ردکردن این
گفتگوی اختصاصی با رابرت هالاک (مدیر بازاریابی فنی AMD) درباره ZEN4 و RYZEN 7000

گفتگوی اختصاصی با مدیر ارشد AMD درباره RYZEN 7000 – قسمت اول

AMD نمایشگاه کامپیوتکس 2022 را با معرفی پردازنده های دسکتاپی RYZEN 7000 طوفانی شروع کرد. براساس نقشه راه اعلام شده، نیمه دوم سال 2022 دوره بسیار پر مشغله ای برای ای ام دی خواهد بود. آنها به غیر از نسل جدید پردازنده های دسکتاپی خود، نسل چهارم پردازنده های سروری EPYC با اسم رمز GENOVA و کارت های گرافیک سری RADEON RX 7000 بر مبنای RDNA3 را نیز به بازار عرضه خواهند کرد.

طی سالهای گذشته با معرفی هر نسل جدید از پردازنده های رایزن، ما شاهد افزایش IPC بیش از 10 درصدی نسبت به نسل قبلی بوده ایم، که جان دوباره ای به بازار پردازنده ها بخشیده است. در پنجمین سال حضور در بازار از ZEN 4 هم توقع می رود که همین روند را ادامه دهد.

پردازنده های جدید Ryzen 7000 با معماری Zen4 و فناوری 5 نانومتری در کنارسوکت جدید AM5
پردازنده های جدید Ryzen 7000 با معماری Zen4 و فناوری 5 نانومتری در کنارسوکت جدید AM5

در طول نمایشگاه COMPUTEX 2022 بچه های TPU موفق شدند یک مصاحبه اختصاصی با رابرت هالاک (Robert Hallock) مدیر بازاریابی فنی ای ام دی، ترتیب دهند. در این مصاحبه سوالات فراوانی که کاربران در فضای مجازی و تالار های گفتگو مطرح کرده اند و ابهاماتی که پس از معرفی اولیه در ذهن مخاطبین شکل گرفته است از او پرسیده شده است.

AMD در کامپیوتکس 2022

پیش از پرداختن به مصاحبه مروری به خلاصه آنچه AMD در افتتاحیه کامپیوتکس اعلام کرد خواهیم داشت. پردازنده های رایزن 7000 نسل جدید پردازنده های دسکتاپی هستند، که با معماری ZEN 4 طراحی شده اند و برروی پلتفرم جدید AM5 که یک سوکت LGA هست سوار خواهند شد. این تغییر سوکت برای پشتیبانی از فناوری های  چیپ ارتباطی جدید به کار رفته در پردازنده الزامی است. پشتیبانی از رم های DDR5 و پشتیبانی از فناوری درگاه PCI-Express نسل 5. تغییر به سوکت LGA شکل ظاهری پردازنده را نیز تحت تاثیر قرار داده است و براساس انچه به زودی خواهید فهمید دلیل خوبی برای این شکل خاص IHS بکار گرفته شده در RYZEN 7000 وجود دارد.

سوکت جدید AM5 با فناوری LGA و 1718 پین
سوکت جدید AM5 با فناوری LGA و 1718 پین
طراحی چیپ ارتباطی جدید با DDR5 و PCI-E 5
طراحی چیپ ارتباطی جدید با DDR5 و PCI-E 5

قلب تپنده RYZEN 7000 ریز معماری جدید ZEN4 خواهد که امکانات و ضریب IPC بالاتری نسبت ZEN3 خواهد داشت. هسته های ZEN 4 با فرآیند فوق پیشرفته 5 نانومتری تولید خواهند شد. در حالی که چیپ ارتباطی بر روی گره پردازشی 6 نانومتری ساخته شده است. هسته های گرافیکی RDNA2 به جزء استاندارد این چیپ تبدیل شده اند و تعداد گذرگاه های PCI-E 5.0 عرضه شده بیشتر از پردازنده های رقیب ساخت اینتل است.

بهره گیری از معماری جدید Zen4
بهره گیری از معماری جدید Zen4

در افتتاحیه نمایشگاه ای ام دی اجرای یک بازی برروی پردازنده ی RYZEN 7000، که اشاره ای به مدل آن نشد را به نمایش گذاشت. این پردازنده 16 هسته و 32 رشته پردازشی داشت که این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد که آیا همچون رایزن 5000 این بالاترین تعداد هسته خواهد بود یا در نسل جدید تعداد حداکثر هسته ها افزایش یافته است. این موضوع به عنوان اولین سوال مصاحبه مطرح شده است.

اصل ماجرا : مصاحبه

آیا در ابتدای عرضه تعداد 16 هسته و 32 رشته بالاترین میزان برای پردازنده های رایزن 7000 است؟

بله، درست است.

