ردکردن این
5800X3D-Cover

بررسی پردازنده Ryzen 7 5800X3D – ورق آس AMD!

جنگ فریم بر ثانیه!

سال گذشته بود که اینتل با معرفی پردازنده های نسل دوازده همه اخبار پردازنده ها بخصوص در بخش گیمینگ را به سمت خود معطوف کرد. اینتل با پرچمدارهای خود یعنی دو مدل Intel Core i9-12900K و Intel Core i9-12900KS توانست پردازنده های تیم قرمز را پشت سر بگذارد و بر کرسی قدرت بنشیند. شرکت AMD که تا قبل از نسل جدید اینتل حسابی گرد و خاک به پا کرده بود و تمامی رکوردها را در گیمینگ فتح می کرد بعد از مدتها خود را زیر فشار تیم آبی می دید چرا که با پردازنده های سری Ryzen 5000 پیشتاز این رقابت بود. اما AMD به این موضوع راضی نبود که به موفقیت های قبلی خود بسنده کند و این موضوع را به خوبی فهمید که امان دادن به رقیب یعنی پایین آمدن در صندلی قدرت. تیم قرمز با Ryzen 7 5800X3D آمده تا بار دیگر نشان دهد که اگر اراده کند بازهم می تواند سکان دارد این رقابت باشد اما آیا در این راه موفق است؟ با اس جی پلاس و بررسی پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D همراه باشید.

ryzen-amd-banner

پردازنده Ryzen 7 5800X3D را می تواند نسخه بهبود یافته 5800X دانست چرا که از نظر معماری همان ریز معماری هفت نانومتری Zen3 استفاده می کند که این ریز معماری همان چیپلتی است که در نسل اخیر AMD را به از به برتری رساند. این بدین معناست که شما همان چیدمان هشت هسته و 16 رشته ای را در یک چیپ لت واحد در اختیار دارید. اما تفاوت این پردازنده خود را در حافظه پنهان یا کش نشان می دهد. حافظه کش سطح سه این پردازنده L3 بزرگ 96 مگابایت است که در بازی ها عملکرد را بهتر می کند. همین امر مزیت پردازنده های AMD را نسبت به پردازنده های Alder Lake اینتل مانند 12900K را نشان میدهد. پردازنده های بسیار خوب اینتل مانند 12900K با حافظه نهان 25 مگابایت اراده می شود (از نظر قیمت که نزدیک به پردازنده ای ام دی مورد بحث ما) اما همانطور که گفته شد پردازنده AMD دارای 96 مگابایت حافظه پنهان است. این مقدار حافظه کش باعث می شود که شرکت AMD در بخش گیمینگ دست بالا را داشته باشد. طبق گفته AMD پردازنده Ryzen 5800X3D در سطح Intel Core i9-12900K قرار دارد، بنابراین ما نیز برای تست رقیب تیم قرمز را 12900K قرار می دهیم. 

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D

معماری
Zen 3
تعداد هسته
8 هسته ای
تعداد رشته
16 رشته
فرکانس پایه
3.4 گیگاهرتز
فرکانس توربو
4.5 گیگاهرتز
کش سطح سه L3
96 مگابایت
توان حرارتی (وات)
105 وات
قیمت عرضه (دلار)
449 دلار
ryzen-7-5800X3D

حافظه کش عمودی سه بعدی AMD:

AMD 3D V-Cache یک فناوری جدید است که این شرکت را قادر می‌سازد تا حافظه نهان را به صورت عمودی روی یک پردازنده قرار دهد. این امر AMD را قادر می سازد تا حافظه CPU را افزایش دهد، بدون اینکه نیازی به افزایش اندازه دای (Die) یا کوچک کردن مدارهای منطقی باشد. منظور از دای در پردازنده همان سطح پردازنده است. سه برابر کردن مقدار حافظه پنهان L3 در طراحی پردازنده مرکزی، به ظرافت بسیار بالایی نیاز دارد و محاسبات بسیار پیچیده باعث می شود که پردازنده مورد بحث ما از نظر حافظه کش بسیار عالی و قدمی رو به جلو به شمار آید. انجام این کار به سادگی نبود رابطه نزدیک شرکت AMD با TSMC به کمک تیم قرمز آمد و این طراحی را توانست انجام دهد. بنابراین با توجه به این نوع حافظه سه بعدی باید شاهد عملکرد بسیار خوب در بخش گیمینگ باشیم. 

