ردکردن این
تفاوت هدفون و هدست

تفاوت هدفون و هدست

تفاوت در چیست؟

جواب کوتاه: یکی دارای میکروفون و دیگری تقریبا فاقد میکروفون است. اما فقط همین فرق بین هدفون و هدست است؟ در جواب باید گفت تفاوت از نظر کارایی بله ولی از نظر کیفیت و استفاده متفاوت است. اگر از علاقمندان به موسیقی، یک گیمر حرفه ای و یا استریمر در یوتیوب یا توییچ هستید حتما نیازمند هدفون یا یک هدست مناسب خواهی داشت. اما قبل از خرید بهتر است تفاوت این دو را بدانید تا انتخاب درست و بهتری در هدفون یا هدست داشته باشید. اکثر مردم بر این باورند که هدفون و هدست هر دو شبیه به هم هستند و هنگام خرید آنقدر اهمیت ندارد که کدام را انتخاب کنید. اما در واقعیت تفاوت این دو بسیار زیاد است. در ادامه مقایسه این دو را باهم می توانید بخوانید. با اس جی پلاس همراه باشید.

هدفون چیست؟

هدفون

هدفون با استفاده از دو بلندگو (دو گوش بزرگ) که به یک باند متصل هستند، طراحی شده است. زمانی که شما از هدفون استفاده می کنید تقریبا کل گوش شما پوشانده می شود. در حقیقت هدفون تجربه گوش دادن به موسیقی را به شکل ایده آل تری نسبت به هدست به شما ارائه میدهد چرا که منبع صدا با آن چیزی که به گوش شما میرسد کاملا یک سان است و می توان گفت بار صوتی کامل از منبع را به گوش کاربر می رساند. هدفون ها بخش های بزرگی از هوا را در داخل  اتاقک ها را به ارتعاش در می آورند تا صدا بازسازی کند. اغلب هدفون ها مقدار کمی هوا را در اطراف گوش شنوندگان حرکت میدهد. با ین کار تجربه شنیداری بهتر می شود چرا که صدای محیط (Ambient) کاسته می شود و تجربه به اصطلاح Soundstage را به شنونده می دهد. اکثر هدفون ها عملکرد صوتی بسیار عالی را ارائه می دهند. اگر شما به ساخت موسیقی علاقه دارید و دوست دارید دقیقا همان صدایی که به صورت خام خارج می شود را بشنوید بهترین انتخاب هدفون می باشد، بهترین محدوده فرکانس را می توان با هدفون ها تجربه کرد.

ویژگی های هدفون در چیست؟

A) کیفیت صدا. کیفیت صدای هدفون در مقایسه با هدست به خصوص در مدل های پایین رده و میان رده برتری کاملی در کیفیت صدا به کاربر می دهند. همچنین هدفون ها فرکانس صدای BASS بسیار مناسبتری نسبت به هدست دارند. همانطور که بالاتر گفتم هدفون به جلوگیری از صدای و نویزهای محیط کمک می کند. به ویژه اگر هدوفن انتخابی شما دارای Noise-Cancelling باشد. با کمک این ویژگی صدای محیط به شکل بسیار ایده آلی کم می شود و حذف نویز محیط به تجربه ایده آل بخصوص در کارهای موسیقی به شما خواهد داد. دقت داشته باشید که که ما دو حالت حذف نیوز در هدفونها داریم، 1- Passive noise-cancelling و دومی 2- Active noise-cancelling که اخیرا در هدست های شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ بیشتر دیده می شود که به اختصار به آن ANC گفته می شود. توضیح کامل این دو تکنولوژی حذف نویز را به مقاله دیگری می سپارم و در ادامه به طور خلاصه تفاوت این دو را برای شما خواهم گفت.

