ردکردن این
بررسی کارت گرافیک RTX 3050

بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 – پیشتاز اقتصادی ها!

بی رقیب در بین کارتهای هم قیمت!

حدود دو سال است که کمبود قطعات نیمه هادی مانند کارت گرافیک حسابی گیمرها آزار می دهد. قیمت بسیار بالای این قطعه باعث شده همگی آن را محصولی لوکس برای افراد مرفه جامعه بدانند. اما با توجه اتفاقات چند وقت اخیر می توان کمی امیدوار بود که بالاخره این قطعه سخت افزاری دوست داشتنی قیمت معقولی پیدا کند. با ما و بررسی کارت گرافیک RTX 3050 شرکت انویدیا در اس جی پلاس همراه باشید.

بر کسی پوشیده نیست که شرکت انویدیا سُکّان‎دار کارت گرافیک در دنیا قلم داد می شود چراکه هیچ شرکت و رقیبی نتوانسته قدرت کارت گرافیک های این غول دنیای تکنولوژی را به چالش بسیار قوی دعوت کند، با این حال AMD تلاش بسیاری را در این چند سال گذشته انجام داده که این تلاش نیز جای تقدیر دارد اما در حقیقت، همچنان زیر سایه سانتا کلارایی ها قرار دارد. خوشبختانه شرکت های دیگری بجز این دو آرام آرام در حال ورود به عرصه تولید پردازنده های گرافیکی هستند، نمونه بارز آن پردازنده های ARC شرکت اینتل است که در یک ماه اخیر به صورت رسمی معرفی شد اما با توجه به قدرت پردازشی ارائه شده این کارت، آن را باید در زمره کارتهای میان رده قرار داد. خبر خوب برای گیمرها این است که شرکت NVIDIA کارتی را معرفی کرده که از نظر قدرت و قیمت ارزش خریدی بسیار بالایی دارد. ما درباره کارت RTX 3050 صحبت می کنیم. کارتی که انویدیا با معرفی آن دل خیلی ها از جمله ما را خوشحال کرد چرا که “لنگه کفش هم در بیابان غنیمت است!”

در این اوضاع بهم ریخته قطعات سخت افزاری انویدیا کارت گرافیک میان رده و اقتصادی GeForce RTX 3050 را معرفی کرد تا بتواند کمی این خلاء را جبران کند. اما آیا این کارت می تواند با توجه به قیمت اقتصادی با حریفان خود رقابت کند یا نتیجه عکس خواهد بود. کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3050 همانند خارج شدن از منطقه رادیو اکتیوی و رسیدن به هوای پاک می باشد. با توجه به عرضه بی رمق و نه چندان جذاب کارت گرافیک AMD Radeon RX 6500 XT (به دلیل قیمت بالا و کمبود شدید در بازار) در سال گذشته است. با اینکه قیمت کارت گرافیک در بازار ایران کمی پایین آمده اما متاسفانه قیمت همچنان بالاست و با واقعیت بسیار فاصله دارد. این نکته را هم اگر در نظر بگیریم که کاهش ارزش و قیمت ارزهای دیجیتالی نیز بسیار پایین آمده و این امر نیز آنچنان باعث نشد که قیمت نیمه هادی ها کاهش پیدا کند. اما به هرحال ما درباره RTX 3050 صحبت می کنیم و وجود چنین کارتی همانند قطعه چوبی در دریا می باشد. خوشبختانه انویدیا معماری Ampere را برای  تولید نسخه دسکتاپی RTX 3050 قرار داده است. 

