ردکردن این

بررسی Sony Xperia 1 IV

اگر با گوشی های سونی در مدل Xperia آشنا هستید میدانید که به داشتن دوربین های بسیار خوب و ایده آل معروف هستند. Xperia 1 IV با وجود نمایشگر 4K و پر قدرت ترین چیپست اسنپدراگون با یکی از زیباترین چیدمان های دوربین در واقع یکی از شیک‌ ترین طرح‌ هایی است که در بازار موبایل وجود دارد. یک گوشی هوشمند بسیار مقاوم در برابر آب با چسبندگی (گریپینگ) عالی برای عکاسی در حال حرکت. دارای نمایشگر OLED با رزولوشن بی نظیر 4K و قابلیت HDR و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی همگام با آخرین نسخه Snapdragon 8 Gen 1 قوی ترین تراشه شرکت قدرتمند کوالکام. از دیگر ویژگی های این گوشی می توان بلندگوهای با صدای بلند تر و باس بیشتر، باتری بزرگتر و پنل پشتی بهبود یافته نام برد که اکنون با گوریلا گلس ویکتوس محافظت می شود.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com

جزیره دوربین های پشتی شامل دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، تله فوتو 12 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دوربین ToF است. اما دوربین زوم اکنون از زوم اپتیکال پیوسته stepless بین 85 میلی متر تا 125 میلی متر (3.5x تا 5.2x نسبت به دوربین اصلی 24 میلی متری) پشتیبانی می کند. مطمئنا، این اولین گوشی هوشمندی نیست که از زوم اپتیکال پیوسته (Nokia N93، Galaxy K Zoom) استفاده می کند، اما بهتر است بگوییم که مدت زیادی از آن می گذرد.

مشخصات موبایل Sony Xperia 1 IV

طراحی و مشخصات ظاهری

Sony Xperia 1 IV توانسته طراحی نوستالژی و همیشگی خود را در این گوشی بهبود ببخشد. پرچمدار جدید سونی اکنون از دو پنل تخت Gorilla Glass Victus با یک قاب آلومینیومی ارائه شده است. مشخص ترین تغییر این طراحی نسبت به Xperia III، پوشش مات پنل پشتی است که در تمامی رنگ ها یکسان است. اما طراحی هرگز دارای جنبه های جدید نبوده است و سونی این را بهتر از هر کسی می داند. جزیره دوربین، در حالی که حاوی برخی لنزهای جدید و مبتکرانه همراه با قطعات متحرک است، همچنان مانند قبل است و نشان های معمول *Zeiss T را در خود جای داده است. و البته سونی سنت دیرینه مقاوت در برابر آب و گرد و غبار را هنوز به صورت حرفه ای حفظ کرده است. Xperia I IV بسیار شبیه به Xperia 1 III، جمع و جور و سبک است با تفاوت های کوچکی مانند محل قرارگیری اسلات سیم کارت و اندازه کلید پاور.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com

در جلو می توانید صفحه نمایش 6.5 اینچی OLED 4K را بدون هیچ گونه بریدگی ببینید. صفحه نمایش دارای حاشیه های بسیار نازک و بالا و پایین مناسب است. در بالای صفحه نمایش 4K، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی بهبود یافته قرار دارد. بلند گوی بالایی نیز در جلو قرار گرفته و به عنوان یک گوشی نیز عمل می کند. پنل پشت اما دارای روکش مات زیبایی است که اثر انگشت را در خود نگه نمی دارد و ظاهری بسیار شیک و مجلسی را به گوشی داده است. نگهدارنده شیشه ای دوربین از پشت بیرون زده و دارای یک قاب فلزی در اطراف است. این گوشی دارای یک قاب فلزی مسطح با پخ های به تقریبا غیر قابل مشاهده است. فریم این گوشی نیز دارای روکش مات است، اگرچه به اندازه پنل پشتی در برابر اثر انگشت مقاوم نیست. با این حال، خبر خوب این است که یک تجربه هندلینگ عالی را فراهم می کند. سمت چپ Xperia 1 IV کاملاً خالی است. دکمه تنظیم صدا، کلید پاور و دکمه شاتر دو مرحله ای همگی در سمت راست قرار گرفته اند.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com
برگرفته از وبسایت gsmarena.com

