ردکردن این

بررسی لپ تاپ Lenovo W540

لپ تاپ ها همیشه بر اساس نیاز و سلیقه های کاربران متفاوت هستند. از لپ تاپ های مناسب طراحان و مهندسان گرفته تا لپ تاپ های مناسب برای کاربران خانگی. امروز قصد داریم لپ تاپی از شرکت Lenovo را بررسی کنیم که کاربردی صنعتی دارد. در این بررسی با تیم SGPLUS همراه باشید.

لنوو شرکتی شناخته شده در صنعت لپ تاپ می باشد؛ این کمپانی چند سالیست رتبه اول پرفروش ترین لپ تاپ را به خود اختصاص داده است. کمپانی Lenovo با خرید برندی به نام Thinkpad از شرکت قدرتمند IBM تواسنت محصولات جدیدی را روانه بازار کند. سری Thinkpad بر اساس نوآوری و تکنولوژی نوین مخصوص کاربران حرفه ای و همچنین طراحان تولید شده است. امکانات برجسته در این سری لپ تاپ ها عبارتند از: باتری 9 سلولی، TrackPoint، شکاف توسعه Dock Station، پورت های خاص.

باید اعلام کنیم که منظور ما از اینکه این لپ تاپ یک نوت بوک صنعتی است این نیست که کاربران خانگی نمی توانند از آن استفاده کنند منظور این است که فقط کاربران حرفه ای می توانند از تمام امکانات آن استفاده کنند. Thinkpad ها در چند سری T,X,S,L,E,Edge,Yoga و W تولید شده اند که سری W با عنوان Portable WorkStation جزو رده بالا ترین آنها محسوب می گردد.

مشخصات کلی لپ تاپ Lenovo W540

طراحی و مشخصات ظاهری

لپ تاپ Lenovo مدل W540 در نسخه های گوناگونی تولید شده است. تیم بررسی SGPLUS یکی از بهترین مدل های این لپ تاپ را مورد بررسی قرار داد. این لپ تاپ تنها با رنگ خاکستری تیره روانه بازار شده است و همانطور که گفته شد دارای باتری 9 سلولی می باشد و وزن آن چیزی حدود 2.7 کیلوگرم و ابعاد این غول بی شاخ و دم برابر با 35 x 376 x 247 میلیمتر است. بنا به توصیفی که از این لپ تاپ کردیم (غول بی شاخ و دم) به طور واضح مشخص است که این لپ تاپ جزو لپ تاپ های باریک با زیبایی های ظاهری نیست؛ پس W540 را نمی توانید به طور مداوم جابه جا کنید.

در نگاه اول می توان متوجه الگوی طراحی این لپ تاپ شد. جنس بیرونی W540 ترکیبی از پلاستیک و فیبر کربن است. همین ترکیب باعث شده تا بدنه ای مقاوم و مستحکم همچنین با خش پذیری پایین را داشته باشد. البته که لپ تاپ W540 از داخل هم به لطف فریم سراسری منیزمی خود شاسی محکمی را داراست. طراحان شرکت لنوو یک طراحی ساده با لبه های چهار گوش را برای این لپ تاپ در نظر گرفته اند قاب نمایشگر همراستا با بدنه و شاسی است و فقط قسمت جلویی کمی حاشیه اضافی دارد. بالای نمایشگر دوربین VGA با دو میکروفون قرار گرفته که مناسب ویدیو کنفرانس ها و چت تصویری است.

کیبورد و تاچ پد، TrackPoint و سنسور اثر انگشت

صفحه کلید لنوو W540 که کمپانی آن را AccuType نام گذاری کرده است یک صفحه کلید جزیره ای همراه با Numpad و دارای 105 کلید است. یکی از جذاب ترین مزیت این صفحه کلید وجود شیار های مخصوص انتقال مایعات است تا اگر ناخواسته قهوه یا چای شما روی کیبورد ریخت به کمک این کانالها به سمت دو حفره زیرین منتقل شود. زیر این کیبورد 6 ردیف LED سفید رنگ قرار دارد که با کمک دکمه Fn+Space تنها در دو حالت 50% و 100% فعال می شود. متاسفانه این کیبورد از فناوری سنجش نور محیطی بهره نمی برد تا دستگاه به کمک سنسور های Ambient Light با توجه به نور محیط میزان روشنایی را تنظیم کند.

یکی از قابلیت های لپ تاپ های WorkStation وجود TrackPoint بر روی کیبورد آنهاست. مابین کلید های G،H و B یک ترک پوینت قرمز رنگ وجود دارد. از TrackPoint مانند جوی استیک برای پیمایش های نامحدود از دو محور افقی و عمودی استفاده می شود و در طراحی بیشترین کاربرد را دارد.