1- حالت غیر فعال حذف کننده نویز Passive Noise-Cancelling

هدفون هایی که دارای حالت PNC باشند، نویز محیط را به شکل فیزیکی میگیرند، به عنوان مثال هدفونی که گوش شما را بیشتر فرا گیرد، صدای کمتری از محیط وارد می شود و شما صدای و نویز کمتری را می شنوید.  با هدفونهایی حذف کننده غیر فعال شما برروی تجربه فراگیر کار میکنید. هدفون های حذف کننده نویز غیر فعال به صورت مکانیکی عمل مسدود سازی نویز را انجام می دهند و به همین دلیل این حالت همواره فعال است. از نظر تجربه کاری حالت Passive بهتر و البته گرانتر از ANC می باشد. چرا که حالت ANC با ایجاد نویز صدای های محیط را غیر فعال می کند. اغلب کسانی که اهل موسیقی و میکس و مستر هستند هدفونهای Passive را انتخاب می کنند.

2- حالت فعال حذف کننده نویز Active Noise-Cancelling

هدفون های حذف کننده نویز فعال از مواد و اجزای داخلی برای جلوگیری از نویز با ایجاد امواج صوتی خود این عمل را انجام می دهند. امواج صوتی با ایجاد یک تصویر آینه ای صداهای خارجی را تقلید و سپس با همسان سازی فرکانس محیط، به خنثی سازی آن می پردازد. حذف کننده نویز فعال که به اختصار به آن ANC نیز گفته می شود، از یک میکروفون برای شنیدن و نظارت بر نویز محیط استفاده می کند. این تکنولوژی بیشتر در هدفونهایی که برای استفاده روزمره و هدفون و یا هدستهایی که به تلفن همراه متصل می شوند استفاده می شوند. از برندهای معتبری که تکنولوژی ANC را در محصولات خود قرار میدهند، می توان به اپل و سامسونگ اشاره کرد.

هدفون استودیو

B) کارایی- هدفون ها به خصوص در بالارده ها نسبت به هدست ها از نظر عملکرد نمره بالاتری می گیرد. از آنجایی که ویژگی های مختلف هدفون متعدد است در هر مکانی می توان از انواع هدفون ها استفاده کرد. با هدفون های بلوتوث بیسیم می توانید به دستگاه های مختلف وصل شد و موسیقی را بشنوید. همچنین هدفون های بی سیم برای کسانی که ورزشکار هستند می تواند گزینه بسیار خوبی باشد چرا که از نظر کیفیت و هم در برخی مدل ها عایق صدا برای حذف نویز وجود دارد تا لذت شنیدن به موسیقی را بیشتر کند. برخی از هدفون ها با میکروفون یک پارچه تولید می شوند که لذت مکالمه را نیز می توانید داشته باشد. حتما می پرسید مگر هدفون میکروفون هم دارد؟ بله برخی از هدفون ها دارای میکروفون به صورت یکپارچه هستند اما تفاوت آنها با هدست در این است که میکروفون استفاده شده هدست ها کاملا مشخص است و به شکل فیزیکی کاملا قابل تنظیم و مشاهده است و نیز دارای کابلی جداگانه است.

هدفون ها برای کسانی که در کار موسیقی هستند بهترین انتخاب خواهد بود، ورودی هدفون های حرفه ای و استودیویی با انواع و اقسام مختلفی تولید می شود. در مجموع باید گفت اگر بالا رده ها را در نظر بگیرید هدفون ها بهترین انتخاب برای لذت بردن از موسقی است اما اگر به دنبال میکروفون نیز هستید باید بگم که بهتر است به سراغ هدست بروید. پس تفاوت اصلی بین هدفون و هدست در عملکرد صدا نهفته است.

هدست چیست؟

هدست

خب برسیم به هدست، هدست از نظر ظاهری شباهت زیادی به هدفون ها دارند اما یک نگاه به عکس بالا بکنید! خب پس متوجه شدید که هدست دارای میکروفون است و این میکروفون به هدست وصل شده و کاملا مشخص و در دید است، (بالعکس هدفون که در برخی مدلهای که میکروفون دارند نامشخص است). البته میکروفون هدست ها در بعضی مدلها قابلیت باز شدن نیز دارند و امکان حذف آن بسته به استفاده شما را دارد. هدست بیشتر برای استفاده روزمره در کامپیوتر و یا تلفن های همراه استفاده می شوند. هدست های بی سیم همانند هدفون با فناوری بلوتوث نیز در بازار موجود است. هدست ها دارای دو بلندگو هستند که قسمتی از گوش یا به صورت کامل گوش های شما را فرا می گیرند و با یک میکروفون همراه یک تجربه صوتی تعاملی را نیز برای شما فراهم میکنند.

