ردکردن این
نقد و بررسی حافظه اس اس دیSK hynix Platinum P41 2TB

نقد و بررسی حافظه اس اس دی SK hynix Platinum P41 2TB

مقدمه و تاریخچه

کمپانی SK hynix در  کنار سامسونگ و میکرون، سه بازیگر اصلی دنیای حافظه در سالهای اخیر بوده اند. سهم قالب تولید عنوان چیپ های حافظه رم و NAND، برای استفاده در همه دستگاه های الکنرونیکی قابل تصور؛ متعلق به این سه کمپانی است. اما در میان این سه، SK hynix اخرین کسی است که با برند خود و مستقیما وارد بازار عرضه حافظه های SSD پرسرعت شده است.

کمپانی Hynix (شرکت صنایع الکترونیک هیوندای) در سال 1983 بنا نهاده شد؛ بعدا با انتقال مالکیت آن به SK group کره جنوبی به SK Hynix تغییر نام داد. اما تغییر اصلی زمانی اتفاق افتاد که سال گذشته (2021)، آنها تصمیم گرفتند کسب و کار حافظه های NAND اینتل را به قیمت 9 میلیارد دلار خریداری کنند. پس از آن زمانی زیادی طول نکشید که اولین محصول تجاری آنها به نام SK hynix Gold P31 بازار عرضه شد؛ و در کمال شگفتی با کنار زدن رقبای گردن کلفت و کهنه کار همچون سامسونگ، به عنوان سریع ترین حافظه اس اس دی NVMe با فناوری PCI-E Gen3x4 شناخته شد.

P41 Platinum پرچم دار جدید

اینبار Hynix با عرضه P41 قصد به چالش کشیدن دنیای جدید تر و سریع تر SSD های PCI-E Gen4 را دارد، کهع سرعت هایی دوبرابر Gen3 در اختیار آنها قرار خواهد داد. یک مزیت اصلی برای P41 و در واقع برای Hynix، تامین داخلی همه قطعات مورد نیاز برای ساخت P41 است. کنترلر مدل ACNS075 که توسط مهندسان Hynix طراحی شده، از 8 چیپ حافظه پشتیبانی می کند تا جوابگوی NVMe 1.4 باشد.

چیپ های NAND با فناوری 176 لایه 3D-TLC محصول خود هانیکس ساخته شده اند و در نهایت حافظه کش موقت از نوع رم DDR4-4266 با ظرفیت 2 گیگابایت و خوب طبعا ساخت Hynix است.

حافظه P41 Platinum در سه ظرفیت 512 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت عرضه شده است که نرخ دوام آنها به ترتیب 500، 750 و 1200 TBW (ترابایت نوشتن داده) خواهد بود.

SK hynix P41 Platinum 2TB
SK hynix P41 Platinum 2TB

شکل ظاهری

P41 Platinum در قالب استاندارد M.2 با ابعاد 22 در 80 میلیمتر تولید شده است، که مرسوم ترین فرمت برای این نوع از حافظه ها است. برد این قطعه مشکی رنگ بوده و روی چیپ ها را برچسب محصول که حکم انتقال دهنده حرارتی را نیز دارد پوشانده است.

با برداشتن برچسب، چهار چیپ برروی بورد ظاهر می شوند که شامل یک کنترلر با قابلیت پشتیبانی از اتصال PCI-E Gen 4 به صورت 4X ؛ در کنار یک حافظه رم به ظرفیت 2 گیگابایت از نوع LPDDR4-4266 و دو چیپ حافظه اصلی هرکدام با ظرفیت یک ترابایت، می باشند.

نمای رو - SK hynix Platinum P41
نمای رو - SK hynix Platinum P41
نمای پشت - SK hynix Platinum P41
نمای پشت - SK hynix Platinum P41
تصویر بورد و چیپ ها - SK hynix Platinum P41
تصویر بورد و چیپ ها - SK hynix Platinum P41

عملکرد در تست های شبیه سازی شده

در تست های انجام شده توسط نرم افزار های بنچمارک، در بخش خواندن و نوشتن اتفاقی اطلاعات با عمق صف های متفاوت P41 بطور میانگین، به ترتیب مقادیر 73666 و 79343 IOPS (ورود خروج داده در ثانیه) را بدست آورده است که در مقایسه با اس اس دی های موجود در بازار بسیاری از مدل های پر آوازه معروف ازجمله، Samsung 980 Pro، Sabrent Rocket Q، Adata XPG SX8200 Pro و WD SN850 Black را پشت سر می گذارد و در بالای جدول در بین 5 رکورد دار اول جای می گیرد.

اما بهترین مقام P41 در آزمون خواندن و نوشتن ترکیبی است که با کسب میانگین 64510 IOPS تنها پس از Kingstone QC3000 در مقام دوم قرار می گیرد. این نشان توان مهندسین SK Hynix و عزم آنها برای عرضه محصولی رقابتی است. چرا که اولین کنترلر عرضه شده آنها توانسته به راحتی رقبای کلاسیک این بازار را پشت سر بگذارد.

نمودار عملکرد P41 بر حسب IOPS در خواندن و نوشتن تصادفی داده ها با عمق صف های مختلف
نمودار عملکرد P41 بر حسب IOPS در خواندن و نوشتن تصادفی داده ها با عمق صف های مختلف

در بحث زمان تاخیر  دسترسی به اطلاعات هم در انواع تست های انجام شده، P41 Platinum تقریبا در همه آزمون ها جز 5 مورد برتر است و اختلاف آن با صدر نشینان جدول چندان نیست. به علاوه با توجه به نوظهور بودن این محصول این نتایج ممکن است به مرور زمان با بلوغ فرآیند تولید (سیلیکون) و ارائه بهینه سازی های نرم افزاری از طریق به روز رسانی Firmware، بهتر هم بشوند.