تاچ پد لنوو W540 یک تاچ پد نسبتا بزرگ است. طراحان لنوو در این لپ تاپ کلیدهای راست و چپ طراحی نکرده اند. نحوه عملکرد این تاچ پد اینگونه است که برای کلیک چپ کافیست با یک انگشت روی تاچ پد ضربه بزنید و برای راست کلیک کردن باید با دو انگشت همزمان روی تاچ پد فشار وارد کنید یا در قسمت پایین و سمت راست صفحه ضربه بزنید. با کشیدن دو انگشت در جهت های افقی و عمودی میتوانید اسکرول کنید. همچنین برای اسکرول در صفحات وب می توانید از فضای نقطه چین بین دو خط قرمز استفاده کنید.

اگر قصد خرید W540 کمپانی لنوو را دارید به شما پیشنهاد میکنیم یک ماوس هم همراه آن خریداری کنید زیرا صفحه تاچ پد کمی سفت است و برای قابلیت کلیک چپ شما را اذیت خواهد کرد به علاوه صدای بیش از حد آزار دهنده ای دارد. سنسور اثر انگشت این لپ تاپ یک سنسور تک بعدی است که در جای مناسبی قرار گرفته است و همچنین کاربرد های مناسبی چه در محیط ویندوز و چه در اینترنت برای کاربر خواهد داشت. اگر می خواهید شناسایی توسط سنسور اثر انگشت درست صورت بگیرد باید حتما حرکت انگشت روی آن یکنواخت و مناسب باشد. در این بخش فقط می توان به تاچ پد و سیاست غلط طراحی آن ایراد گرفت در صورتی که مابقی موارد مخصوصا کیبورد عالی و بی نقص هستند.

امکانات و درگاه‌های لپ تاپ

لپ تاپ W540 در این بخش تقریبا تمام نیاز های یک کاربر حرفه ای را بر طرف کرده است. در لبه چپ دستگاه شاهد جک کمبو یا ترکیبی (میکروفون و هدفون) 3.5 میلی متری هستیم و در کنار آن شکاف کارت حافظه و Express Card که روی هم قرار گرفته اند را مشاهده می کنیم. 2 پورت USB 2.0 و USB 3.0، 1 پورت VGA و 1 پورت Thunderbolt مابقی اتصالات سمت چپ محصول را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که USB 2.0 دارای قابلیت Always On است؛ یعنی در هنگام خاموش بودن دستگاه می توان به عنوان یک خروجی 5 ولتی یا شارژر از آن استفاده کرد. در لبه راست W540 نیز یک پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.0، شکاف Smart Card به همراه درایو DVD و پورت امنیتی Kensington قرار گرفته است. هنوز تمام نشده در لبه پشتی کنار باتری پورت شبکه LAN را مشاهده میکنید که در کنار ورودی شارژر قرار دارد و در زیر باتری نیز اسلات سیم کارت در نظر گرفته شده است.

از جمله ایراداتی که در این بخش وجود دارد، میتوان به چیدمان پورت های USB در کنار درایو DVD نام برد که در صورت استفاده از ماوس سیم دار یا جوی استیک در باز کردن سینی DVD شما را دچار مشکل می کند. ایراد بعدی فشردگی بیش از حد پورت ها در لبه چپ لپ تاپ است که استفاده از فلش مموری بزرگ را برای شما سخت یا غیر ممکن خواهد کرد. و در نهایت شما می توانید به لطف قابلیت Docking Station تعداد پورت های خود را افزایش دهید مثلا داک Ultra Dock میتواند پورت هایی نظیر 3 پورت USB 3.0، 3 پورت USB 2.0 با قابلیت شارژ در وضعیت خاموش، پورت LAN، دو پورت Display، یک پورت HDMI، یک پورت VGA، یک پورت DVI و یک جک هدفون/ میکروفون را به کاربران ارائه دهد.

W540 در کنار اتصالات بیسیم رایج مثل وای فای و بلوتوث از اینترنت سلولار یا سیم کارت نیز بهره می برد. در این لپ تاپ دو اسلات M.2 وجود دارد یکی توسط وای فای اشغال شده و دمی را کاربر میتواند برای نصب حافظه SSD استفاده کند. Wi-Fi این لپ تاپ قابلیت پشتیبانی از فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز دارد و دارای بلوتوث 4.0 است.

صفحه نمایش لپ تاپ

لپ تاپ Lenovo مدل W540 با دو نمایشگر FHD یا 3K عرضه شده ولی لپ تاپی که تیم بررسی SGPLUS مورد بررسی قرار داد دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی با رزولوشن فول اچ دی یا 1920×1080 پیکسل و با تراکم 141 PPI می باشد. نمایشگر جنس روکش مات دارد و طبق انتظار در مقابل بازتاب های نور عملکرد رضایت بخشی دارد. متاسفانه لنوو پنلی در خور این لپ تاپ با این برچسب قیمت در نمایشگر استفاده نکرده و به جای پنل IPS از پنل TFT TN استفاده کرده است. همانطور که میدانید پنل های TN زاویه دید مناسبی ندارند. نمایشگر این محصول حداکثر روشنایی 220 نیتی دارد و در مدل 3K روشنایی به 300 نیت نیز می رسد.

