ردکردن این
پردازنده های جدید Ryzen 7000 با معماری Zen4 و فناوری 5 نانومتری در کنارسوکت جدید AM5

گفتگوی اختصاصی با مدیر ارشد AMD درباره RYZEN 7000 – قسمت دوم

گفتگوی اختصاصی با رابرت هالاک (مدیر بازاریابی فنی AMD) درباره ZEN4 و RYZEN 7000 قسمت دوم

در قسمت اول از این مطلب به طور خلاصه به مطالب ارائه شده توسط AMD در نمایشگاه Computex 2022 تایوان، پرداختیم و پس از آن به سراغ پرسش و پاسخ اختصاصی Techpowerup با رابرت هالاک (Robert Hallock) مدیر بازاریابی فنی AMD رفتیم و بخشی از آن تقدیم حضورتان شد. در اینجا به ادامه این پرسش و پاسخ خواهیم پرداخت.

Robert Hallock - Senior Technical Marketing Manager at AMD
Robert Hallock - Senior Technical Marketing Manager at AMD

ادامه مصاحبه

علت طراحی جدید IHS (Integrated Heat Spreader قطعه فلزی نسب شده برروی پردازنده که حرارت را از  چیپ اصلی به خنک کننده منتقل می کند) و سوراخ های اطراف آن چیست؟

این در واقع راه کاری است که ما از طریق آن به همخوانی خنک کننده ها دست یافتیم. اگر شما یک پردازنده AM4 را برگردانید، در محدوده خالی در پشت در وسط آن خواهید یافت که پین ندارد، که محل نصب خازن هاست. آن محدوده خالی در سوکت AM5 وجود ندارد و تمام سطح چیپ با پد های LGA پوشانده شده است. بنابراین ما باید آن خازن ها را به جای دیگری منتقل می کردیم. بدلیل چالش های حرارتی نمی توان آنها را به زیر IHS منتقل کرد، پس باید آنها برروی بورد پردازنده قرار می دادیم، که ما لازم بود برای ایجاد فضای مورد نیاز بریدگی های برروی IHS انجام دهیم. به کمک این تغییرات ما این امکان را پیدا کردیم که ابعاد پکیج پردازنده را نسبت به AM4 ثابت نگه داریم. طول, عرض ارتفاع پردازنده و کل مجموعه سوکت و پرددازنده و حتی محدود اطراف سوکت بدون تغییر مانده است و این و موضوع، همخوانی خنک کننده ها را بین دو پلتفرم میسر کرده است.

آیا خنک کننده های AM4 قادر خواهند بود -از نظر توان خنک کنندگی- یک تجربه بهینه را تامین کنند یا این همخوانی فقط از نظر ساختاری است؟ و آیا خنک کننده های جدید برای AM5 معرفی خواهند شد؟

من فکر می کنم کمی از هر دو، با وجود افزایش محدودیت توان سوکت به 170 وات ما همچنان قصد داریم پردازنده های 65 و 105 واتی هم عرضه کنیم. همه پردازنده آن سطح توان را استفاده نخواهند کرد. خنک کننده هایی که برای توان 65 و 105 وات طراحی شده اند به همان اندازه برای AM5 نیز مناسب خواهند بود. برای پردازنده های 170 واتی انتظار می رود خنک کننده های حرفه ای موجود اعم بادی یا آبی کاملا جوابگو باشند اما احتمالا موج جدید از خنک کننده های تحت عنوان “طراحی شده برای …” این پردازنده ها با بازار معرفی خواهد شد. من برروی رایانه شخصی خودم یک Ryzen 9 5950X دارم که یک خنک کننده Noctua NH-D15 برروی آن نصب شده است و کاملا قصد دارم همین خنک کننده را برای سوکت AM5 نیز استفاده کنم.

