ردکردن این
بررسی پردازنده اینتل Core i9-12900KS

بررسی پردازنده Intel Core i9-12900KS – غول بی شاخ و دم!

بهترین پردازنده گیمینگ دنیا!

سال گذشته بود که اینتل از سریعترین پردازنده گیمینگ و پرچمدار خود یعنی مدل Intel Core i9-12900K رونمایی کرد. اما نسخه ویژه خانواده Alder Lake از راه رسیده تا استاندارد جدیدی برای گیمینگ و بخصوص سرعت فرکانس رقم بزند. با فرکانس بوست 5.5 گیگاهرتز به راحتی می توان آن را سریعترین چیپ دسکتاپ در تمامی زمینه ها دانست. پردازنده 12900KS در تاریخ 5 آوریل (سه شنبه 16 فروردین) راه خودش را به ویترین مغازه ها پیدا میکند. اگرچه تیم قرمز در کمین نشسته و توپخانه خود را با پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D با قیمت 449 دلار پر کرده و قرار است آن را در تاریخ 20 آوریل (چهارشنبه، 31 فروردین) به سمت بازار و بخصوص گیمرها شلیک کند. این محصول AMD اولین پردازنده ای خواهد بود که به SRAM سه بعدی پیوسته مجهز می شود، طبق گفته AMD این امر باعث می شود پردازنده در حافظه سطح سه (L3) به 96 مگابایت دست یابد. تیم قرمز ادعا دارد که در تاریخ 20 آوریل تاج پادشاهی را از اینتل پس خواهد گرفت و خود لقب بهترین پردازنده گیمینگ را بدست می گیرد.

البته که هدف اینتل با هیولای خود یعنی 12900KS این است که خود را در بالای نمودارهای عملکرد ثابت کند تا 5800X3D را حتی قبل از ورود به بازار شکست دهد. اگرچه اینتل با پردازنده جدید خود آنچنان بیراهه نرفته و می تواند با توجه به قدرت پردازشی 12900KS این کار را انجام دهد. آینده نگری تیم آبی با پردازنده مرکزی جدید با 16 هسته و 24 رشته و فرکانس بوست ایده آل 5.5 گیگاهرتز که با پیشرفته ترین فناوری اینتل بدست آمده، می تواند به حقیقت به پیوندد. با ما و بررسی سریعترین پردازنده گرافیکی دنیا همراه باشید

پردازنده i9-12900ks

اما سرعت بالای فرکانس بوست پردازنده اینتل بهایی نیز دارد، و آن مصرف انرژی بالاست. پردازنده Core i9-12900K با مصرف برق 150 وات (PBP) همراه است، این عدد بالاترین رقم در بین تمامی پردازنده های دسکتاپی حال حاضر دنیا به شمار می رود. میزان انرژی ساطع شده و حرارت CPU باعث می شود که کاربر دست به دامن خنک کننده های قدرتمند بشود. اما دلیل حرارت و داغ شدن پردازنده، طراحی آن است. این طراحی برای فعال کردن سطح جدید از عملکرد برای کامپیوترهای رومیزی انجام شده است.

