ردکردن این
نقد و بررسی لپتاپ Asus Vivobook Pro 16X M7600 (M7600QE)

نقد و بررسی لپتاپ Asus Vivobook Pro 16X M7600 (M7600QE)

تاریخچه

لپتاپ ایسوس Vivobook Pro x16 پرچمدار بازگشت لپتاپ های معروف سری N ایسوس است. پس از مدل های N552 و N580 که تجربه های نسبتا ناموفقی برای ایسوس به شمار می روند ایسوس تا چند سال هیچ محصولی با این نام به بازار عرضه نکرد. از جمله مشکلات این مدل ها ضعف پردازنده و سیستم خنک کننده و استفاده صفحه های نمایش با کیفیتی پایین تر از انتظار بود. بعلاوه نمایشگر های 4K استفاده شده در N552 و N580 اول به دلیل بهینه سازی ضعیف ویندوز برای رزولوشن های بالا در مانیتور های 15 اینچ و دوم بدلیل ضعف سخت افزار موجود آن زمان برای خروجی در این ابعاد بیشتر یک امتیاز منفی محسوب می شدند.

اما در سال 2021 ایسوس با عرضه چندید مدل لپتاپ در اندازه های 14، 15و 16 اینچ سری Vivobook Pro را جان دوباره ای بخشید. در بالاترین رده آنها مدل های N7600PC و M7600QE قرار می گیرند که با بهره مندی از صفحه های نمایش 4K OLED مشخصه کلاسیک سری N را زنده کرده اند.

مشخصات کلی

 قوی ترین مدل عرضه شده در این سری در حال حاضر همین مدل X16 M7600 است که از پردازنده Ryzen 9 5900HX بهره می برد. 32 گیگابایت حافظه اصلی DDR4 با چیدمان دو کانال و نرخ سرعت 3200 مگاهرتز که به صورت چسبیده هستند و قابلیت ارتقاء یا تغییر ندارند؛ وظیفه تغذیه این پردازنده 8 هسته و 16 رشته ای را بر عهده دارند. کارت گرافیک Geforce RTX 3050Ti هم وظیفه پردازش و ارائه تصاویر را برعهده دارد.

یک ترابایت حافظه SSD از نوع NVMe و یک صفحه نمایش  16.1 اینچی 4K با فناوری OLED و نسبت ابعاد 16 به 10 مشخصات این دستگاه را به عنوان یک انتخاب مناسب برای هنرمندان و خالقان محتوای دیجیتال تکمیل می کند.

لپتاپ ایسوس Vivobook Pro X16 OLED M7600
لپتاپ ایسوس Vivobook Pro X16 OLED M7600

اتصالات

درگاه اتصال Type C در این مدل تنها داده های USB 3.2 Gen2 را حمل می کند و از تاندربولت، انتقال تصویر و یا شارژ لپتاپ پشتیبانی نمی کند. درگاه HDMI، 3 درگاه USB Type A، شکاف کارت حافظه MicroSD و اتصال ترکیبی هدفون و میکروفون بقیه اتصالات این دستگاه را تشکیل می دهند.

از جمله ایرادات وارده به این دستگاه در بخش اتصالات می توان به قرار گیری عمده آنها در سمت راست و کنار دست کاربر اشاره کرد. همچنین عدم استفاده از شکاف کارت حافظه بزرگ (SD بجای MicroSD) برای کاربرانی که با محتوای دیجیتال دوربین سروکار دارند می تواند یک نقطه ضعف مهم باشد.بعلاوه تفکیک نکردن اتصال میکروفون و هدفون در دستگاهی که برای تولید کنندگان محتوا ساخته شده است یک امتیاز منفی دیگر به حساب می آید.

نمای جانبی لپتاپ M7600QE - درگاه های اتصال
نمای جانبی لپتاپ M7600QE - درگاه های اتصال

صفحه کلید و صفحه لمسی

طراحی صفحه کلید این دستگاه هم نظر شکل ظاهری و هم از نظر عملکرد از نقاط قوت آن است. کلید های نسبتا بزرگ با فاصله مناسب، پاسخگویی خوب و عکس العمل سریع یک کیبورد ایده آل برای تایپ طولانی مدت ایجاد کرده است. صفحه کلید به نور پس زمینه مجهز است که در سه سطح روشنایی قابل تنظیم است. یک حسگر اثر انگشت نیز در کلید پاور لپتاپ قرار گرفته است.

تاچ پد M7600 نیز یکی دیگر از نقاط قوت پررنگ آن محسوب می شود. ابعاد بسیار بزرگ، روکش بسیار کیفیت با لغزندگی مناسب در زیر انگشتان و یک امکان انحصاری به نام Asus DialPad که به شما اجازه می دهد با استفاده از کلید گردان مجازی برروی صفحه لمسی، انواع تنظیمات ویندوز و دیگر برنامه ها را با دقت قابل قبولی کنترل کنید.