ما چندین قابلیت جذاب مدیریت توان جدید در پردازنده های رایزن 6000 لپتاپی مشاهده کردیم. آیا از آنها در پردازنده های Ryzen 7000 استفاده شده است؟

بله، البته نه به آن شکلی که شما تصور می کنید. در واقع این فناوری ها به چیپ I/O منتقل شده اند، که یک طراحی جدید برای این پلتفرم است. ما در تابستان پیش رو بیشتر در مورد فناوری ها صحبت خواهیم کرد. شما باید منتظر روی خشن فناوری های مدیریت توان و کنترل مصرف که در چیپ ارتباطی جدید بکار رفته است باشید.

در تصاویر چیپ های پردازشی طلایی رنگ (آب طلا کاری شده) به نظر می رسند؟!

نه آنها آب طلا کاری نشده اند، این یک پروسه تحت عنوان “فلز کاری سمت پشت” است که برای لحیم کردن چیپ ها به خنک کننده از آن استفاده می کنیم. بسته نوع پروسه تولید، این لایه می تواند نور را به رنگ های متفاوتی منعکس کند (همانند سطح یک CD). و در این مورد آنها طلایی رنگ شده اند.

آیا اورکلاک پردازنده در چیپست های رده پایین تر پشتیبانی می شود؟ در مورد اورکلاک حافظه رم چطور؟

بله، اورکلاک پردازنده در چیپست های رده پایین نیز پشتیبانی می شود. هیچ تغییری در استراتژی اورکلاک در چیپست های ما بوجود نیامده است. حافظه، ضرایب، ولتاژ ها و همه چیز در B650 و X670 در دسترس خواهد بود.

از نظر اورکلاک، ما چه توقعی می توانیم از پردازنده ها داشته باشیم؟

من هنوز تعهدی در مورد فرکانس ها نخواهم داد، اما می توانم بگویم که 5.5 گیگاهرتز برای ما بسیار آسان بود. Ghostwire یکی از چندین بازیی بود که بر روی یک نمونه آزمایشی پردازنده و یک خنک مایع معمولی به این فرکانس دست یافتند. ما در مورد توانایی های فرکانسی Zen4 بر روی 5 نانومتر بسیار هیجان زده هستیم؛ شرایط بسیار خوب به نظر می رسد، خبر های بیشتر در راه است.

احساس شما در مورد حرکت از DDR4 به سوی DDR5 چیست؟

AMD برروی DDR5 شرط بندی کرده است، Zen4 به هیچ عنوان از DDR4 پشتیبانی نمی کند. در ماه های گذشته ما برای اطمینان از برنامه ذخایر برای تعیین زمان بندی و جلوگیری از کمبود در بازار، با بسیاری از تامین کنندگان قطعه و تولید کنندگان رم و غیره صحبت کردیم. همه با جواب های بسیار خوش بینانه پاسخ دادند. در طول عمر AM5 DDR5 به وفور وجود خواهد داشت و این فراوانی و افزایش تقاضا به دلیل AM5 باعث کاهش قیمت ها خواهد شد.

در حال حاضر تقاضا برای DDR5 بسیار محدود است. چرا که رقیب ما اجازه داده کاربران بین D4 و D5 یکی را انتخاب کنند. ما فکر می کنیم با عرضه AM5 قیمت ها برابر خواهند شد و یا خیلی به یکدیگر نزدیک می شوند. پردازنده های رایزن به خوبی از رم های با فرکانس بالا بهره مند می شوند و Zen4  نیز به خوبی از فرکانس های بالای DDR5 استفاده خواهد کرد. ما در همین مراحل ابتدایی به راحتی به فرکانس DDR5 6400 دست یافته ایم.


جمع بندی موقت!

خوب با توجه به طولانی شدن مباحث برای جلوگیری از کسل کننده شدن مطلب، قسمت دوم را در همینجا به پایان می رسانیم. امیدواریم که مورد قبول شما واقع شده باشد. در قسمت سوم و پایانی ادامه پرسش و پاسخ ها به همراه برخی نکات و توضیح برخی اصطلاحات بکار رفته در این مطلب حضور شما تقدیم خواهد شد. منتظر قسمت سوم و آخر این مطلب باشید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.