منبع تصاویر: وب سایت Tom’s Hardware

در حالی که نسخه موبایلی (منظور از موبایل سبک و لپتاپی است) مدل RTX 3050 Ti از تراشه GA107 استفاده میکند، مدل دسکتاپی RTX 3050 دارای تراشه بزرگتر GA106 است که با پشتیبانی کامل از آخرین کدکهای ویدویی، عرضه می شود. این تراشه دارای 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 است و همچنین باس رابط 128 بیتی است. در ادامه مشخصات کامل این کارت را می توانید مشاهده کنید.
مشخصات عمومی
مدل تراشه
GA104
ریزمعماری
Ampere
پردازنده
تعداد هسته
2560 هسته کودا
لیتوگرافی
8 نانومتر
فرکانس پایه
1552 گیگاهرتز
توان پردازشی
9 ترافلاپس
ویژگی‌های پردازشی
80 واحد مپینگ تکسچر (TMU)
48 واحد خروجی رندر (ROP)
80 هسته Tensor
20 واحد SM
20 هسته RT
حافظه
ظرفیت حافظه
8 گیگابایت
نوع حافظه
GDDR6
پهنای باند حافظه
224 گیگابایت بر ثانیه
پهنای BUS
128 بیت
مصرف انرژی
توان مصرفی کارت گرافیک
130 وات
حداقل توان پاور پشنهادی
550 وات
کانکتور برق
یک عدد 8 پین
خروجی تصویر
حداکثر تعداد مانیتور
4
درگاه‌های خروجی
یک عدد HDMI و دو عدد DisplayPort
حداکثر رزولوشن تصویر
7680×4320
سایر ویژگی‌ها
نسخه Direct X
12.2
نسخه Open GL
4.6
نسخه Open CL
3.0
حداکثر دمای کاری
93 درجه‌ سانتی‌ گراد
قیمت پایه
249 دلار

در حقیقت مدل RTX 3050 برای جایگزین شدن کارت های GTX 1650 و GTX 1650 Super و همچنین GTX 1660 آمده است. اما بزرگترین تفاوت و برتری 3050 نسبت به سه مدل هسته های ری تریسینگ و پشتیانی از Nvidia DLSS می باشد که همانند تمامی کارت های خانواده Ampere از نسل دوم RayTracing و نسل سوم هسته های Tensor برخوردار است. همانطور که در جدل بالا مشاهده می کنید فرکانس پایه 1552 گیگاهرتز و فرکانس بوست 1777 گیگاهرتز عرضه می شود. فرکانس بوست با توجه به شرکت توسعه دهنده می تواند تفاوت داشته باشد. توان پردازشی 9 ترافلاپس نشان گر قدرت بالایی این محصول خوش ساخت را می دهد. با توجه به اینکه تمامی رقبا هم رده و قیمت RTX 3050 از حافظه 4 گیگابایتی بهره می برند، این کارت با 8 گیگابایت حافظه VRAM از نوع GDDR6 به راحتی می تواند از پس همه حریفان بر آید. شاید بزرگترین مزیت این کارت را داشتن هسته های RT دانست جایی که تمامی کارتهای GTX از این قابلیت محروم هستند، همچنین پشتیبانی از DLSS را نیز نباید فراموش کرد چرا که به خوبی می تواند بازی های مدرن را همانند زدن دکمه نیترو  قدرت ببخشید و فریم ریت به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

قیمت:

در بازار ایران قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 3050 تا هنگام نوشتن این مقاله (24 فروردین 1401) حدود 11 میلیون تا 13 میلیون بسته به شرکت توزیع کننده، می باشد. جالب است بدانید که در سایر کشورها به خصوص آمریکا و کشورهای اروپایی این کارت بشدت کمیاب شده و در سایت های معتبر فروشگاهی مانند NewEgg.com تمامی موجودی این کارت به اتمام رسیده است. اما خوشبختانه در ایران این کارت فعلا موجود می باشد. در سایت Tom’s Hardware گفته شده که قیمت کارت بسیار بالاتر از رقمی است که شرکت انویدیا اعلام کرده و این موضوع بازهم صدای کاربران و بخصوص گیمرهای سرتاسر دنیا را درآورده است.