صفحه کلید و صفحه لمسی با فناوری DialPad
صفحه کلید و صفحه لمسی با فناوری DialPad

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Table Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

عملکرد پردازنده و سیستم خنک کننده

پردازنده AMD Ryzen 5900HX پس از پزدازنده های i7 و i9 نسل 12 اینتل یکی از قوی ترین پردازنده های لپتاپی موجود در بازار است. توانایی بالای این پردازنده در پردازش های چند هسته ای و نرم افزار های سنگین، در کنار عملکرد تک هسته ای خوب در نرم افزار های ادوبی باعث شده M7600 از نظر توان حداقل روی کاغذ- یک انتخاب مناسب برای تدوینگر ها و تولید کنندکان محتوا باشد.

اما متاسفانه سیستم خنک کننده ی ضعیف تر از حد توقع، تا حدودی این پردازنده را محدود کرده است. دو لوله خنک کننده استفاده شده به طور مشهود در انتقال حرارت از پردازنده به هیت سینک ها ناتوان هستند و در پردازش های سنگین دمای پردازنده به سرعت از مرز 90 درجه سانتیگراد عبور می کند و با افت فرکانس مواجه می گردد.

نمای مادربورد و سیستم خنک کننده لپتاپ ایسوس M7600QE
نمای مادربورد و سیستم خنک کننده لپتاپ ایسوس M7600QE

از سوی دیگر فن های باریک استفاده شده حجم هوای زیادی را جابجا نمی کنند و همین خروجی ضعیف هم تنها به لبه پشتی لپتاپ محدود شده است؛ که آنجا هم با فاصله ی کمی به لبه پایین مانیتور برخورد کرده و فضای مناسبی برای خروج ندارد.

ایسوس سعی کرده این مشکل را با دور بالای فن ها جبران کند. در زمان حداکثر فشار پردازشی، دور یکی از فن ها به بیش از 7000 دور دقیقه می رسید که صدای بسیار بلند و ناهنجاری تولید می کنند و متاسفانه همچنان در ماموریت خنک کردن پردازنده شکست می خورد.

کارت گرافیک و صفحه نمایش

کارت Geforce RTX 3050Ti که به چهار گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 مجهز است، با بودجه توان حداکثر 50 واتی برای اکثر نیاز های تولید کنندگان محتوا کافی است؛ اما عرضه مدل های بالاتر مثل RTX 3060 هم می توانست از گزینه های قابل توجه باشد.

البته همان طور که در بخش قبلی گفته شد سیستم خنک کننده ی این دستگاه هم عملا اجازه استفاده از کارت قوی تر با بودجه حرارتی بیشتر را به طراحان ایسوس نداده است.

نکته: لپتاپ هایی با ظرافت مشابه تولید می شوند که حتی از قطعاتی به مراتب پر مصرفتر و داغ تر استفاده می کنند؛ حتی خود ایسوس با ارائه مدل Z13 نشان داده که میتوان قطعات بسیار رده بالا را در فضایی محدود مهار کرد. اما تنها چیزی که طراحی M7600 را توجیه میکند تمایل ایسوس برای حفظ قیمت در پایین ترین سطح، با در نظر گرفتن قیمت بسیار بالای نمایشگر 4K OLED است.

صفحه نمایش 16.1 اینچی 4K OLED
صفحه نمایش 16.1 اینچی 4K OLED

از سوی دیگر صفحه نمایش با استفاده از فناوری OLED و رزولوشن 4K تصاویری شفاف و خوش رنگ و لعاب عرضه می کند. دقت رنگ های نمایش داده شده بسیار خوب بوده و این نمایشگر ساخت سامسونگ با پوشش دهی 99 درصدی دامنه DCI-P3 و 96 درصدی Adobe RGB از بهترین های موجود در بازار است. حداکثر شدت نور با وجود OLED بودن آنقدر ها بالا نیست و نمایشگر در ارائه محتوای HDR با مشکل مواجه می شود. اما در مجموعه برای لپتاپی با قیمت زیر 1500 دلار یک صفحه نمایش عالی به حساب می آید.

جمع بندی

لپتاپ ایسوس Vivobook Pro X16 M7600 با این اسم طولانی در کنار دیگر دستگاه های هم خانواده خود (Vivobook Pro) ترکیبی عجیب از محاسن و معایب را ارائه می دهند. و این موضوع کار توصیه این لپتاپ به خریداران را تا حدودی دشوار می کند. اما اگر شما از جامعه هدفی هستید که نقاط قوت این دستگاه تاثیر بیشتری در کار شما دارد و می توانید با نقاط ضعفش کنار بیایید، M7600QE یک انتخاب مناسب، با کیفیت بسیار خوب و ظاهری شیک برای شماست.


CopyRight Disclaimer – صلب مسئولیت حقوق مالکیت

تصاویر و بخشی از اطلاعات ارائه شده از وبسایت Asus.com و ultrabookreview.com گرفته شده اند.

Images and part of presented data are from Asus.com and ultrabookreview.com

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.