ردکردن این
راهنمای خرید لپتاپ خرداد 1401

راهنمای خرید لپتاپ – خرداد 1401

انتخاب یک لپتاپ متناسب با نیاز و بودجه شما همواره برای اکثر مصرف کنندگان، تصمیمی سخت و سردرگم کننده بوده است. بخشی از این سردرگمی نداشتن اطلاعات کافی از طرف خریداران است، که کاملا هم طبیعی ست و همه نمی توانند کارشناس سخت افزار کامپیوتر باشند. اما بخش مهم دیگری از این سردرگمی به گستره عظیم اطلاعات خرافی، غیر علمی و حتی بعضا مقرضانه است که توسط برخی فروشندگان و مشاوران خانوادگی IT ارائه می شوند.

ما در این جا سعی می کنیم که با یک راهنمایی جامع و کلی شما را در مسیر  انتخاب محصول درست با توجه به نیازها و بودجه مد نظرتان یاری کنیم.

شنونده باید عاقل باشد!

اولین نکته مهم در هر فرآیند تصمیم گیری، داشتن اطلاعات صحیح و قابل اعتماد است. و این وظیفه شماست که به عنوان شنونده، صحت اطلاعاتی که به شما داده می شود را سنجیده و حقایق را از خرافات جدا کنید. اگر اطلاعات فنی به شما داده می شود برای آنها مدارک مستند در اینترنت و سایت های معتبر در خواست کنید. با پرسیدن سوال ها متفاوت اطلاعات دریافتی از جنبه های مختلف بررسی کنید تا دید بهتری نسبت به موضوع پیدا کنید. و حتما جواب هایی که دریافت می کنید را با دقت گوش دهید.

دست دوم نخرید!

خرید لپتاپ دست دوم زمانی یک انتخاب مناسب برای داشتن یک عملکرد قابل قبول با قیمتی کمتر از یک لپتاپ نو بود، اما متاسفانه در زمان شیوع کرونا و افزایش ناگهانی تقاضا مخصوصا در بازار دست دوم قیمت ها به شکلی افزایش یافتند که در حال حاضر عملا یک دستگاه دست دوم از دسنگاه نویی با قدرت یکسان بعضا گران تر است.

تنها دلیل موجه برای انتخاب یک لپتاپ دست دوم زمانی است که بودجه شما از قیمت ارزان ترین دستگاه های موجود در بازار پایین تر است. به طور مثال کمتر از 8 میلیون تومان.

انتخاب پردازنده لپ تاپ

انتخاب پردازنده

حقیقت این است که هرآنچه در مورد انتخاب پردازنده ها می دانید را باید به دور بریزید. هیچ کدام از پارامتر هایی که در مورد پردازنده می شناسید، از جمله فرکانس، مقدار کش، تعداد هسته و Core i5 یا Core i7 بودن به معنی قوی و ضعیف بودن پردازنده نیست. تنها مرجع معتبر قابل استناد برای انتخاب یک پردازنده مناسب و قوی، بنچمارک ها هستند و البته بنچمارک های معتبر. وبسایت هایی همچون PassMark و Geekbench معتبر ترین مراجع برای مقایسه عملکرد پردازنده ها هستند.

وبسایت Passmark - مرجع معتبر برای مقایسه عملکرد پردازنده ها
وبسایت Passmark - مرجع معتبر برای مقایسه عملکرد پردازنده ها

و البته به همان میزان وبسایتی همچون UserBenchmark نامعتبر، غیر اصولی و گمراه کننده است.

برای اینکه درک بهتری از میزان تفاوت موجود بین شرایط اسمی پردازنده ها و عملکرد واقعی آنها بدست آورید، چند مثال مقایسه ای از وبسایت PassMark برای شما در زیر آمده است.

مقایسه امتیاز چند پردازنده در Passmark - نتایج با باور عمومی از عملکرد پردازنده ها اختلاف فاحشی دارد
مقایسه امتیاز چند پردازنده در Passmark - نتایج با باور عمومی از عملکرد پردازنده ها اختلاف فاحشی دارد

از بهترین پردازنده های موجود در بازار به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

لپتاپ های دامنه قیمت 12 تا 15 میلیون تومان : پردازنده های Core i3-1115G4 و Ryzen 3 5300U

دامنه قیمت 16 تا 20 میلیون تومان : Core i5-1135G7

دامنه قیمت 16 تا 24 میلیون تومان : Ryzen 5 5500U

(این پردازنده اساسا یکی از بهترین انتخاب ها در رده لپتاپ های غیر گیمینگ است و با توجه به عملکرد فوق العاده، مصرف برق کم، تعداد هسته بیشتر از رقبای هم کلاس قیمتی، پردازنده گرافیکی مجتمع بسیار قدرتمند و قابل قبول و در نهایت رنج متنوع محصولات ارائه شده براساس آن از دستگاه های ارزان قیمت با گرافیک مجتمع تا دستگاه های حرفه ای با گرافیک های رده GTX، یک انتخاب هوشمندانه است)

دامنه قیمت 26 میلیون تا 40 میلیون : Ryzen 5 5600H ، Core i7-11800H و Ryzen 7-5800H

دامنه قیمت بالاتر از 40 میلیون تومان : Ryzen 9 5900HX ، Ryzen 7 6800H و پردازنده های i7 و i9 نسل دوازده یعنی 12700H و 12900H

پردازنده گرافیکی لپتاپ

کارت گرافیک

کارت گرافیک مجتمع یا همان اصطلاحا Onboard، کارت گرافیک MX، GTX و یا RTX و یا حتی گرافیک های Radeon RX؛ چه تفاوتی دارند و کدام به کار شما می آید. در این مورد هم متاسفانه شایعات از واقعیات قدرتمند هستند. اینکه پردازنده گرافیکی در یک لپتاپ به صورت مجتمع بوده و با پردازنده اصلی در یک پکیج قرار گرفته ربطی به ضعیف یا قوی بودن آن ندارد.

