ردکردن این

معرفی و بررسی کیس Phanteks Eclipse G360A

مقدمه

شاید نام برند Phanteks تاکنون به گوش شما نخورده باشد، یا اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشید؛ اما فَنتِکس در بازار جهانی یکی از برنده های شناخته شده و معتبر در زمینه تولید قطعات کامپیوتر از جمله شاسی (کیس)، خنک کننده های مایع برای پردازنده و منبع تغذیه است. طی چند سال اخیر این برند توانسته است با معرفی نسل جدید کیس های خود، نظر منتقدین را به سوی خود جلب کند.

معرفی Eclipse G360A

این کیس جدید ترین عضو خانواده Eclipse است و ویژگی های ظاهری مشترکش با دیگر اعضا کاملا مشهود است. طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی، زاویه خفیف رو به عقب در پنل جلوی و درپوش کناری شیشه ای، این ویژگی های مشترک را تشکیل می دهند. از پسوند A در مدل G360A می توان فهمید که این مدل هم با اولویت جریان هوا (Air Flow) طراحی شده است و از پنل جلویی طوری استفاده می کند.

Phanteks Eclipse G360A Black & White
Phanteks Eclipse G360A Black & White

نمای بیرونی

Eclipse G360A از ترکیب فولاد و شیشه حرارت دیده (نشکن) ساخته شده است. طراحی آن به مدل P360A شباهت زیادی دارد ولی در عین حال تفاوت های مشهودی نیز بین این دو وجود دارد. کیفیت ساخت کلی این قطعه، کیفیت پرس و برش قطعات و رنگ آمیزی بسیار خوب است. لبه تیز و برنده ای وجود ندارد و رنگ ها مات بوده و به راحتی خراشیده نمی شوند.

قاب جلویی

در قسمت جلویی کیس اولین چیزی که جلب توجه می کند طوری فلزی بسیار ظریف است که تمام مساحت قاب جلویی را پوشانده است. این طوری فلزی همانطور که گفته شد برای داشتن حداکثر جریان هوا طراحی شده است و هیچگونه محدودیتی برای تنفس 3 فن 120 میلیمتری که پشت آن قرار گرفته اند ایجاد نمی کند. یک مزیت دیگر استفاده از توری با سوراخ های بسیار ریز عدم نیاز به فیلتر گرد و قبار ثانوی است؛ که این خود نقش بسزایی در بهبود جریان هوا دارد.

 

پنل جلوی توری از ویژگی های اصلی G360A

کلید پاور (روشن و خاموش) در لبه بالاترین بخش پنل جلویی قرار گرفته است. پنل جلویی به راحتی و بطور کامل با کمی فشار از شاسی اصلی جدا می شود و بدلیل طراحی هوشمندانه مهندسان Phanteks هیچ سیمی به آن متصل نیست؛ چرا که قسمت الکترونیکی کلید پاور و بورد الکترونیکی آن برروی شاسی نصب شده اند و فقط کلید فیزیک در قاب جلویی قرار گرفته است.

در پشت پنل جلوی سینی جدا شونده فن ها قرار گرفته که به طور استاندارد 3 عدد فن 120 میلیمتری با نور پردازی D-RGB یا همان RGB دیجیتال یا قابل ادرس دهی برروی آن نصب شده اند. امکان نصب رادیاتور سیستم های خنک کننده تا ابعاد 360 میلیمتر نیز روی این سینی وجود دارد؛ و قابلیت جدا شدن این سینی از بدنه این کار را بسیار تسهیل می کند.

 

نمای بیرونی کیس Eclipse G360A
نمای بیرونی کیس Eclipse G360A
نمای تمام مش جلوی G360A
نمای تمام مش جلوی G360A

پنل بالایی و اتصالات جلوی کیس

در قسمت بالایی کیس هم محل اتصال سه عدد فن 120mm یا دو عدد فن 140mm و یا رادیاتور هایی با ابعاد 280 یا 360 میلیمتر طراحی شده است، که توسط یک توری گرد و قبار مغناطیسی پوشانده شده است. پورت های پنل جلوی کیس هم در قسمت جلویی سقف کیس و در لبه سمت راست نصب شده اند. این پورت ها در ساده ترین شکل، ممکن شامل دو پورت USB 3 و یک درگاه صدای ترکیبی هدفون-میکروفن است. کنار آنها دو کلید برای تغییر حالت و رنگ RGB کنترلر داخلی کیس هم وجود دارد. G360A هم همچون بسیاری دیگر از کیس های Phanteks هیچ نشانگری برای روش بودن سیستم یا عملکرد HDD ندارد؛ خبری از کلید Reset هم نیست.

درگاه های پنل جلوی G360A و کلید های کنترل RGB
درگاه های پنل جلوی G360A و کلید های کنترل RGB

نمای پشتی

نمای پشت کیس یک نمای کاملا استاندارد است. به ترتیب از بالای محل نصب پنل پشتی مادربورد و در کنار آن یک فن 120mm، 7 عدد درگاه شکاف های PCI و پس از محل نصب منبع تغذیه در پایین ترین قسمت قرار گرفته است. در زیر محل نصب منبع تغذیه ورودی هوای مخصوص آن قرار دارد که با یک توری متحرک از گردوقبار حفاظت می شود.

