ردکردن این
ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC

نقد و بررسی کارت گرافیک ASUS Geforce RTX 3080 NOCTUA OC

پس از استقبال بسیار مثبت منتقدان از ASUS RTX 3070 NOCTUA EDITION  حالا دومین محصول مشترک ایسوس و ناکتوا به بازار معرفی شده است. قوی تر، بزرگتر و گرانتر از مدل قبلی :

ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC

نمای پشتی ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC
نمای پشتی ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC
نمای جلوی ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC
نمای جلوی ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC

مشخصات اصلی

این کارت گرافیک براساس پردازنده گرافیکی RTX 3080 ساخت انودیا طراحی شده است به 10 گیگابایت حافظه ویدئویی از نوع GDDR6X با سرعت 19 گیگابیت بر ثانیه مجهز شده است. 10 چیپ حافظه 8 گیگابیتی ساخت Micron با فرکانس 1188 مگاهرتز از طریق یک درگاه 320 بیتی به پردازنده مرکزی متصل هستند.

ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC
ASUS Geforce RTX 3080 Noctua OC

طراحی بورد و مدار تغذیه

در طراحی مدار تغذیه ایسوس از یک جفت کنترل کننده 8 کانال استفاده کرده که در مجموع 16 فاز برق برای RTX 3080 تامین میکند و یک کنترلر دیگر نیز 4 فاز برق در اختیار چیپ های حافظه قرار می دهد. ورودی مدار تغذیه هم از طریق دو اتصال برق 8 پین PCI-E تامین میشود که برای این نوع کارت چیدمانی استاندارد می باشد. در مجموع کار ایسوس در طراحی مدار تغذیه این کارت گرافیک را می توان خوب توصیف و تناسب خوبی بین کیفیت، عملکرد و قیمت قطعات به کار رفته وجود دارد.

مدار تغذیه 16 فازی برای چیپ ست RTX 3080
مدار تغذیه 16 فازی برای چیپ ست RTX 3080
مدار تغذیه 4 فازی برای چیپ های حافظه GDDR6X
مدار تغذیه 4 فازی برای چیپ های حافظه GDDR6X

 NOCTUA DNA

اما مهمترین قسمت این کارت گرافیک که آنرا از همه کارت های دیگر موجود در بازار جدا می کند سیستم خنک کننده ان است. و این وجه تمایز بهره گیری ایسوس از فن های قدرتمند و بی صدای مدل NF-A12x25 محصول شرکت پر آوازه NOCTUA برروی این کارت گرافیک است. ناکتوا خوشنام ترین و به اعتقاد بسیاری از کاربران و منتقدان بهترین تولید کننده سیستم های خنک کننده پردازنده و فن برای کامپیوتر های رو میزی است.

این کارت با ضخامتی برابر 4 درگاه PCI یکی از ضخیم ترین کارت گرافیک های موجود در بازار است، و علت ان هم ضخامت 25 میلیمتری فن های NF-A12X25 است، که نسبت به فن های معمول استفاده شده برروی کارت های گرافیک بسیار بزرگتر هستند و همچنین هیچگونه تغییری در طراحی آنها برای کاهش ضخامت و انطباق بیشتر با سینک حرارتی، داده نشده است.

فن Noctua NF-A12x25 در کنار هیت سینک غول پیکر
فن Noctua NF-A12x25 در کنار هیت سینک غول پیکر

اصالت!

در زمان عرضه برادر کوچک تر این کارت، یعنی ASUS RTX 3070 NOCTUA EDITION؛ ایسوس تبلیغات فراوانی برروی طراحی و بهینه سازی هیت سینک و زیر ساخت سیستم خنک کننده، برای بهره برداری هرچه بیشتر از توان این فن های قدرتمند انجام داد. اما با بررسی های DERBAUER اورکلاکر معروف آلمانی مشخص شد که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و این یک کارت گرافیک مدل ASUS TUF RTX 3070 OC است که تنها فن های آن و قاب دور آنها عوض شده است و فن های استفاده شده نیز مدل استاندارد کمپانی ناکتوا هستند.

در مورد مدل RTX 3080 هم که به تازگی عرضه شده این موضوع کاملا مصداق دارد و این کارت از نظر بورد، قطعات بکار رفته و حتی هیت سینک کاملا با مدل TUF یکسان است. سیستم خنک کننده استفاده شده از 6 لوله خنک کننده مسی و یک COLD PLATE مسی تشکیل شده که همه آنها با کروم آب کاری شده اند و از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردارند. هر 6 لوله خنک کننده در تمام طول کارت کشیده شده اند و به انبوه تیغه های حرارتی متصل هستند. مدار تغذیه و چیپ های حافظه هم همگی به همین سینک حرارتی غول پیکر متصل هستند و سیستم خنک کننده به صورت کاملا یکپارچه طراحی شده است.