 به طور مثال پردازنده های گرافیکی موجود در CPU های رایزن مخصوصا سری 5000 آنها بسیار قدرتمند هستند و عملا با پردازنده های گرافیکی مجرا سری MX300 برابری می کنند. بهمین دلیل در رده لپتاپ های ارزان قیمت معمولا مدل های مجهز به رایزن فاقد گرافیک مجزای سری Geforce هستند؛ زیرا عملا با گرافیک داخلی قدرتمندشان احتیاجی به این امر نیست و به همین دلیل از قیمت بهتری نیز برخوردارند.

حتی پردازنده های اینتل نسل 11 به پردازنده های گرافیکی خوبی مجهز هستند که به خوبی از پس کارهای روزمره برآمده و حتی برای بازی های سبک جوابگو خواهد بود.

پس داشتن گرافیک مجزا از سری MX می تواند عملا یک مزیت محسوب نشود و حتی به دلیل افزایش 2 تا 3 میلیونی قیمت یک امتیاز منفی به حساب آید.

پردازنده اصلی لپتاپ در کنار کارت گرافیکی مجزا
پردازنده اصلی لپتاپ در کنار کارت گرافیکی مجزا

از سوی دیگر میزان حافظه پردازنده گرافیکی، به طور مثال 2 گیگابایت یا 4 گیگابایت بودن آن و یا حتی کمتر از 2 گیگابایت بودن آن ارتباط کاملا مستقیمی با میزان قدرت آن ندارد. در این مورد هم مراجعه به سایت های بنچجمارک و یا مقالات نقد و بررسی میتواند یک راه مطمئن و درست برای اننخاب باشد.

در رده لپتاپ های مخصوص بازی رفتن به سوی کارت های گرافیک RTX 3000 و گرافیک های سری RX6000 بهترین انتخاب ها هستند. اما توجه داشته باشید بر خلاف تصور همگانی که بعضی از مدل ها را برای پردازش های رندر و برخی دیگر را برای بازی مناسب می دانند، تنها نرم افزار های که به طور محسوس در استفاده از کارت گرافیک های برند های مختلف تفاوت قائل می شوند نرم افزار های شرکت Adobe هستند که برای روی کارت های Nvidia اعم از GTX و یا RTX عملکرد بهتری دارند و در بقیه موارد برند سازنده کارت گرافیک بر خروجی که شما از آن خواهید گرفت بی تاثیر است.

حافظه اصلی لپتاپ یا RAM با قابلیت ارتقا توسط کاربر
حافظه اصلی لپتاپ یا RAM با قابلیت ارتقا توسط کاربر

حافظه اصلی یا رم

از نظر فناوری(DDR4 ویا DDR5 بودن)، حافظه کاملا به نسل پردازنده بستگی دارد و نسل پردازنده هم به توان مالی شما، چرا که هنوز پردازنده های نسل جدید در مدل های ارزان قیمت تر به بازار عرضه نشده اند.

اما از نظر مقدار، چیدمان و قابلیت ارتقا حتما سعی کنید لپتاپ شما حداقل 8 گیگابایت حافظه داشته باشد و حتما قابلیت ارتقا داشته باشد. حالت ایده آل برای قالب کاربران 16 گیگابایت است. در این حالت دیگر قابلیت ارتقا هم اهمیت چندانی ندارد. و عده ی کمی از کاربران به 32 گیگابایت یا حتی بیشتر رم احتیاج خواهند داشت که در رده دستگاه ها و نیاز های خاص قرار می گیرد و از حوصله این بحث خارج است.

انواع حافظه های SSD بکاررفته شده در لپتاپ ها
انواع حافظه های SSD بکاررفته شده در لپتاپ ها

حافظه جانبی (هارددیسک و SSD)

می توان گفت تنها نکته قابل ذکر و مهم در این مورد اینست که حتما دستگاهی بخرید که SSD داشته باشد، ظرفیت آن خیلی اهمیتی ندارد و بودن و یا نبودن هارد دیسک هم خیلی موضوع با اهمیتی نیست. چرا که معمولا در 99 درصد دستگاه های موجود در بازار حافظه به راحتی قابل ارتقا است و قیمت حافظه های های SSD همواره در حال کاهش بوده و تکنولوژی، دوام و سرعت آنها در حال افزایش. پس ارتقای میران حافظه SSD در آینده می تواند یک اقدام هوشمندانه باشد.

از سوی دیگر نداشتن هارددیسک های سنتی مکانیکی به چند دلیل می تواند نقطه قوت یک لپتاپ باشد. از این دلایل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

– کاهش وزن لپتاپ

– کاهش مصرف برق

– باز شدن فضای بیشتر برای افزایش چشمگیر ظرفیت باتری

– حذف حساسیت لپتاپ به جابجایی و لرزش در زمان استفاده و حتی در حالت خاموشی

و فعلا!

خوب با این توصیفات امیدوارم دیدگاه نسبتا بهتری به شرایط و گزینه های موجود در بازار پیدا کرده باشید و در آینده قصد داریم هریک از موارد گفته شده در این مطلب را مفصل تر بررسی کنیم و بعضی موارد دیگر همچون صفحه نمایش و سیستم های خنک کننده را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.