قسمت بالایی Xperia 1 IV دارای جک 3.5 میلی متری و یکی از میکروفون ها است. پایین دارای میکروفون اصلی، درگاه USB-C و اسلات سیم کارت هیبریدی است. برخلاف اکثر تلفن‌ های مدرن برای بیرون آوردن اسلات به پین یا سوزن نیازی ندارید؛ نوک ناخن شما همیشه برای باز کردن آن در تلفن‌ های Xperia کافی بوده است.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com

صفحه نمایش

Sony Xperia 1 IV دارای یک OLED 6.5 اینچی با رزولوشن 1644 پیکسل در 3840 پیکسل یا 4K با نسبت تصویر 21:9 است. که یک نمایشگر بسیار واضح با تراکم پیکسلی 643ppi است. Xperia 1 IV، درست مانند گوشی‌ های قبلی سونی با کیفیت 4K، ظاهراً با وضوح فول اچ‌ دی (2560 x 1096 پیکسل)می باشد. وضوح کامل 4K عمدتاً در برنامه‌ های چند رسانه‌ ای مانند عکس‌ ها و پخش ویدیو استفاده می‌ شود. این پنل OLED دارای گواهی HDR10 است و از رنگ های پیکسلی 10 بیتی بومی پشتیبانی می کند به این معنی که می تواند بیش از 1 میلیارد رنگ را نشان دهد. آزمایش های انجام شده توسط وبسایت جی اس ام آرنا نشان داد حد اکثر روشنایی این پنل 680 نیت و حداقل روشنایی 1.9 نیت است. نمایشگر این گوشی دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی نیز است.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com

دوربین

همانطور که قبلا اشاره کردیم کاربران به دلیل استفاده های بسیار از برنامه های شبکه های اجتماعی بیشتر به دنبال گوشی با تنظیمات دوربین خارق العاده و با کیفیت هستند. Xperia 1 IV دارای تنظیمات دوربین سه گانه مشابهی است که در Xperia 1 III دیده می شود، با این تفاوت که تله فوتو با زوم یکپارچه از 85 میلی متر شروع و تا 125 میلی متر به روز شده است. یک دوربین ToF نیز برای فوکوس و بوکه و همچنین یک سنسور RGB IR برای تنظیمات دقیق تراز سفیدی وجود دارد. چشمگیر ترین دوربین در Xperia 1 IV باید تله فوتو باشد. لنز برای پشتیبانی از زوم پیوسته به‌ روزرسانی شده است، بنابراین می‌ توانید از هر چیزی بین 85 تا 125 میلی‌متر (مثلاً 105 میلی‌ متر f/2.7) استفاده کنید و هیچ زوم دیجیتالی در کار نیست. درست مانند یک دوربین دیجیتال. دوربین تله‌ فوتو در Xperia 1 IV از یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/3.5 اینچی با پیکسل‌ های 1.0 میکرومتری و PDAF استفاده می‌ کند.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com

دوربین اصلی به سنسور 12 مگاپیکسلی Sony IMX 557 1/1.7 اینچی با پیکسل‌ های 1.8 میکرومتری متکی است که پشت لنز 24 میلی‌ متری f/1.7 تثبیت‌ شده نوری قرار می‌ گیرد. دوربین فوق عریض از یک سنسور 12 مگاپیکسلی Sony IMX 563 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های 1.4 میکرومتری استفاده می‌کند که پشت یک لنز 16 میلی‌متری f/2.2 قرار دارند. این دوربین از فوکوس خودکار Dual Pixel نیز پشتیبانی می‌کند، بنابراین باید بتواند از نمای نزدیک نیز عکس بگیرد و  دوربین ToF از سنسور Sony IMX 316 (240×180، 10μm) استفاده می‌ کند.در نهایت، سونی دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی قدیمی را کنار گذاشته و یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی جدید ارائه می‌ کند که از سنسور 12 مگاپیکسلی Sony IMX 663 1/2.9 اینچی در پشت لنز 20 میلی‌ متری f/2.0 و فوکوس ثابت در بی‌ نهایت استفاده می‌ کند. در ادامه نمونه هایی از عکس های ثبت شده با این دوربین ها را قرار می دهیم. با کلیک بر روی عکس میتوانید نمونه با کیفیت اصلی از سایت GSMARENA را مشاهده کنید.

