ردکردن این

بررسی لپ تاپ Asus ProArt Studiobook 16 OLED (H5600)

ساخته شده برای خلاقان

سازندگان لپ تاپ در سال های اخیر با افزایش تعداد زیادی از طرح های خاص توانسته اند به نیاز کاربران در هر زمینه ای پاسخ دهند. و Asus ProArt Studiobook 16 OLED (H5600) یک نمونه عالی در این زمینه است. جذابیت این لپ تاپ مدیون صفحه نمایش 16 اینچی OLED زیبا با وضوح 4K، پردازنده AMD RYZEN 9 و گرافیک سری Nvidia GeForce RTX 30 در کنار یک صفحه کلید منحصر به فرد است.
برگرفته از وبسایت pcmag.com

طراحی و مشخصات ظاهری

اصولا کامپیوتر های شخصی قابل حمل همان طور که از اسمشان پیداست باید قابلیت جا به جایی داشته باشند. لپ تاپ های 16 اینچی به دلیل وزن زیاد و اندازه نسبتا بزرگشان آنچنان قابل حمل تلقی نمی شوند و فقط برای جابه جایی های کوتاه مدت مناسب هستند. با در دست گرفتن این لپ تاپ سریعا متوجه آرگونومی مناسب آن می شوید؛ این لپ تاپ آنچنان هم بزرگ و غیر قابل حمل نیست ولی همچنان نمیشود برای جابه جایی های زیاد از آن استفاده کرد. این محصول در ابعاد 36.20 x 26.40 x 1.99 سانتی متر و وزن 2.4 کیلوگرم تولید شده است. بررسی های ما نشان داد لپ تاپ ProArt Studiobook 16 کمپانی ایسوس را می توان یک لپ تاپ خوش ساخت و با کیفیت نام برد که همین نشان دهنده قیمت بالای آن است. ProArt Studiobook 16 تنها در رنگ Star Black روانه بازار شده است. نسبت صفحه نمایش به بدنه Studiobook 16 85 درصد می باشد با حاشیه های دور نمایشگر تقربیا باریکی است. در بالای نمایشگر یک وب کم با وضوح HD قرار گرفته که از قابلیت IR پشتیبانی میکند و کاملا مناسب Windows Hello است.

برگرفته از وبسایت pcmag.com

کیبورد، تاچ پد و اهرم انتخاب

صفحه کلید لپ تاپ ProArt Studiobook 16 تجربه رضایت بخشی را به کاربر منتقل می کند. کلید ها عمق تراول مناسبی دارند ولی برای لپ تاپی با این اندازه کمی کوچک به نظر می رسند مخصوصا با وجود کلید های Numpad؛ و این موضوع به دلیل وجود اهرم انتخاب یا physical dial می باشد که منحصرا به آن خواهیم پرداخت. صفحه کلید ProArt Studiobook 16 کمی به سمت بالا جا به جا شده است و دسترسی به کلید ها در ابتدا برای کاربر مشکل است.
برگرفته از وبسایت pcmag.com

پایین کیبورد زیر دکمه Alt اهرم انتخاب یا physical dial تعبیه شده است که Asus Dial نامیده می شود. Asus Dial به نرمی می چرخد و بازخورد لمسی رضایت بخشی نیز ارائه می دهد. وقتی در دسکتاپ یا در حال مرور وب هستید با فشار دادن این اهرم می توانید منوی روشنایی صفحه یا میزان صدا را فعال کرده و با چرخاندن اهرم یکی از گزینه ها را انتخاب کنید. اما Asus Dial کارایی خود را در استفاده از Adobe Creative Suite به رخ رقیبانش می کشاند. هر برنامه ای دارای مجموعه ای از منو هاست که به وسیله اهرم انتخاب در دسترس کاربر قرار می گیرد. مثلا در نرم افزار فتوشاپ با فشار دادن اهرم یک منو منحصر به فرد به نمایش در می آید که شامل تنظیمات براش، بزرگ نمایی لایه و لغو نمایش است؛ در افتر افکت اما این گزینه ها به تنظیم سرعت و فریم ریت، مرور لایه ها، حرکت در تایم لاین و غیره تغییر می کند. به همین دلیل است که ایسوس این لپ تاپ را لپ تاپی برای طراحان و خلاقان معرفی کرده است. اگر چه این الگوریتم طراحی برای لپ تاپ ها جدید به نظر میرسد ولی ما را به یاد اهرم گرد تبلت های مایکروسافت مانند سرفیس استودیو و سرفیس پرو انداخت.