ویژگی های هدست در چیست؟

A) کیفیت صدا – هدست ها تجربه صوتی بسیار خوبی را ارائه میدهند فرکانس در محدوده متوسط در هدست مناسب و خوب است اما در محدوده فرکانس پایین (BASS) چندان خوب عمل نمی کنند. اما باز هم بستگی به نوه هدستی که خریداری می کنید دارد. هدست های بزرگ که با میکروفون در دسترس هستند عموما صدای دلپذیری را تولید می کنند بیشتر این نوع هدست ها برای گیمرها مناسب است. از هدست ها می توان برای گوش دادن به موسیقی و برای تماس های ویدیویی/صوتی استفاده کرد.

B) کارایی – از نظر کارایی هدفون با در اختیار داشتن میکروفون می تواند هم صدا رو شنید و هم به مکالمه پرداخت، اکثر مدیران در تماس ها از هدست استفاده می کنند. هدست ها همیشه راحت تر از هدفون ها هستند و برای جابجایی نیز خیال کاربر راحت است چرا که هم وزن اغلب هدست ها کمتر است. اکنون، اگر هدستی با میکروفون جداشدنی انتخاب کنید، این هدف دوگانه خواهد بود. با روشن بودن میکروفون، می‌توانید از آن برای برقراری تماس و مکالمه استفاده کنید. و وقتی میکروفون را بردارید، می‌توانید از هدست به عنوان هدفون استفاده کنید. یعنی یک تیر دو نشان اما از ضعف های هدست نسبت به هدفون ها باید به فرکانس صوت اشاره شود. فرکانس قابل شنیدن رد اکثر هدست ها نسبت به هدفون ها کمتر است. اما نکته مثبت در مورد هدست ها قیمت آن است که نسبت به هدفون ها از قیمت پایینتری برخوردار هستند. همچنین برخی از هدفون ها برای ارائه ایده آل صدا به کارت صوتی مناسبی نیاز دارند و این امر هزینه تمام شده برای کاربر را بسیار بالاتر می برد. 

نکته: نوع دیگر نیز بنام Earphone یا همان هندز فری وجود دارد که تقریبا در اکثر گوشی های همراه قرار دارد (البته که جدیداً شرکت های تولید کننده تلفن همراه برای سلامت محیط زیست هندزفری ها را از جعبه گوشی حذف کردند. حالا شما باور کنید که برای سلامت محیط زیست اینکار انجام شده است!). این نوع در حقیقت روی سر قرار نمی گیرد و مستقیم درون گوش قرار می گیرند که اغلب برای سهولت استفاده آن ها را کوچک تولید می کنند. این نوع بیشتر دارای میکروفون متصل به کابل هستند.

هدفون یا هدست

جمع بندی:

انتخاب بین یک هدفون یا هدست بسته به نیاز و پول تو حساب شما دارد. کیفیت و برند دو عالم تاثیر گذار در قیمت نهایی هستند. نظر شخص من را بخواهید در این زمینه بهتر است محصولی را انتخاب کنید که از شرکتی معتبر باشد. شرکت هایی مانند Bose، Sony، Sennheiser، Audio-Technica، Beats بهترین ها در زمینه تولید هدفون ها هستند که محصولاتی بسیار با کیفیت و عالی را تولید می کنند. اگر به تولید موسیقی، میکس و مستر علاقه دارید به سراغ هدفون های با ویژگی PNC بروید. اگر گیمر هستید و میخواهید مدام با دوستان خود صحبت کنید و کیفیت صدای شما نیز خوب باشد بهتر است روی یک هدست با کیفیت سرمایه گذاری کنید. مگر اینکه از نظر مالی مشکلی نداشته باشید و می خواهد نهایت کیفیت را در اختیار داشته باشد، در این صورت می بایست یک هدفون خوب به اضافه یک میکروفون خوب و همچنین کارت صوتی مناسب را تهیه کنید. پس با این تفاسیر تفاوت این دو را فهمیدیم، اکنون می دانید که کدام گزینه مناسب شما خواهد بود. نظر ما در این مورد هدفون و هدست چیست؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.