ردکردن این
معرفی و بررسی کلی لپتاپ های ایسوس در بازار ایران

معرفی و بررسی کلی لپتاپ های ایسوس در بازار ایران (قسمت اول)

مقدمه

لپتاپ های ایسوس از محبوب ترین مدل ها در بازار ایران هستند. بعضی از مدل های قدیمی تر همچون  K556، R542 و N552 از رکورد داران حجم فروش در کلاس خود هستند. اما هرچه از تقسیم بندی و سری های لپتاپ ایسوس در ذهن خود دارید را فراموش کنید؛ چرا که 90 درصد اطلاعات مربوط آنها اشتباه و گمراه کننده است.

نام گذاری و تقسیم بندی لپتاپ های ایسوس

نام گذاری لپتاپ های ایسوس شامل سه بخش می شود؛ سری محصول، مدل کلی و مدل دقیق. به طور مثال برای دستگاه Vivobbok Pro X16 OlED M7600QE، بخش اول یعنی Vivobook Pro سری دستگاه است، بخش دوم X16 OLED مدل کلی آن و بخش سوم سوم M7600QE مدل دقیق محصول است که بخشی از مشخصات سخت افزاری دستگاه از این بخش آخر قابل تشخیص است. حرف Q عدد 600 نشان دهنده نمایشگر 16 اینج، حرف Q شناسه پردازنده های Ryzen 5000 و حرف E کارت گرافیک Geforce RTX 3050Ti است.

اما در کشور عزیزمان ایران لپتاپ های ایسوس به شکل متفاوتی تقسیم بندی می شوند که کاملا اشتباه و گمراه کننده است. نقسیم بندی های تحت عنوان سری K، X، R و N عملا هیچی معنای ندارد و از نظر فنی بسیاری از این دستگاه ها دقیق یکسان هستند و بدلیل سیاست های مدیریت بازار ایسوس با اسامی متفاوتی عرضه می شوند.

تقسیم بندی صحیح لپتاپ های ایسوس (موجود در بازار ایران) شامل گروه های زیر می گردد که البته هرکدام از این گروه های اصلی می تواند شامل زیر گروه هایی نیز باشد:

  • VivoBook
  • ZenBook
  • ExpertBook
  • ProArt StudioBook
  • TUF Gaming
  • ROG Gaming

در ادامه به سراغ بررسی دقیق تر هرکدام از این سری ها خواهیم رفت.

لپتاپ های سری VivoBook

این سری بزرگترین خانواده لپتاپ های ایسوس است که هم زیر شاخه های زیادی دارد، هم عملا بخش بزرگی از لپتاپ های به اصطلاح معمولی را در خود جای می دهد. زیر گروه های این خانواده شامل VivoBook، VivoBook Pro، VivoBook S، VivoBook Flip، VivoBook Slate و Vivobook Go هستند. هرکدام از این گروه ها مشخصه های سخت افزاری خاص خود را دارند که بطور مختصر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

لپتاپ های ایسوس خانواده VivoBook
لپتاپ های ایسوس خانواده VivoBook

VivoBook

این گروه شامل تقریبا همه مدل های لپتاپ معمولی ایسوس می شود که با نام های R، K و X شناخته می شوند. البته مدل اصلی همه آنها در واقع X است که بازار های هدف مختلف با اسامی متفاوت عرضه می گردند. از مشخصات سخت افزاری شاخص آنها می توان به ابعاد 15.6 و 14.1 اینچی و به ندرت 17.3 اینچی اشاره کرد. پردازنده های سری U (15 واتی) از اینتل و ای ام دی؛ گرافیک های مجتمع و یا سری MX از انویدیا و در موارد خاص پایین ترین رده های سری GTX و RTX همچون 1650 و 3050 کلیت سخت افزار این سری را تشکیل می دهند.

بدنه آنها معمولا پلاستیکی بوده و امکانتی از جمله حسگر اثر انگشت، نور پس زمینه کیبورد، صفحه نمایش IPS و یا OLED و دوربین با قابلیت تشخیص چهره در بین آنها متغیر بوده و بستگی به رنج قیمت و بقیه مشخات محصول دارد.

لپتاپ های VivoBook اساسا برای استفاده های روز مره طراحی شده اند و برای پردازش های گرافیکی و بازی مناسب نیستند.

نمونه لپتاپ ایسوس سری Vivobook
نمونه لپتاپ ایسوس سری Vivobook

VivoBook Pro

این دستگاه ها که در ایران معمولا به نام سری N شناخته می شوند شامل دستگاه های 14 تا 16 اینچی می شوند. جامعه هدف این لپتاپ ها تولید کنندگان محتوا، طراحان و هنرمندان هستند. به همین دلیل معمولا به صفحه نمایشگر هایی با دقت رنگ و رزولوشن بالا (4K و QHD)مجهز هستند. از پزدازنده های سری H در رنج توان 35 تا 45 وات بهره می برند.