ساختار سیستم خنک کننده متشکل از 6 Heat Pipe
ساختار سیستم خنک کننده متشکل از 6 Heat Pipe

جزئیات دیگر

این کارت گرافیک همچنین به کلید تغییر بایوس مجهز است و در دو حالت Performance و Quiet، به ترتیب برای عملکرد بهتر و یا صدای کمتر قابل استفاده است. البته با توجه به اینکه فن های استفاده شده از بی صدا ترین فن های موجود در بازار هستند شاید بهتر بود حالت بی صدا با حالت Extreme OC جایگزین میشد چرا که این کارت در حالت Performance هم عملا بی صداست.

دو اتصال برق 8 پین PCI- Express و کلید انتخاب بایوس
دو اتصال برق 8 پین PCI- Express و کلید انتخاب بایوس

برای این کارت همچنین یک صفحه پشتی در نظر گرفته شده است، که از جنس آلومینیوم بوده و علاوه بر افزایش استحکام ساختاری کارت؛ از خود کارت و البته دستان کاربر در زمان جابجایی آن حفاظت کرده و با داشتن بریدگی های فراوان به همراه استفاده از پد های حرارتی مانع از حبس شدن حرارت شده و به خنک شدن چیپ های حافظه کمک می کند. در قسمت انتهایی این Back Plate هم یک پنجره بزرگ قرار دارد که اجازه می دهد باد فن ها پس از عبور از بین تیغه ها از پشت کارت خارج شود.

صفحه پشتی کارت گرافیک با بریدگی ها و پد های حرارتی
صفحه پشتی کارت گرافیک با بریدگی ها و پد های حرارتی

عملکرد در بازی

از نظر عملکرد ASUS RTX 3080 NOCTUA OC نسبت به میانگین مدل های RTX 3080 حدود 2 درصد قوی تر است؛ که باز هم به نظر می رسد ایسوس در این مورد محتاطانه عمل کرده است و از همه ظرفیت خنک کنندگی موجود در این کارت برای ارائه اورکلاکی تهاجمی تر استفاده ننموده است.

در زیر میانگین نرخ فریم ارائه شده توسط این کارت در بیش از 20 عنوان بازی مطرح روز در مقایسه با کارت دیگر قرار داده شده است. جایگاه این کارت گرافیک در جدول با RTX 3080 معمولی تفاوت آنچنانی ندارد و در بالاتر از RX 6800 و کمی پایین تر از RTX 3090 و RX 6900 قرار می گیرد.

میانگین نرخ فریم بازی ها در رزولوشن 4K
میانگین نرخ فریم بازی ها در رزولوشن 4K
میانگین نرخ فریم بازی ها در رزولوشن 1440P
میانگین نرخ فریم بازی ها در رزولوشن 1440p
میانگین نرخ فریم بازی ها در رزولوشن FullHD
میانگین نرخ فریم بازی ها در رزولوشن FullHD

جمع بندی

به گفته ایسوس این کارت با قیمت رسمی 950 دلار به بازار عرضه خواهد شد و با توجه به شرایط کنونی بازار کارت گرافیک در دنیا بعید است که قیمت این کارت در بازار افزایش پیدا کند. تنها نکته ای که در مورد این کارت وجود دارد عدم استفاده از طراحی 12 گیگابایت RTX 3080 است؛ یک کارت گرافیکی 12 گیگابایت می تواند در طول زمان و در سالهای آینده شرایط بهتری داشته باشد. اما با توجه به قیمت بالای چیپ های حافظه GDDR6X و تاثیر آن بر قیمت کارت، شاید انتخاب ایسوس در این مورد انتخاب درستی بوده و توجیه این کارت در بازار با قیمتی نزدیک به 1100 دلار، با وجود رقبایی همچون RX 6950 در این بازه قیمتی می توانست بسیار دشوار باشد.

این کارت گرافیک از نظر ظاهری محصولی خاص به حساب می آید؛ رنگ خاص کرم-قهوه ای و فقدان نورپردازی RGB همانقدر که برای عده غیر جذاب خواهد بود، طرفداران خاص خود را نیز خواهد داشت.

-Copyright Disclaimer-

تصاویر و داده های عملکرد از وبسایت Techpowerup گرفته شده است.

Images and performance data are from Techpowerup Website

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.