ردکردن این
ASUS TUF Gaming F15 (2022)

نقد و بررسی لپتاپ ایسوس TUF F15 2022 (FX507ZM)

تاریخچه

لپتاپ های سری TUF محصول ایسوس همواره بدلیل مشخصات سخت افزاری جذاب، قیمت تقریبا مناسب و یدک کشیدن نام ایسوس، همواره از گزینه های پر طرفدار در بین خریداران ایرانی بوده است. اما معزل همیشگی آنها ضعف کیفیت و عملکرد در بعضی نقاط حساس و کلیدی، همچون سامانه خنک کننده پردازنده، صفحه نمایش و احساس کلی کیفیت ساخت بدنه بوده است.

این مشکلات ادامه داشت تا زمان ویدئوی جنجالی گروه HardwareUnboxed، که در آن عملکرد نا امید کننده مدل FX506HM با پردازنده Core i7-11800H به چالش کشیده شد و با اضافه کردن چند بریدگی ساده در قاب کف لپتاپ عملکرد آن به طور چشمگیری بهبود پیدا کرد.

قهرمان تازه نفس یا ققنوس!

حالا با ارائه مدل جدید FX507ZM به نظر می رسد Asus از اشتباهاتش درس گرفته است. این لپتاپ که به پردازنده Core i7-12700H اینتل مجهز شده و از کارت گرافیگ Nvidia Geforce RTX 3060 Laptop هم بهره می برد، که به یک صفحه نمایش 300 هرتز متصل شده است تا بتواند حداکثر فریم را در اختیار گیمیر ها قرار دهد.

این لپتاپ که به نظر می رسد همچون ققنوس از میان خاکستر های نسل قبلی خود (که در اثر حرارت پردازنده آتش گرفته بوده است) برخواسته، می تواند یک الگوی خوب از شنیدن صدای منتقدان و رفع مشکلات باشد.

اولین قدم : پردازنده

پردازنده Core i7 نسل 12 بکار رفته در این لپتاپ یک هیولای به تمام معناست. ترکیبی از قدرت خیره کننده های هسته های P و عملکرد بهینه و کم مصرف هسته های E، در معماری Alder Lake اینتل. البته در این قدم در واقع ایسوس نقش چندانی ندارد و پردازنده های اینتل نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت بسیار زیادی داشته اند. 19 درصد بهبود عملکرد تک هسته ای و 29 درصد بهبود عملکرد چند هسته ای، نتیجه استفاده از لیتوگرافی پیشرفته تر و تغییر بنیادین در معماری و ساختار پردازنده های اینتل است.

دومین قدم : کارت گرافیک

پردازنده گرافیکی Geforce RTX 3060 با وجود شباهت اسمی به مدل سال گذشته از نظر عمل کرد در کلاس کاملا متفاوتی قرار کرفته است. ایسوس با افزایش حداکثر توان مصرفی این کارت کرافیک از 95 به 140 وات عملا کلاس جدیدی از عملکرد گرافیکی را دراختیار کاربران قرار داده است. افزایش حداکثر فرکانس بوست از 1630 مگاهرتز در مدل قبلی به 1752 مگاهرتز در مدل جدید، یک جهش قابل توجه در دنیای لپتاپ به حساب می آید.

به علاوه مدل 2022 TUF F15 به یک کلید Mux مجهز شده است که امکان اتصال مستقیم کارت گرافیک مستقل به مانیتور لپتاپ را می دهد. به این معنی که نیاز نیست تصاویر از مسیر پردازنده گرافیکی مجتمع اینتل به مانیتور ارسال شوند؛ این امر به تنهایی افزایش 5 تا 10 درصدی عملکرد گرافیک در بازی ها را به همراه خواهد داشت.

کلید MUX بین کارت گرافیک اصلی و گرافیک مجتمع و صفحه نمایش
کلید MUX بین کارت گرافیک اصلی و گرافیک مجتمع و صفحه نمایش

گام سوم : صفحه نمایش

همانطور که گفته شد، صفحه نمایش در سری لپتاپ های TUF یکی از نقاط ضعف اصلی در مدل سال گذشته و سالهای گذشته بوده است. اما اینبار Asus با اضافه کردن دو مورد بسیار جذاب به مانیتور های قابل ارائه با این دستگاه، حق انتخابی درست و قابل قبول در اختیار کاربران قرار داده است.

– پنل 15.6 اینچی با رزولوشن WQHD (2560×1440) با پوشش بیش از 90 درصدی در دامنه رنگ DCI-P3 و نرخ بروزرسانی 165 هرتز بهترین گزینه عرضه شده است.

– مورد دوم پنل 15.6 اینچی فول اج دی (1920×1080) با پوشش 100 درصدی دامنه رنگ sRGB و نرخ بروزرسانی 300 هرتزی است که میتواند یک انتخاب عالی برای گیمر های رقابتی باشد.

