimbera ” نامیده می شود تهدید می شوند.

4 . دایان

فیلم های مبتدی معمولا با نگرانی های شخصی خام مثل روابط کودکانه ، بالا رفتن سن یا عشق اول سروکار دارند. ولی در این فیلم اینطور نیست. کنت جونز کارگردان این فیلم است مردی که تا اواسط دهه 50 سالگی اش صبر کرد تا بتواند نخسین فیلم خود که سرشار از بلوغ عاطفی عمیق است را به نمایش بگذارد.  در نگاه اول ، دایان 70 ساله (با بازی مری کی پلیس) یک قدیس است : او پسر معتادش را سرزنش می کند به ملاقات آشنایان بیمار خود در بیمارستان می رود و در یک مرکز، داوطلب تامین وعده غذایی برای بی خانمان هاست . اما انگیزه های دایان به مراتب پیچیده تر از این است او مجازاتی را برای آنچه که ” گناه وحشتناک من” می نامد به خود تحمیل می کند . این فیلم به طور کاملا زیبایی حقیقت مرگ را با بررسی نظریه زندگی با پشیمانی مورد بررسی قرار می دهد و طنزی بی رحمانه از زمانی است که ما بیشتر از عزیزانمان زندگی می کنیم.

5 . داستان اسباب بازی 4

امسال شاهد چند رویداد شگفت انگیز با آمدن قسمت های نهایی چند فیلم بزرگ منتخب بودیم : حماسه هیجان انگیز مارول به نام ” انتقامجویان” ، سریال جذاب و کمدی  “مردان ایکس” ، چرخه  بسیارطولانی “جنگ ستارگان ” ، سه گانه موفق ، احساسی و متحیر کننده “چطور اژدهای خود
را تربیت کنیم” و البته ” داستان اسباب بازی” که همه فکر می کردند بعد از سه فیلم سینمایی قبلی به پایان رسیده است. ( سپس بار دیگر با نگاهی به قبل ، بسیاری از طرفدارانش این سوال را مطرح کردند که آیا این قسمت هم مثل قسمت های دوم و سوم مورد علاقه تماشاچی قرار می گیرد ؟) . در این قسمت قهرمانان داستان از جمع خودشان فراتر می روند باز و وودی بعد از این که آندی آن ها را به بچه دیگری هدیه داد باید هدف جدیدی پیدا کنند.

6 . خدمتکار

به دنبال هنر نمایی فیلم ” روما” ، ولی با بخشی از بودجه آن ، چهره اسپانیایی زبان لیلا آویلز، مخاطبان را برای شناختن یک زن تمیز در هتل مکزیکوسیتی دعوت می کند شخصیتی کاملا نامرئی برای مهمانان خوب و شایسته کارکنان شیک هتل ، که مستحق کمتر از این فیلم سینمایی نیست. او با آرزوهایش ، چشم انداز ترقی را تکان داد ، ایو ( گابریلا کارتول) به دنبال زندگی روزمره خالی از زرق و برق خود می رود مثل نوعی انسان شناس خودمختار و زندگی مشتریانی را که او اتاق هایشان را از مصنوعاتی که جا می گذارند تمیز می کرد برون یابی می نماید.  ولی رویاهای او چیزی برتر از اینهاست این فیلم هم مثل فیلم کره ای “پارازیت(انگل)” خواهان از بین رفتن اختلاف طبقاتی بین انسان ها و کمک به آن هاست.

  1. “زن در جنگ”

  این فیلم یک درام سرگرم کننده و مردمی است که به دلایلی هرگز نتوانست جای زیادی را در میان مردم باز کند این درام حیرت انگیز ایسلندی نشان می دهد که هنوز یک انسان می تواند در دنیایی که سوژه عکاسی شرکت ها شده ، تفاوت ایجاد کند. یک تیزر غیر مرسوم  از این فیلم ” آملی” را همراه با مبارز محیط زیست که حاضر نیست اجازه دهد یک شرکت معدنکاری بزرگ حومه وطنش را غارت کند در مقابل تهدیدها می ایستد. این فیلم با جایگاهی در کنار فیلم های ” قوچ” ، ” گنجشک ها ” و ” یک روز سفید سفید” اثبات می کند که ایسلند بیشتر از این است که تنها مکانی برای فیلمبرداری سریال “بازی تاج و تخت” باشد بلکه کانون نعمت های خدادادی است.

8 . گرمترین ماه آگوست

 هر سال محیط فیلمسازی غیر داستانی به طور جسورانه اما بی شماری تحول پیدا می کند به حدی که مستند سازها عملا سزاوار 10 فیلم برتر پایان سال خودشان هستند. هیجان انگیز ترین موردی که در سال 2019 به چشم می خورد نگاه ذهن Brett Story به نگرانی های بی شمار در حال رشد نیویورکی ها نسبت به پایان تابستان گذشته است. داستان با کنجکاوی دوربین در این سو و آن سو شروع می شود و مصاحبه ای که از بسیاری مردم می خواهد تا آنچه را که باعث ایجاد درد سر شده بازگو کنند بعد این ، مصاحبه ها در یک کولاژ رسمی مبهم شکل می گیرند که در آن مضمون های خاصی نمایان می شود.  نگرانی های زیست محیطی بسیار زیاد هستند و در نهایت به حقیقت می پیوندند.

9 . من بدنم را گم کردم

این فیلم به راحتی عجیب ترین و اورجینال ترین فیلمی است که امسال به نمایش درآمد ، رمز و راز خارج از کشور کارگردان فرانسوی ، جرمی کلپین، که روایت تلاش های دستی جدا شده برای کشف چگونگی جداشدن از بدنش است : آیا این یک تصادف بود یا یک بازی ناپاک؟ آیا کسی که دست متعلق به او بوده زنده است یا مرده ؟ و از همه مهمتر آیا اگر این عضو بتواند صاحب سابقش را پیدا کند ، هنوز هم برایش قابل استفاده است؟ ماجرای دست قطع شده روند ایده آلی برای این پروژه است که به کلپین اجازه می دهد قوانین دنیای واقعی را به نفع راهنمایی های فیلم به بیننده دنبال کند. این فیلم رمانتیک با تاثیرعمیق و باورنکردنی اش توسط شرکت نتفلیکس منتشر شده و شما را تشویق می کند تا از منظر کاملا جدیدی به دنیا بنگرید.

10 . یک روز زیبا در محله

در ابتدای فیلم بازی تام هنکس را در نقش فرد راجرز میزبان تلویزیون کودکان می بینید ، که به عنوان طعمه ای ارزان قیمت برای جذب مخاطب به کار گرفته شده که نشانه فراست  کارگردان این فیلم ماریل هلر در ادامه این فیلم ظاهرا ساده است . این فیلم داستان واقعی دوستی میان فرد راجرز و روزنامه نگاری به نام تام جانود را روایت می کند داستانی که  حاکی از غلبه خوبی بر بدبینی است. زمانی که تام جوناد قصد دارد برخلاف میلش مقاله ای در مورد زندگی فرد راجرز بنویسد و به مرور زمان به شخصیت فرد راجرز علاقه مند شده و شخصیت خود را نیز دستخوش تغییر می یابد. این فیلم تمام آنچه را که یک بیننده لازم دارد به او می دهد.

در مقاله بعدی با عنوان” فیلم های برتر 2019 از نگاه گیلبرمن” می توانید 10 فیلم برتر دیگر سینما را از نظر بگذرانید.

برچسب
منبع

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.