عملکرد پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D:

برای تست عملکرد این پردازنده ما آن را با Intel Core i9-12900K و همچنین Intel Core i9-12900KS مقایسه کرده ایم. این دو پردازنده تیم آبی بهترین CPUهای موجود در بازار در بخش گیمینگ است. شاید بپرسید که پردازنده Ryzen 9 5950X کجای این دسته بندی ها قرار دارد؟ راستش را بخواهید با توجه به قیمت آن پردازنده و عملکرد بهتر سی پی یو Ryzen 5800X3D صرفا آن را در تست ها قرار داده ایم و بحث این پردازنده را به مقاله ای دیگر می سپاریم. تست های انجام شده ما با رزولوشن 1080p است که طبق گفته های خود AMD بهترین عملکرد را در این وضوح خواهی دید. خب پس بریم به سراغ نتیایج بنچمارک ها.

بنچمکارک در گیمینگ:

بنچمکارک در بخش چند هسته ای رندر و تک هسته ای:

خب، همانطور که مشاهده می کنید، پردازنده رایزن در بخری مواقع از پردازنده پرچمدار اینتل مدل Intel Core i9-12900K بهتر عمل می کند که دست آورد عالی می باشد. اما در بیشتر موارد از Alder Lake ها همچنان عقب است. در سوی دیگر پردازنده بهینه شده Intel Core i9-12900KS با سرعت کلاک بالاتر در مقایسه با تمام پردازنده ها همچنان قدرت اول گیمینگ می باشد. پرچمدار تیم آبی می تواند ادعا کند که سریعترین پردازنده دنیا در بخش بازی می باشد. اما آیا واقعا این مقدار فریم ریت ارزش پرداخت 300 دلار اضافی را دارد؟ تصمیم با شما می باشد. در حالی که مسلماً گیمرها کمتر از بقیه به کارایی اهمیت می‌دهند (بالاخره با خرید یک  RTX 3090 Ti تفاوت آن چنانی را متوجه نمی شوید) کاملاً ارزش دارد که قدرت مقایسه‌ای دو طراحی CPU را در نظر بگیرید. حرکت AMD به سمت چیپ‌لت‌ها یک کار بزرگ بود و معماری 7 نانومتری Zen 3 آن یک طراحی فوق‌ العاده زیبا و کارآمد است.

Core i9 12900KS تحت بار کامل CPU، با اجرای انکودهای ویدیوی X264،  تا 77 درصد انرژی بیشتری نسبت به Ryzen  5800X3D نیاز دارد. اگرچه این اعداد با توجه به استفاده کامل و بالاترین بار سات. اما حتی وقتی به مصرف انرژی نسبی در حین بازی دو تراشه نگاه می کنید پردازنده Ryzen می تواند در حین بازی مصرف انرژی بسیار کمتری ارائه دهد. و این نشان دهنده بهینه بودن این پردازنده خوش ساخت است. در نظر داشته باشید که پردازنده Ryzen 7 5800X3D آخرین پردازنده از معماری Zen 3 است و آخرین چیپ ست AM4 است و باید دید که AMD چه چیزی برای عرضه در نسل Zen4 خود دارد.

zen-archi-family

پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D ارزش خرید دارد؟

Ryzen 7 5800X3D برای اکثر چیپ ست‌ های موجود AMD Ryzen یک ارتقاء کشویی است و همین امر آن را راهی آسان برای بهبود عملکرد برای طیف گسترده ای از کاربران AMD می‌کند. از سوی دیگر، پردازنده‌ های Zen 4 که امسال وارد بازار می‌شوند، نیاز به خرید مادربرد کاملاً جدید (احتمالاً در ابتدا راه بسیار گران‌قیمت) و همچنین مجموعه جدیدی از حافظه‌ های رم گران قیمت DDR5 دارند. بسته به نیاز برق، حتی ممکن است مجبور شوید به فکر خرید منبع تغذیه جدیدی نیز باشید. اما اگر عجله ای برای خرید ندارید بهتر است صبر کنید چرا که در اواسط سال 2022 پردازنده های Zen4 از راه می رسند و شاید قیمت بسیار معقول و عملکرد شگفت انگیزتر از آنچه در بازار هست مواجه شویم. اما اگر قیمت رایزن جدید برای شما وسوسه کننده است و نمی خواهید قیمت بالایی را برای پردازنده های لوکس تیم آبی خرج کنید این مدل همه نیاز های شما را به راحتی برطرف می کند. اما باز هم اگر نظر من را بخواهید بهتر است صبر کنید و شاهد هنرنمایی جدید تیم قرمز در ماه های آتی باشیم. نظر شما چیست؟ آیا AMD با این پردازنده می تواند حداقل کمی قدرت را به سمت خود برگرداند؟ یا باید منتظر Zen4 های 5 نانومتری باشیم؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.