– مورد آخر که در واقع بهترین گزینه سال گذشته است؛ یک پنل FullHD 144 هرتزی با دقت رنگ تنها 45 درصد در محدوده رنگ Adobe RGB، که توصیه ما پرهیز از انتخاب این گزینه است.

گام چهارم : سیستم خنک کننده

شاید بتوان این بخش را مهمترین بخش در عملکرد ایسوس در نظر گرفت. در نمای بیرونی تغییرات شامل اضافه شدن خروجی هوای چهارم در سمت چپ لپتاپ، بزرگتر شدن خروجی هوای سمت راست برای عملکرد بهتر و تغییر طراحی ظاهری در خروجی های عقبی برای کاهش مقاومت هوا است. همچینین در قاب زیری هم باز شدگی های ورود هوا دقیقا به روبروی فن ها انتقال پیدا کرده تا دسترسی هرچه بهتری به هوای تازه و خنک داشته باشند.

در بخش داخلی هم اضافه شدن یک لوله خنک کننده بیشتر و چیدمان بازتر قطعات تولید کننده حرارت یعنی کارت گرافیک، پردازنده و مدار تغذیه؛ باعث کاهش انباشتگی حرارت و بهبود عملکرد سیستم خنک کننده شده است.

نتیجه این تغییرات را می توان موفقیت آمیز دانست و FX507ZM با وجود افزایش توان مصرفی نسبت به مدل سال گذشته، به مراتب از وضعیت خنک کنندگی بهتری بر خوردار است.

مقایسه طراحی سیستم خنک کننده بین مدل قبلی و مدل جدید TUF F15
مقایسه طراحی سیستم خنک کننده بین مدل قبلی و مدل جدید TUF F15

گام پنجم : طراحی ظاهری

مهندسان ایسوس با چند تغییر جزئی در طراحی دستگاه موفق شده اند حالت خستگی که در طراحی های قبلی مشاهده می شد را تا حدود زیادی جبران کنند و ظاهری چابک و جذاب به این هیولای کوچک بدهند.

صفحه لمسی در پایین کیبورد دستگاه، با وجود افزایش مساحت قابل استفاده نسبت به مدل های قبلی، به دلیل حذف کلید های فیزیکی کلیک راست و چپ، عملا فضای کمتری اشغال کرده است.

خود صفحه کلید هم به نظر می رسد ظاهر فشرده تری به خود گرفته و جای کمتری اشغال کرده است و البته با دارا بودن کلیدهای اعداد سمت چپ و استفاده از کلید هایی سریع و نسبتا دقیق، عملکرد آن قابل قبول است.

طراحی جدید صفحه کلید و صفحه لمسی در Asus TUF F15 2022
طراحی جدید صفحه کلید و صفحه لمسی در Asus TUF F15 2022

حاشیه اطراف صفحه نمایش نیز به طور جزئی باریک تر شده است، البته حاشیه لبه پایین صفحه نمایش همچنان ضخیم بی نظر می رسد، اما بریدگی ایجاد شده در سمت لولا ظاهر بهتری به آن داده است.

در مجموع با همه این تغییرات این لپتاپ نسبت به نسل قبلی خود، 5 میلی متر در طول و 5 میلی متر در عرض کوچک تر شده است. شاید این عدد خیلی زیاد به نظر نرسد، اما در ترکیب با تغییرات انجام شده در طراحی کلی، این دستگاه در مجموع نمایی بسیار ظریف تر از مدل های نسبتا زمخت قبلی ارائه می کند.

جمع بندی

لپتاپ مدل Asus TUF F15 2022 یا نامی که در ایران بیشتر شناخته است FX507ZM در مجموع یک دستگاه خوب است. ایسوس بطور مشهود از اشتباهات خود درس گرفته و سعی در جبران آنها داشته و تا حدودی زیادی هم موفق شده است.

تنها نکته منفی در مورد این لپتاپ در حال حاضر وضعیت آن در بازار ایران است، که به دلیل قرار گرفتن در دسته بسیار محدود لپتاپ هایی با پردازنده نسل 12 که در ایران عرضه شده اند(در مجموع 6 یا 7 مدل در بین تمام برند ها با پردازنده های نسل 12 در بازار موجود است) حباب قیمت نسبتا قابل توجهی دارد و  حدود 10 تا 20 درصد بالاتر از قیمت واقعی خود به فروش می رسد.

البته امیدواریم این موضوع در آینده نزدیک با افزایش تنوع و حجم عرضه مدل 2022 در بازار ایران، به خودی خود مرتفع شده و قیمت های معقول تری را شاهد باشیم.


CopyRight Disclaimer – صلب مسئولیت حقوق مالکیت

تصاویر و بخشی از اطلاعات ارائه شده از وبسایت Asus.com و notebookcheck.net گرفته شده اند.

Images and part of presented data are from asus.com and notebookcheck.net

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.