پردازنده سریع 12900KS بهشت اورکلاکرها است چرا که به خوبی دست گیک های این حوزه را برای بوست کردن فرکانس پردازنده باز گذاشته است. این CPU دارای همان ویژگی های کلی 12900K می باشد; ویژگی هایی مانند پشتیبانی از رم های DDR5 و همچنین رابط PCIe 5 همگی در این مدل نیز طبیعتا وجود دارد. در آن سوی میدان تیم قرمز تا زمان معرفی پردازنده های 5 نانومتری Ryzen 700 Zen 4 که کد Raphael، نمی تواند رقابتی با نسل دوازده اینتل داشته باشد. 12900KS با طراحی هیبریدی x86 جدید Alder Lake ارائه می شود که هشت هسته عملکرد بزرگ و سریع (P-cores) را با دو دسته چهار هسته ای موسوم به “بهره وری” کوچک و قدرتمند (E-Core) ترکیب شده تا عملکردی بی مانند را رقم بزند. بعد از مدتها اینتل با نسل دوازده و پردازنده Core i9-12900K خانواده Ryzen 5000 شرکت AMD را شکست دهد و تیم آبی را به صدر جدول در عملکرد و همچنین قیمت گذاری بازگرداند. این نکته را باید در نظر گرفت که AMD ساکت نمی ماند و با 7 تراشه در این ماه باز خواهد گشت و این جنگ همیشگی را ادامه خواهد داد. این رقابت در نتیجه به سود مصرف کننده خواهد بود و ما با آغوش باز از پردازنده های جدید AMD استقبال خواهیم کرد چرا که بدون شک تیم قرمز برای ماندن در رقابت قیمت گذاری جدید و پایینتری را ارائه خواهد کرد. اینتل برای فروش و حفظ رتبه یک سیاست قیمت گذاری خود را در نسل دوازده به کلی تغییر داد و تا جایی که توانست (در برخی موارد با ضرر) با قیمت بسیار رقابتی محصولات خود را به دست مصرف کننده رساند، اگرچه این موضوع در مورد پرچمدارهای اینتل صدق نمی کند چراکه قیمت تقریبا بالای 739 دلاری پردازنده Core i9-12900KS  ممکن است با عرضه AMD Ryzen 7 5800X3D با قیمت 449 دلار به چالش سختی کشیده شود اما از نظر قدرت و پردازش، پردازنده هشت هسته ای 5800X3D شرکت AMD نمی تواند قد علم کند چرا که گل سر سبد اینتل با 16 هسته و تعدد رشته ها و همچنین فرکانس بالا به راحتی پا روی محصول AMD می گذارد و به آسانی آن را شکست خواهد داد. نکته بسیار مهم این است که پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D در حقیقت پرچمدار تیم قرمز نیست و نام بردن از این مدل صرفا به دلیل لیک شدن اطلاعات آن است و برای رقابت منصفانه می بایست پرچمدار اینتل را با سری Ryzen 9 مقایسه کرد.

نام گذاری، مشخصات و قیمت

نام گذاری شرکت اینتل برای محصول اخیر خود کمی مبهم بوده چرا که در انتهای آن عنوان Special Edition به معنی “نسخه ویژه” درج شده است. اما اینتل چیزی از محدود بودن عرضه آن همانند چیزی که در گذشته با Core i7-8086K شاهد بودیم، نگفته است اما انتظار می رود که رویه جدید اینتل، تولید انبوه این تراشه قدرتمند است. قیمت گذاری اینتل همواره مورد بحث بوده و محصول مورد بحث ما از این قائده مستثنی نیست. اینتل اعلام کرده که قیمت Core i9-12900KS حدود 739 دلار خواهد بود که خب این قیمت با محصول موجود در بازار یعنی 12900K برابری می کند، بنابراین انتظار می رود که قیمت در خرده فروشی ها حدود 775 تا 800 دلار (در زمان عرضه) باشد.