نمایشگر این محصول گرچه زاویه دید خوبی ارائه نمی دهد ولی از دقت رنگ و روشنایی مناسبی برخوردار است و میتواند مورد رضایت قرار گیرد.

مشخصات سخت افزار

پردازنده:

لنوو لپ تاپ W540 را در 7 پیکر بندی مختلف (5 مدل Core i7 و 2 مدل Core i5) تولید کرده است. لپ تاپ مورد بررسی قرار گرفته توسط تیم SGPLUS دارای پردازنده Intel Core i7-4700MQ می باشد که با معماری ساخت 22 نانومتری تولید شده است و یک پردازنده نسل چهارمی اینتل دارای 4 هسته و 8 رشته با فرکانس پایه 2.4 گیگاهرتز و فرکانس بوست (اورکلاک) 3.4 گیگاهرتز می باشد. این پردازنده دارای 6 مگابایت حافظه کش L3 با توان مصرفی 47 وات است. پردازنده Core i7-4700MQ دارای گرافیک مجتمع داخلی Intel® HD Graphics 4600 و حداکثر تا 32 گیگابایت رم را پشتیبانی می کند.

کارت گرافیک:

این لپ تاپ دارای یک کارت گرافیک حرفه ای از سری Quadro کمپانی NVIDIA است. Quadro K1100M کارتی با کاربری حرفه ای ولی با قدرتی متوسط می باشد و دارای 2 گیگابایت حافظه GDDR5 و پهنای باند 128 بیتی است. این کارت از لحاظ عملکرد مابین کارتهای Geforce 740M و Geforce 645M قرار می گیرد.

حافظه رم لپ تاپ :

در این لپ تاپ 4 اسلات رم وجود دارد که لنوو فقط از یکی از اسلات ها استفاده کرده است. حافظه رم ارائه شده همراه این نوت بوک قدرتمند یک ماژول 8 گیگابایتی DDR3 با پهنای باند 1600 مگاهرتز است. پس با توجه به ظرفیت پشتیبانی پردازنده تا 32 گیگابایت رم شما می توانید به راحتی حافظه اصلی خود را تا 32 گیگابایت ارتقا بدهید.

حافظه ذخیره سازی:

مدلی که ما در اختیار داشتیم فاقد درایو جامد SSD می باشد ولی دارای هارد دیسک سری Blue وسترن دیجیتال با ظرفیت 1 ترابایت است. این هارد دیسک با سرعت 5400 دور در دقیقه و 8 مگابایت حافظه بافر قابلیت اتصال از رابط SATA با پهنای باند 6 گیگا بیت بر ثانیه دارد. ترجیح ما این است که از اسلات دوم M.2 و یک کارت حافظه SSD استفاده کنیم که به مراتب سرعت بالاتری نسبت به هارد دیسک موجود در W540 دارد. یک قابلیت بی نظیر توسط لنوو در این بخش قرار داده شده که G-Sensor نامیده شده است. این سنسور به با کمک سنسور شتاب سنج شوک های وارد شده به دستگاه را اندازه گیری میکند و زمانی که شوک به میزان تعیین شده رسید موقتا و به سرعت هد را از روی دیسک کنار کشیده تا هارد دیسک دچار آسیب نشود.

باتری لپ تاپ:

لپ تاپ Lenovo W540 با دو باتری 6 و 9 سلولی عرضه می شود و همانطور که اشاره کردیم لپ تاپی که ما مورد بررسی قرار دادیم دارای یک باتری 9 سلولی با ظرفیت اسمی 8960 میلی آمپر و توان اسمی 100 وات ساعت می باشد که از شارژر 170 واتی تغذیه می شود. نوع این باتری لیتیومی است و به راحتی به وسیله دو ضامن از دستگاه جدا می شود. طبق تست های انجام شده توسط تیم بررسی اس جی پلاس باتری W540 در وب گردی حدود 8 ساعت و 16 دقیقه، در پردازش های سنگین حدود 2 ساعت و 25 دقیقه و در حالت تماشای فیلم می تواند تا 9 ساعت و 3 دقیقه شارژ رسانی کند.

نتیجه گیری:

با توجه به کارایی و امکانات حرفه ای و قیمت مناسب این لپ تاپ، W540 را میتوان یک لپ تاپ در رده خوب تلقی کرد این لپ تاپ با قابلیت ارتقا رم وجود امکاناتی همچون چیپ هوشمند اختصاصی Think Engine نسبت به قیمت بازه 10 میلیون تومانی در بازار ایران برای کاربرانی که قصد خرید لپ تاپی پرقدرت ولی ارزان قیمت را دارند بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.