طراحی ظاهری باریک و ظریف آنها در کنار استفاده از آلومینیوم به عنوان ماده اصلی ظاهری شیک و چشم نواز به آنها می دهد. کارت گرافیک آنها در مدل های 2022 معمولا GTX 1650 و یا RTX 3050(Ti) است که هردو از 4 گیگابایت حافظه ویدئویی استفاده می کنند. البته مدل هایی با گرافیک مجمع Radeon نیز در بین آنها دیده می شوند.

مدل های این دستگاه ها با حروف K، N ویا M (مدل های با پردازنده AMD شروع می شود) شروع می شود. مدل های جدید آنها قابلیت ارتقای حافظه اصلی (رم) را ندارند. پس در انتخاب مقدار هنگام خرید باید دقت بیشتری داشته باشید.

نمونه لپتاپ ایسوس سری VivoBook Pro - مدل X16 N7601
نمونه لپتاپ ایسوس سری VivoBook Pro - مدل X16 N7601

VivoBook S

این سری در واقع مدل های شیک تر و ظریف تر و باکیفیت در خانواده Vivobook هستند. از نظر مشخصات ظاهری و ابعاد به مدل های Vivobook Pro شباهت زیادی دارند اما فاقد امکانات ویژه گرافیست ها همچون DialPad  هستند و از گرافیک های مجتمع (OnBoard) استفاده می کنند. در سری های قدیمی تر به مدل های ZenBook شباهت بیشتری داشته اند اما نسل جدید آنها عمدتا به پردازنده های سری H مجهز شده اند؛ که از نظر عملکرد در کلاس بالاتری قرار می گیرند.

از ویژگی های خاص این خانواده می توان به طراحی بسیار ظریف و زیبا، ساخت با کیفیت و وزن کمتر نسبت به مدل های مشابه اشاره کرد.

مدل های این لپتاپ ها معمولا با حرف S و K شروع می شود و البته مدل های با پردازنده AMD با حرف M. بطور مثال VivoBook S 16X S5602ZA در این خانواده با صفحه نمایش 16 اینچی و پردازنده اینتل نسل دوازدهم سری H و گرافیک Intel Iris Xe که با پردازنده مجتمع هست عرضه می شود.

لپتاپ های ایسوس سری VivoBook S
لپتاپ های ایسوس سری VivoBook S

VivoBook Flip

این خانواده شامل دستگاه های تبدیل شونده است که با چرخش 360 درجه ای لولا به حالت تبلت تبدیل می شوند. این دستگاه ها در عمل می توانند همان ویووبوک های معمولی یا S باشند که لولای 360 درجه به آنها اضافه شده است. به همین دلیل تنوع مشخصات در بین آنها بسیار زیاد است.

پردازنده های سری H و سری U از اینتل و ای ام دی، گرافیک های مجتمع، گرافیک های رده پایین سری MX و گرافیک های رده بالاتر GTX و RTX هم در این سری از دستگاه ها می تواند استفاده شده باشد. انواع صفحه های نمایش لمسی با فناوری TN، IPS و OLED در این سری دیده می شود، که در بعضی مدل ها از قلم Stylus ایسوس هم پشتیبانی می کنند.

لپتاپ ایسوس سری VivoBook Flip
لپتاپ ایسوس سری VivoBook Flip

VivoBook Slate و VivoBook Go

این دو خانواده را بدلیل عدم حضور در بازار ایران مورد بررسی قرار نمی دهیم. فقط در این حد لازم به ذکر است که سری Slate عملا تبلت های مشابه Surface محصول مایکروسافت هستند. لپتاپ های سری Go هم دستگاه هایی با مشخصات حداقلی و معمولا همه قطعات بصورت چسبیده و غیرقابل ارتقا و ساخت باریک و سبک هستند؛ برای امکان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان و برای بازار هدفی از قبیل استفاده های دانش آموزی و دانشجویی طراحی شده اند.

لپتاپ ایسوس سری VivoBook Go
لپتاپ ایسوس سری VivoBook Go
لپتاپ ایسوس سری VivoBook Slate
لپتاپ ایسوس سری VivoBook Slate

امیدوارم که این مطالب و توضیحات مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. سری های دیگر لپتاپ های ایسوس از جمله خانواده جذاب ZenBook و لپتاپ های مخصوص بازی را در قسمت های بعدی این نوشتار به شما معرفی خواهم کرد. منتظر باشید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.