بنچمارک:

برای تست این کارت گرافیک ما سیستم قدرتمندی را در نظر گرفتیم تا هیچ بهانه ای برای گلوگاه شدن کارت وجود نداشته باشد. پردازنده Intel Core i9-12900K، مادربرد انتخاب شده نیز MSI Pro Z690-A WiFi DDR4 و حافظه رم 32 گیگابایت (دو رم 16 گیگابایت) از نوع DDR4 با فرکانس 3600، و ویندوز 11 برای بهترین استفاده از پردازنده Alder Lake اینتل قرار داده ایم. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از رم های DDR5 با توجه به قیمت بشدت بالا و غیر منطقی آن در این تست قرار داده نشده است. 7 بازی را برای تست قرار داده ایم که اولین تست میانگین هر 7 بازی و بعد از هر بازی به صورت جداگانه مورد آزمایش قرار گرفته است. تمامی بازی های تست شده در بالاترین حالت گرافیکی در رزولوشن 1080×1920 قرار دارند.

در رزولوشن فول اچ دی با تنظیمات بالا Ultra کارت RX 6500 و سایر کارتهایی که فقط 4 گیگابایت حافظه VRAM در اختیار دارند در بازی های مدرن به مشکل جدی بر می خورند. اما همانطور که مشاهده میکنید کارت گرافیک GeForce RTX 3050 عملکردی بسیار قابل قبول از خود نشان داده است. در میانگین بنچمارک فریم ریت ما، کارت 3050 توانست 58 فریم بر ثانیه را کسب کند، اگرچه بازی های Far Cry6 و Horizon Zero Dawn توانستند از 60 فریم نیز فراتر بروند و این نشان دهنده قدرت بسیار عالی این کارت خوش قیمت باشد. نکته بسیار جالب شکست کارت AMD RX 6500 XT است که 53 درصد ضعیف تر از RTX 3050 عمل کرده و در برخی بازی ها مانند Forza Horizon 5 تا 95 درصد عملکرد بهتری نسبت به رقیب مستقیم تیم قرمز داشت. دقت داشته باشید که تمامی بازی ها در بالاتری حالت گرافیکی قرار داشتند بدین معنی که اگر کمی رحم داشته باشید و تنظیمات برخی از ویژگی ها (مانندAnti Aliasing) را کم کنید فریم ریت به مراتب بالاتر خواهد رفت. همچنین پشتیبانی از DLSS نیز در برخی بازی ها بسیار به کمک می آید. به عنوان مثال در بازی Horizon Zero Dawn را تا 29 درصد سریعتر کند و همچنین در بازی Red Dead Redemption 2 توانست 10 درصد عملکرد را بهتر کند. در رزولوشن 1440p شاید باورش سخت است اما میانگین بدست آمده در 7 بازی بالا حدود 44 فریم بر ثانیه بوده که به خوبی قدرت این کار را به رخ می کشد. در این رزولوشن تمامی کارت های رقیب مانند RX 6500XT و همچنین GTX 1660 Super کاملا از جدول خارج شدند و نتوانستند خود را به عدد 30 نزدیک کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی پردازنده Intel Core i9-12900KS

جمع بندی:

با تمامی تفاصیل که خواندیم همگی به یک نتیجه میرسیم، اگر قصد خریدن کارت گرافیک میان رده با قدرت پردازشی بالا و پشتیبانی از تمام ویژگی های بازی های مدرن مانند RayTracing را در سر دارید بهترین زمان خرید همین الان است، شاید تا یک روز دیگر موجودی ویترین مغازه ها به اتمام برسد و همانند سایر کشورها، کاربران ایرانی نیز از کارت محروم بشوند. قیمت عالی، عملکرد بسیار خوب بخصوص در رزولوشن 1080p، موجود بودن در بازار ، در اختیار داشتن RT و همسو بودن با نسل GeForce RTX و همچنین معماری ساخت خانواده Ampere همگی از این کارت گرافیک یک محصول بسیار جذاب در این بازار دیوانه وار، می سازد. نظر شما چیست؟ آیا این کارت محصول خوبی نسبت به قیمت است؟ ارزش خرید بالایی دارد؟ در بخش نظرات میتوانید با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.