برگرفته از وبسایت pcmag.com
تاچ پد درست در زیر کیبورد و اهرم انتخاب و در وسط لپ تاپ قرار دارد؛ این تاچ پد به جای دو دکمه ماوس دارای سه دکمه است. دکمه میانی مورد استفاده در نرم افزار های طراحی مانند CAD و سایر برنامه های مستقل می باشد. از دکمه وسط می توان به عنوان دکمه Hold یا نگه داشتن استفاده کرد. بررسی ها نشان داد که تاچ پد بازخورد لمسی بسیار قابل قبولی دارد و بسیار نرم و روان است و تقریبا نیاز کاربر به ماوس را از بین می برد.
برگرفته از وبسایت pcmag.com

امکانات و درگاه‌های لپ تاپ

Studiobook 16 به پورت های خروجی و ورودی نه چندان زیادی مجهز شده است. در لبه چپ محصول Studiobook 16 دو پورت USB Type-C، یک پورت USB 3.1 Type-A، خروجی HDMI و ورودی شارژر تعبیه شده است؛ و در لبه سمت راست دستگاه یک عدد پورت USB 3.1 Type-A، جک کومبو (میکروفون و هدفون) 3.5 میلی متری به همراه شیار SD کارت و پورت LAN وجود دارد.
برگرفته از وبسایت pcmag.com
برگرفته از وبسایت pcmag.com

صفحه نمایش لپ تاپ

اگر طراح، ادیتور یا تولید کننده محتوا هستید به خوبی می دانید که یکی از مهمترین جنبه های یک لپ تاپ طراحی و ادیت، نمایشگر آن است. لپ تاپ ProArt Studiobook 16 که تیم SGPLUS مورد بررسی قرار داده دارای یک صفحه نمایش OLED فوق العاده با وضوح 4K است. نسبت تصویر این نمایشگر 16:10 و رزولوشن 3840 در 2400 پیکسل دارد. یکی از ویژگی های پنل های OLED وجود رنگ های غنی و عمق سیاهی زیاد است که به خوبی در این صفحه نمایش خود نمایی می کند. این صفحه نمایش در همان نگاه اول با نشان دادن رنگهای درخشان و زنده شما را مدهوش خود می کند. حد اکثر روشنایی صفحه نمایش استودیو بوک 550 نیت است و زمان پاسخ دهی 0.2 میلی ثانیه ای نیز دارد. ایسوس ادعا کرده است که نمایشگر ProArt Studiobook 16 100% طیف رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد. و همچنین آن را اولین صفحه نمایش 16 اینچی OLED لپ تاپ می نامد.

مشخصات سخت افزار

پردازنده:

همانطور که گفتیم لپ تاپ ProArt Studiobook 16 از پردازنده پیشتاز و قدرتمند Ryzen 9 5900HX کمپانی AMD (تیم قرمز) قدرت میگیرد. این تراشه دارای 8 هسته و 16 رشته با حداکثر فرکانس 4.6 گیگاهرتز و همچنین حافظه کش 20 مگابایت L3 می باشد.

کارت گرافیک:

استودیو بوک 16 دارای کارت گرافیک GeForce RTX 3070 از کمپانی NVIDIA می باشد. این گرافیک با قدرت طراحی حرارتی 90 وات با حافظه مجزای گرافیکی 8 گیگابایتی GDDR6 با حداکثر سرعت 1410 مگاهرتز شمشیر بران ProArt Studiobook 16 است.

حافظه رم و حافظه ذخیره سازی:

لپ تاپ Studiobook 16 دارای دو اسلات رم DDR4 SO-DIMM که یکی از اسلات ها با 32 گیگ رم 3200 مگاهرتزی اشغال شده است و کاربر قابلیت ارتقای رم تا 64 گیگابایت را دارد. این لپ تاپ همچنین دارای دو اسلات حافظه SSD M.3 NVMe می باشد که با دو هارد جامد یک ترابایتی M.2 پر شده اند.

باتری لپ تاپ:

باتری استودیو بوک 16 یک باتری 4 سلولی نوع Li-ion و دارای توان 90 وات ساعت می باشد. ما برای تست این باتری با پخش یک ویدیو 720P با روشنایی 50 درصد نمایشگر و حجم صدای 100 درصد همراه با خاموش بودن وای فای و نور پس زمینه کیبورد تا زمان خاموش شدن لپ تاپ زمان شارژ دهی 6 ساعت و 4 دقیقه را بدست آوردیم. بهتر است با توجه به اینکه این لپ تاپ نمیتواند یک روز کاری شارژ داشته باشد برای اجرای بازی یا حجم کاری سنگین از برق شهری استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

بنچمارک و توان پردازشی

تست عملکرد نسبت به هم رده های Asus ProArt Studiobook 16

امتیاز کلی PCMark 8

Asus ProArt Studiobook 16 OLED (H5600)
6701
Dell Inspiron 16 Plus
5940
Dell XPS 15 OLED (9510)
6105
Lenovo ThinkPad P15 Gen2
7022

نکات مثبت:

تست گرافیک و بازی نسبت به هم رده های MSI Modern 14 A10M

امتیاز 3DMark

Asus ProArt Studiobook 16 OLED (H5600)
8078
Dell Inspiron 16 Plus
4702
Dell XPS 15 OLED (9510)
4676
Lenovo ThinkPad P15 Gen2
96.71

نکات منفی:

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.