تست های انجام شده توسط 3DMark، VRMark،  Chess Engines

نرم افزار ها و موتور های بنچمارک تجربه واقعی گیمینگ را نمی توانند به خوبی نشان دهند اما برای بدست آوردن عملکرد خام (Raw) می توانند مفید باشند. امیدواریم در آینده اغلب استودیوهای بازی سازی بتوانند بازی ها را کاملا بهینه و تمام توان سخت افزار را درگیر کنند. با حذف محدودیت توان مصرفی، پردازنده Core i9-12900KS در اکثر بازی ها و عملکرد چند رشته ای، 4 درصد سریعتر از Core i9-12900K عمل می کند و در محاسبات و بنچمارک های تک رشته این  (Single Thread) نزدیک به 6.8 درصد سریعتر نشان داده است. نکته قابل توجه پرچمدار AMD یعنی مدل Ryzen 9 5950X است که در برخی از رندرها رقابتی عمل کرده اما به طور کلی حدود 7.9 درصد کندتر از جدیدترین دست پخت تیم آبی است. این فاصله به طور قابل توجهی در برنامه هایی که از رشته های سبک پردازنده استفاده میکنند، افزایش می یابد تا جایی که 12900KS حدود 25.9 درصد سریعتر از 5950X عمل میکند. پردازنده Core i9-12900KS در چندین بنچمارک رندر پیشتاز است، اما در آن سوی میدان Ryzen 5950X در موتورهای رندرگیری معتبر و معروفی مانند V-Ray، Corona، C-RAY از رقیب خود پیشی می گیرد. این امر باعث می شود که هر دو تراشه انتخاب خوبی برای رندر چند رشته ای باشند. پردازنده 12900K در اکثر رندرهای چند رشته ایی به 12900KS بسیار نزدیک نشان داده اما در Single Thread شکاف بزرگی بین این دو وجود دارد.

تست عملکرد

در تست های انجام شده ما (شامل اورکلاک، توان مصرفی و میزان حرارت) متوجه یک موضوع جالب شدیم، فرکانس پردازنده به راحتی و مدام به 5.5 گیگاهرتز افزایش می باید و همچنین تا 5.2 گیگاهرتز فرکانس بوست کلاک را تمام هسته های “عملکرد” حفظ می کند. هسته های عملکرد با حرف “P” که حرف اول Performance است نشان داده می شود. پیک مصرفی برق ثبت شده در تست هایی که انجام دادیم به عدد 305 وات برخوردیم. در این میزان مصرف بالا حرارت نیز به دمای 100 درجه سانتی گراد رسید. این مقدار بالاترین حرارت تولید شده از یک پردازنده دسکتاپی تا به امروز است. اگرچه 100 درجه سانتی گراد تحت بارهای سنگین چند هسته ای بدست آمد. ویژگی اورکلاک خود کار اینتل ABT برای استخراج عملکرد کامل موجود در محدوده دمایی مشخص طراحی شده است که این ویژگی می تواند برای حفظ حرارت و عملکرد بسیار کاربردی باشد. در ادامه محصول را در بخش گیمینگ سنجیدیم.

بنچمارک Core i9-12900KS گیمینگ

پردازنده با این مقدار قدرت نیازمند کارت گرافیک سطح بالایی است تا گلوگاه های تحمیل شده توسط GPU را تا حد امکان کاهش دهد. خب چه چیز بهتر از غول شرکت انویدیا یعنی NVIDIA GeForce RTX 3090. از آنجایی که اکثر عناوین در رزولوشن های بالا تمایز چندانی در فریم ریت با یکدیگر ندارند ما چند عنوان را با وضوح 1080p آزمایش کردیم. اگر تست انجام شده توسط Tom’s Hardware را در رزولوشن 1080p مبنا قرار دهیم، می بینیم که 12900KS فقط 2.7 درصد عملکرد بهتری از 12900K دارد. به هر حال نتیجه می گیریم که پردازنده Core i9-12900KS سریعترین چیپ گیمینگ دنیا تا به امروز است. نکته قابل توجه این است که برخی از عناوین تست شده در حال نزدیک شدن به گلوگاه GPU در وضوح 1080p هستند و ممکن است در بازی هایی که عرضه آنها نزدیک است شاهد گلوگاه بین پردازنده و تراشه گرافیکی بشویم. دقت داشته باشید که در تمامی تست ها میزان مصرف برق فراتر از رقم توصیه شده توسط اینتل رفته است اما نگران نباشید گارانتی با این مساله مشکلی ندارد.