در COMPUTEX شما افزایش عملکرد تک هسته ای 15 درصدی نسبت به RYZEN 9 5950X را مطرح کردید. آیا این عملکرد در پردازنده های جدید در بازی آنها را در موقعیت برابر با RYZEN 7 5800X3D قرار نمی دهد؟

من فکر می کنم برای پاسخ به این سوال هنوز زود است. ما عمدا در مورد اعداد مربوط به عملکرد تک هسته ای محتاطانه عمل می کنیم. در طی تابستان جزئیات دقیق مربوط به افزایش IPC و فرکانس پردازنده های جدید، در کنار عملکرد، مصرف برق و ابعاد دقیق پروسه جدید منتشر خواد شد. براساس اطلاعات موجود، من فکر می کنم هنوز برای صحبت در این مورد زود است و ما هنوز در حال فرآوری سیلیکون هستیم.

نظر شما در مورد بکارگیری 3D Vertical Cache بر روی ZEN 4 چیست؟

3DV Cache قطعا در نقشه راه ما یک موضوع ادامه دار است. ما بشدت معتقدیم فناوری های جایگذاری (Packaging) مزیت رقابتی AMD است. چیزی که بتواند ارتقای عملکرد محسوس به همراه داشته باشد. اما در حال حاضر برای Zen 4 محصول خاصی برای معرفی وجود ندارد.

آیا معماری ZEN 4 فقط به پردازنده های رده بالا محدود خواهد شد؟

خیر

در زمان ارائه شما به شتاب دهنده هوش مصنوعی اشاره کردید. آیا منظورتان AVX-512 است یا چیزی پیشرفته تر همچون Intel GNA؟

بله، دقیقا AVX 512 VNNI برای شبکه های عصبی و AVX 512 BLOAT16 برای پردازش های استنباطی. هر دوی آنها شتابدهنده های بسیار خوبی هستند. ما از شتابدهنده های تک منظوره استفاده نمی کنیم. این می تواند موضوعی باشد که با خرید کمپانی Xilinx توسط AMD ممکن می شود. ما شاهد افزایش روز افزون بکارگیری پردازش های هوش مصنوعی، همچون بزرگ نمایی تصویر که طی دوسال گذشته رشد چشمگیری داشته، در بازار مصرف کنندگان هستیم. من فکر می کنم یک روند عمومی در بین کاربران حرفه ای به سوی استفاده بیشتر از پردازش های نوع هوش مصنوعی به وجود آمده است. به نظر می رسد با توجه به حرکت ما به سمت ابعاد کوچکتر و عملکرد بالاتر، الان زمان مناسبی برای اضافه کردن این امکانات به پردازنده ها است.

آیا پردازنده گرافیکی مجتمع در بیشتر مدل ها حضور خواهد داشت؟

IGP به صورت پیشفرض در تمام چیپ های ارتباطی 6 نانومتری قرار خواهد داشت. که شامل تعداد کمی هسته پردازشی مجتمع می گردد، به ویژه برای برقراری امکان Encode و Decode ویدئو و پشتیبانی از مانیتور های چند گانه. گرافیک مجتمع برای مشتریان تجاری ما بسیار با اهمیت است، در جایی که اکثر پردازنده های ما فاقد گرافیک هستند. این یک مزیت جذاب برای مشتریان است، آنها گرافیک های مجزا تهیه نمی کنند. حالا ما سبد متنوع تری از پردازنده ها داریم که می توانند در بازار مشتریان تجاری نقش ایفا کنند. برای کاربران حرفه ای هم این می تواند مثلا به عیب یابی یک کارت گرافیک خراب کمک کند، شما قادر خواهید بود رایانه خود را راه اندازی کنید تا زمانی که کارت گرافیک تان از راه برسد. مشخصات گرافیک های مجتمع یکسان خواهد بود و همه پردازنده ها آنرا خواهند داشت.

آیا این به معنی پایان دوران APUها برای پلتفرم AM5 خواهد بود.

به هیچ عنوان. ما به رایزن 7000 به چشم یک APU نگاه نمی کنیم. این یک پردازنده مجهز به گرافیک است. ما زمانی که می گوییم APU، در واقع به این معناست که محصول به پردازنده گرافیکی قدرتمندی مجهز است که توانایی اجرای بازی را داشته باشد و همه امکانات یک گرافیک مجزا را داشته باشد. IGP در رایزن 7000 طراحی شده که مانیتور را روشن کند، ضبط و پخش ویدئو را انجام دهد و از پس کار های روزمره و اداری بر بیاید، این یک کارت گرافیک گیمینگ نیست. APU ها با گرافیک های قدرتمند قطعا در نقشه راه ما یک محصول ادامه دار خواهد بود و شما شاهد مدل های بیشتری خواهید بود.

آیا IGP ها از کد گذاری ویدئویی AV1 پشتیبانی می کنند؟

بله، از نظر توانایی ها آنها با پردازنده های Ryzen 6000 یکسان خواهند بود. این همان هسته های پردازشی RDNA2 هست با همان قابلیت های پردازش ویدئو و پشتیبانی از نمایشگر.

 

دوستان عزیز با توجه به حجم زیاد این مصاحبه ما آنرا به دو بخش تقسیم کرده ایم. بخش دوم در روز های آینده تقدیم حضور شما خواهد شد. همچنین می توانید برای مطالعه متن اصلی از طریق لینک منبع به وبسایت Techpowerup مراجعه نمایید. منتظر بخش دوم باشید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.