به دلیل پیچیدگی تست های سنجش تاخیر در اینجا ما به ارائه جدول نتایج آزمون بسنده می کنیم. کاربران حرفه ای تر می توانند داده های مورد نیاز خود را از جداول زیر بدست آورند.

میزان تاخیر P41 در خواندن اتفاقی داده ها
میزان تاخیر P41 در خواندن اتفاقی داده ها
میزان تاخیر P41 در نوشتن اتفاقی داده ها
میزان تاخیر P41 در نوشتن اتفاقی داده ها
میزان تاخیر P41 در خواندن متوالی داده ها
میزان تاخیر P41 در خواندن متوالی داده ها
میزان تاخیر P41 در نوشتن متوالی داده ها
میزان تاخیر P41 در نوشتن متوالی داده ها

حافظه موقت SLC

یکی از راه کارهای تولید کنندگان SSD برای جبران سرعت پایین حافظه های متراکم TLC، استفاده از بخشی از این حافظه در زمان های بار گذاری به صورت SLC است. این به این معناست که بخشی از حافظه به عنوان حافظه ای با حجم کمتر و سرعت بیشتر در نظر گرفته می شود تا موقتا داده های با حداکثر سرعت ذخیره شوند و پس از پایان فرآیند بارگذاری آن بخش به حالت عادی برگشته و حجم اطلاعات بیشتری در آن ناحیه قابل ذخیره خواهد بود.

مقدار این حافظه معمولا به ظرفیت کلی SSD و نوع طراحی تعریف شده توسط تولید کننده است. در P41 Platinum 2TB این مقدار معادل 296 گیگابایت است؛ البته در حالتی که حافظه تقریبا خالی باشد. با این که مقدار 296 گیگابایت در مقایسه با خیلی از مدل های دیگر پایین است. اما عملکرد فوق العاده این SSD در فرآیند های نوشتن بسیار طولانی و همچنین عملکرد بسیار خوب آن در نوشتن های کوتاه مدت نشان میدهد که تصمیم SK hynix در این مورد یک طراحی هوشمندانه ای بوده است.

نمودار عملکرد P41 بر حسب MB/s در خواندن و نوشتن متوالی داده ها با عمق صف های مختلف
نمودار عملکرد P41 بر حسب MB/s در خواندن و نوشتن متوالی داده ها با عمق صف های مختلف

عملکرد حرارتی

در تصویر برداری حرارتی انجام شده از P41 در زیر بار حداکثر و بدون هیچ گونه سیستم خنک کننده کمکی از قبیل Heat Sink و جریان هوای فن؛ در گرمترین نقطه دمای چیپ کنترلر به 94 درجه سانتیگراد می رسد، که می توان گفت کمی زیاد است. اما در کمال تعجب این دما هیچ تاثیری در عملکرد SSD ندارد و به هیچ عنوان باعث افت سرعت و افزایش زمان تاخیر نمی شود و این فوق العاده است. بعلاوه دمای گزارش شده توسط خود کنترلر به سیستم عامل در این حالت 87 درجه است که در نوع خود بسیار دقیق است و به دمای واقعی نزدیک است. در برخی SSD ها دمای واقعی و دمای گزارش شده تا 30 درجه سانتیگراد اختلاف دارند.

تصویر دوربین حرارتی از P41 در زمان حداکثر بار بدون فن خنک کننده
تصویر دوربین حرارتی از P41 در زمان حداکثر بار بدون فن خنک کننده
نمودار عملکرد P41 در طول زمان با افزایش دما
نمودار عملکرد P41 در طول زمان با افزایش دما

آزمون های دنیای واقعی

در بخش عملکرد و در واقع سرعت اس اس دی SK hynix P41 Platinum در انجام فرآیند های سنگین برای حافظه، در نرم افزار هایی با استفاده روزمره بررسی و اندازه گیری شده است. که نتایج بدست آمده در همه آنها چشمگیر و فوق العاده است.

از جمله این تست ها می توان به مواردی همچون : بارگذاری ویندوز، مجازی سازی، فشرده سازی اطلاعات، انتقال اطلاعات حجیم، جستجوی فایل، زمان نصب، زمان بارگذاری و انجام فرآیند های پردازشی در نرم افزار ها و بازی های مختلف اشاره کرد. نتایج این آزمون ها به تفکیک در زیر قابل مشاهده است. (معمولا نمودار ها بر اساس زمان هستند و مقادیر کمتر به معنای عملکرد بهتر است)

جمع بندی

با در نظر گرفتن همه آزمون های دنیای واقعی انجام شده بر روی P41 Platinum این اس اس دی در میان رقبا بهترین میانگین عملکرد را دارد و در صدر جدول رده بندی قرار می گیرد. تنها نکته منفی در مورد P41 می تواند قیمت نسبتا بالای آن باشد که نسبت به محصولات دیگر برند ها حتی سامسونگ کمی گرانتر است. اما عملکرد فوق العاده آن تقریبا در هر کاری انجام می دهید میتواند تا حدودی جبران کننده این قیمت بالاتر باشد.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.