نیمه پنهان : فضای پشت مادربورد

درب سمت راست تنها یک پنل فولادی ساده است، اما بخش مهمی از طراحی G360A پشت خود پنهان کرده است. سینی مادربورد پشت این در قرار دارد و با یک بریدگی بزرگ کار نصب قاب پشتی خنک کننده پردازنده را آسانتر می کند. همچنین سه محل اتصال برای اتصال SSDهای 2.5 اینچی برروی آن در نظر گرفته شده است. در قسمت پایین هم محل اتصال منبع تغذیه و دو عدد HDD 3.5 اینچی قرار دارد. قاب هارد ها کشویی بوده و بدون نیاز به پیچ برروی هارددیسک نصب می گردد.

در سمت چپ سینی مادربورد یک کانال بزرگ و نسبتا عمیق برای مدیریت کابل طراحی شده، که اینکار را بسیار آسان می کند. بریدگی های محل عبور کابل ها در دیواره کانال قرار دارد، به همین دلیل در نمای کناری کیس مشهود نبوده و نیازی به پوشاندن آنها نیست. در کانال کابل کشی به طور پیش فرض دونوار چسبنده وجود دارد که کار مدیریت سیم ها را بسیار آسان می کند.

نمای کلی پشت مادربورد (سمت راست کیس)
نمای کلی پشت سینی مادربورد
کانال محل عبور کابل ها
کانال محل عبور کابل ها
محل نصب درایو های 2.5 اینچی
محل نصب درایو های 2.5 اینچی
محل نصب درایو های 3.5 اینچی
محل نصب درایو های 3.5 اینچی

ویترین اصلی

نمای سمت راست کیس G360A از یک در شیشه ای، یک نوار RGB جذاب و قسمت فلزی که در واقع محفظه منبع تغذیه است تشکیل شده است. پنل شیشه توسط دو پیچ از پشت کیس بسته می شود با باز شدن پیچ ها کامل برداشته می شود. نوار D-RGB کار شده در لبه پایینی همچون فن ها با کنترل داخلی کیس متصل است تنوع تنظیمات و عملکرد خوبی دارد و با دو کلید بالای کیس کنترل می شود.

در پشت پنل شیشه ای طراحی فضای داخل کیس بسیار ساده است. سینی اصلی مادربوردهایی با عرض حداکثر 280 میلیمتر را در خود جای میدهد و در بهترین حالت کارت گرافیک هایی با طول 400 میلیمتر قابل نصب هستند. به علاوه امکان نصب کارت گرافیک به صورت عمودی هم وجود دارد که برای این کار لازم است براکت مخصوص آن جداگانه تهیه شود.

نمای محفظه اصلی G360A - نصب کارت گرافیک عمودی
نمای محفظه اصلی G360A - نصب کارت گرافیک عمودی

جزئیات و اتصالات و RGB

همانطور که گفته شد Eclipse G360A فاقد کلید راه اندازی مجدد (Reset) و نشانگر روشن بودن و عملکرد هارددیسک است؛ به همین دلیل تنها سیم اتصال برای Front Panel برروی مادربورد کلید پاور است. اتصالات دیگر شامل اتصال داخلی FP Audio برای اتصال صدا و USB 3.0 استاندارد برای دو پورت بالای کیس است. تنها جای یک یا دو درگاه Type C در این قسمت خالی است.

کنترل کننده RGB داخلی کیس در پشت قاب جلویی در قسمت بالایی شاسی نصب شده است (همان بوردی که کلید پاور روی آن قرار دارد). اتصالات RGB همگی از قبل متصل شده اند و حتی در کانال کابل کشی قرار گرفته و با نوارهای چسبنده بسته شده اند. ورودی برق Sata و ورودی و خروجی A-RGB برای کنترلر داخلی کیس از دیگر اتصالات پنل جلویی هستند.

چند نکته بسیار مهم در مورد کنترل کننده D-RGB نصب شده توسط Phanteks وجود دارد. اول انتخاب محل نصب مناسب و نصب کلید های پیش فرض، دوم اندازه مناسب طول سیم ها (نه بلند و نه کوتاه) برای سیم کشی منظم و زیبا و سوم قرار دادن ورودی و خروجی استاندارد A-RGB برای اتصال قطعات برندهای دیگر به کنترلر G360A و یا کنترل RGBها به وسیله مادربورد یا حتی کنترلری دیگر است.

قیمت و جمع بندی

این کیس با قیمت 99 دلار در بازار جهانی عرضه شده است. کیس های دیگر در این دامنه قیمت ممکن است به اتصال Type C مجهز باشند و یا ساختار پیشرفته تری داشته باشند، اما این به هیچ عنوان به این معنی نیست که Eclipse G360A گران قیمت است. طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب، نوار RGB کناری و از همه مهم تر عملکرد حرارتی فوق العاده، جایگاه آنرا در رقابت 100 دلاری حفظ می کند.

G360A در مجموع یک محصول خوب با کارایی متناسب و قابل قبول است، که می تواند در بازار کیس های رده متوسط حرفی برای گفتن داشته باشد.


CopyRight Disclaimer : Some pictures are from Techpowerup.com review of this product.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.