دوربین اصلی در روز
دوربین سلفی پرتره
دوربین اولتراواید در روز
دوربین تله در روز

مشخصات سخت افزار

پردازنده:

Sony Xperia 1 IV از چیپست Snapdragon 8 Gen 1 استفاده می‌ کند که یکی از به‌روزرسانی‌ های سخت‌ افزاری قابل‌ توجه پس از Xperia 1 III و Xperia Pro-I است. ما این پردازنده را بارها در گوشی های دیگر بررسی کرده ایم پس جای تعجب ندارد که عملکردی بسیار عالی و روان دارد. این تراشه دارای هشت هسته (یک هسته‌ ی 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2، سه هسته‌ ی 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و چهار هسته‌ ی 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 ) می باشد.

حافظه رم و حافظه ذخیره سازی:

دو گزینه RAM و ذخیره سازی بیشتر وجود ندارد. 128 گیگابایت حافظه با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه با 12 گیگابایت رم پیکر بندی های در دسترس گوشی Sony Xperia 1 IV هستند. حافظه رم ها از نوع LPDDR5 و حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.X می باشد.

باتری:

Sony Xperia 1 IV از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند؛ این باتری 10 درصد بزرگتر از باتری داخل Xperia 1 III و Xperia Pro-I است. طبق آزمایشات وبسایت GSMARENA گوشی  Xperia 1 IV در تماس‌ های 3G با 27 ساعت، زمان دقیقی داشت و با 11 ساعت و نیم مرور وب و 15 ساعت پخش ویدیو با هر بار شارژ، در تست روی صفحه بسیار بهتر عمل کرد. Xperia 1 IV امتیاز کل استقامت 100 ساعت را کسب کرد که نسبت به هر دو مدل 1 III و Pro-I بهبود یافته است.

برگرفته از وبسایت gsmarena.com

اسپیکر:

به دلیل رشد و پیشرفت پلتفرم های پخش ویدیو و موزیک، صدای بلند و با کیفیت یک نیاز اساسی در گوشی های امروزی شده است. سونی یکی از معدود سازندگانی است که بلند گوهای استریوی تمام عیار را ارائه می دهد؛ این بلندگو ها به صورت متقارن در زیر و بالای صفحه نمایش قرار می گیرند. با توجه به پرتاب صدا از جلو و اندازه یکسان آنها، می توان با اطمینان گفت که تعادل صوتی عالی است. سونی نسبت به گوشی پرچمدار قبلی خود 10 درصد افزایش بلندی صدا و 50 درصد بیس بیشتر را وعده داده است. ما با افتخار این ارعا را تایید می کنیم.

بنچمارک و توان پردازشی

تست عملکرد نسبت به هم رده های Sony Xperia 1 IV

امتیاز کلی GeekBench 5

Sony Xperia 1 IV
3403
Xiaomi 12 Pro
3682
Sony Xperia Pro-I
3540
Google Pixel 6
2899
OnePlus 10 Pro
3447

نکات مثبت:

تست عملکرد نسبت به هم رده های Sony Xperia 1 IV

امتیاز کلی AnTuTu 9

Sony Xperia 1 IV
838832
Xiaomi 12 Pro
985226
Sony Xperia Pro-I
725839
Google Pixel 6
676831
OnePlus 10 Pro
886248

نکات منفی:

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.