 همانطور که بالاتر گفتیم، Core i9-12900KS در تستهای گیمینگ برنده بلامنازع است، اما با 2.7 درصد عملکرد بهتر نسبت به برادر خود یعنی Intel Core i9-12900K توانست این عنوان را بدست آورد. متاسفانه عملکرد با درصد پایین نمی تواند اختلاف قیمت 25 درصدی را توجیه کند. همچنین پردازنده گران قیمت ما در رزولوشن بالا کمی دچار گلوگاه می شود، این عدم بهبود نا امید کننده است، چراکه اکثر کاربرانی که این تراشه لوکس را خریداری می کنند بازی را با نهایت وضوح تجربه خواهند کرد. رقابت بین اینتل و AMD به بالاترین حد خود در این نسل رسیده ، بنابراین اگر گیمر حرفه ای هستید و مرتبا بازی های سنگین با بالاترین تنظیمات انجام میدهید، بهتر است تصمیم آگاهانه ای بگیرید و به فکر پولی که می خواهید هزینه کنید باشید. تست بازی های انجام شده ما در زیر را حتما مشاهده کنید.

وب گردی -انکود و  تدوین ویدیو در پریمیر، فوتوشاپ و لایت روم

به طور کلی پردازنده Core i9-12900KS در بخش انکود ویدیو چه در تک رشته و چه در چند رشته ای بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. بدون شک استفاده از مرورگر و گشت و گذار در وب در طول روز بسیار بالاست، به همین دلیل زمان پاسخگویی سریع از اهمیت بالایی برخودار است. برای تست سرعت پاسخگویی به سراغ Jetstream 2 رفتیم که سرعت بارگذاری کدهای HTML و پرفورمنس جاوا اسکریپت را می سنجد، همچنین تست های ARES-6 که به هوش مصنوعی و تست سرعت بارگذاری را انجام داده ایم. در تمامی آزمایش ها پردازنده تیم آبی سربلند بیرون آمده و رتبه نخست را بدست آورد. در آخر برای تست سه نرم افزار فوتوشاپ، پریمیر و لایت روم به سراغ UL Benchmarks Procyon رفتیم و آن را جایگزین مجموعه قدیمی PCMark 10 کرده ایم. این بنچمارک به شکل ایده آلی عملکرد پیچیده ای را روی نرم افزار های Adobe Premier، Adobe Photoshop، Adobe Lightroom انجام می دهد و در آخر نتیجه را به محاسبات پیچیده و دقیق به کاربر نشان می دهد.

همانطور که مشاهده می کنید قدرت بلامنازع این بنچمارک نیز Core i9-12900KS می باشد. نکته قابل توجه در این بنچمارک عقب ماندن پرچمداران تیم قرمز از رقابی خود است جایی که حتی پردازنده های سری i7 نیز عملکرد بهتری از خود نشان داده اند.

جمع بندی:

بدیهی است که پردازنده اینتل Core i9-12900KS برای رقابت با پردازنده های آینده AMD Ryzen 9 روانه بازار شده است. فرکانس بوست بی نظیر، سرعت محاسباتی فوق العاده و ثبت رکورد بالاترین فریم ریت در بازی ها مختلف این پردازنده را به یک غول به تمام معنی تبدیل کرده است. اما هر محصولی دارای معایبی نیز می باشد از مهمترین ایرادهای این محصول حرارت بسیار بالا هنگام انجام کارهای سنگین در بخش Multi Thread است که دمای بسیار بالا و نزدیک به 100 درجه سانتی گراد را از خود نشان می دهد، از دیگر نکات منفی این محصول گلوگاه شدن در برخی عنواین روز است که کمی نا امید کننده به نظر می رسد، البته با عرضه کارت های جدید انویدیا می توان به این نگرانی خاتمه داد. در آخر باید گفت که اگر به دنبال خرید پردازنده ای قدرتمند و فوق العاده سریع برای کامپیوتر خود هستید و لذت تجربه رندر سریع و فریم ریت بالا در بازی ها را می خواهید پردازنده Intel Core i9-12900KS بهترین انتخاب حال حاضر می باشد.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.