ردکردن این
فیلم مرد ماه جوزا - Gemini Man

نقد فیلم Gemini Man (مرد ماه جوزا)

فیلم Gemini Man یا مرد ماه جوزا ( به جهت اینکه جوزا در زبان عربی و صور فلکی به مفهوم دو پیکر همسان هست انتخاب شده است.) به جزء انتخاب اسمش که زیرکانه و دارای ایهام میباشد، یکی از بدترین فیلم های سال 2019 و جزء بدترین بازی های ویل اسمیت به شمار می رود. حتی این فیلم در باکس آفیس نیز با شکست فاجعه آمیز روبه رو شد و از مجموع 140 میلیون دلار بودجه تنها 176 میلیون آنهم به خاطر ویل اسمیت فروش کرد.

داستان فیلم که هیچ مفهمومی ندارد و یکی از کلیشه ای ترین موضوعات سینما که کلونی کردن انسان هست را استفاده کرده بدون هیچگونه تلاشی برای شاخ و برگ دادن زیبا به آن و ایجاد درام!!! کلونی کردن انسان و اینکه بتوانیم از ژنوم انسان استفاده کنیم سالیان سال است که هم در محافل علمی و هم سینما مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که انسان ها توانستند از روی حیوانات براساس ژنوم آنها نمونه ای مشابه تولید کنند؛ این فکر به ذهن آنها خطور کرد که می توان از انسان نیز کلونی ساخت که کاملاً بی نقص و کامل باشد، که البته با مخالفت های جدی اصحاب علم و دانشمندان مواجه شد و تاکنون این مهم ممنوع می باشد. هرچند که صحبت هایی می شود که در آمریکا و خصوصاً ارتش آمریکا این کار را انجام داده است ولیکن شواهد و اسنادی در دست نیست. در سینما نیز جزء موضوعات جالب و جذاب دهه های اخیر بوده و بیشتر نیز به سمت ارتش و استفاده ابزاری به عنوان سلاح در فیلم ها استفاده شده است.

فیلم مرد ماه جوزا نیز به همین صورت از این موضوع استفاده کرده ولی به شدت ساده و سطحی! هنری برگن (ویل اسمت) که یک نظامی بسیار حرفه ای و استثنایی به شمار می رود و بیش از 70 نفر را برای سازمان های دولتی کشته به روزهای پایانی کارش نزدیک می شود و آخرین ماموریت خود را نیز به شکل استثنایی به پایان می رساند. البته آخرین ماموریت برای او دردسر درست می کند و متوجه می شود شخصی را که کشته اصلاً مستحق کشته شدن نبوده و برای درپوش روی عملیات سری سازمان دولتی به او دستور داده شده تا این دانشمند را بکشد.

شخصیتی را در فیلم می بینیم به نام “دنی” (مری الیزابت ویسنتد) که به خاطر زیر نظر داشتن هنری در معرض خطر هست ولی چگونه !!! او اساساً هیچ چیز نمی داند ، حتی موضوع آخرین قتل هنری را هم به همان اندازه که برای او تعریف کردند اطلاع دارد، چرا اساساً باید او در معرض خطر باشد. افرادی که درگیر کشتن دانشمند مورد نظر بودن، قطعاً می توانند، بعدها دردسر ساز شوند و باید از آنها راحت شد ولی دنی دقیقاً نقشش چی بوده که باید حتماً در معرض خطر باشد. فیلم خیلی ساده از این منطق داستانگویی رد می شود و فقط به یک شکلی میخواهد حالتی عاطفی ایجاد کرده و یک پارتنر به هنری اضافه کند، بدون هیچ منطقی!! از سوی دیگر، ما شخصیت کلونی شده هنری را با نام جونیور می بینیم که به جهت استفاده از فناوری جوان سازی عملاً اکت و اجرای ویل اسمیت به فنا رفته و با موجودی شبیه به ربات سروکار داریم تا انسان و روان انسانی ، ولی این بازی و جوان سازی چگونه می خواهد احساس منتقل کند؟؟؟ خودش یک علامت سوال بزرگ است، شاید فقط با ضجه زدن و گریه کردن بتوان این مهم را محقق کرد. 

از آن بدتر که ما فقط یک دیالوگ کوتاه بین هنری و جونیور بعد از آنهمه کتک زدن هم می بینیم و جونیور متحول شده و به جرگه کمک کنندگان هنری ملحق می شود و در انتها نیز همانند فرزند او می شود و به مدرسه می رود!!!! من فقط درباره فیلم نامه می توانم از علامت تعجب استفاده کنم و بگویم تا چه حد سطحی و بی پایه و اساس ساخته شده و شما دائماً با این سوال مواجه می شوید که این چیه ساختنننننن ، این چه داستانی ، چه قصه گویی ، منطقش کجاست ، درام فیلم کجاست ؟؟؟؟ بعد که به فیلمنامه نویسش برخورد می کنید می بینید با شخصیت شناخته شده ای مواجه می شوید به نام دیوید بنیاف!! بعله درست حدس زدید فصل هشت بازی تاج و تخت ، همان که تمام زیبایی های سریال مورد علاقه ی خیلی ها را نابود کرد و با نوشتن فیلم نامه ای بسی داغون و بدردنخور زحمت سالیان این سریال دوست داشتنی را منهدم کرد. این شخصیت عزیز که در فیلم نامه نویسی و نابود کردن خط داستانی ، منطق روایی ، نفهمیدن درام ید طولایی دارد. در این فیلم نیز در کنار دیگر نویسندگان این فیلم با هم شاهکاری دیگری را رقم زدند!!

مسئله دردناک دیگر سوال بزرگیست که وقتی فیلمی، 140 میلیون دلار هزینه ساختش می شود، شما در کمترین حالت انتظار دارید در فرم و جلوه های ویژه حداقل خوب عمل کند (به یاد لیگ عدالت دی سی که فقط جلوه های ویژه شاهکاری داشت) ولی به طرز عجیبی در جلوه های ویژه بد ساخته شده ، من خودم یاد فیلم ماتریکس 20 سال پیش افتادم ، یعنی اگر این فیلم ماله سال 2000 بود جلوه های ویژه و صحنه های اکشن برایم باور پذیر بود ولی این حد از سادگی و ضعف واقعا عجیب و غریب بود.  فیلم مرد ماه جوزا به نظرم حتی ارزش یکبار دیدن هم ندارد و واقعاً افتضاحی به معنای واقعی کلمه است و بهتر است اگر نگاهش نکردید ، از دیدن آن منصرف شوید!

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.