ردکردن این

نقد و بررسی کارت گرافیک ASRock Radeon RX 6950 XT OC Formula

مقدمه

مدل Radeon RX 6950 XT OC Formula قوی کارت گرافیک شرکت ازراک براساس چیپ RX 6950 XT است. این کارت نه تنها گیمر هایی که به دنبال بالاترین عملکرد هستند بلکه اورکلاک کننده های حرفه ای که دنبال ثبت رکورد بنچمارک هستند را نیز هدف گرفته است، جایی که پسوند OC Formula معنی پیدا می کند. مدل قبلی این کارت یعنی RX 6900 XT OC Formula براساس یک مدل ویژه از سیلیکون XTXH که شاخه ای از Navi 21 بود ساخته شده بود و ازراک با اورکلاک کارخانه ای موفق شده بود تا 10 درصد عملکرد بالاتر از مدل معمولی RX 6900 XT را از آن استخراج کند.

ASRock Radeon RX 6950 XT OC Formula
ASRock Radeon RX 6950 XT OC Formula

RX 6950 XT

AMD پردازنده RX 6950 XT را به عنوان بخشی از سه مدل گرافیک نوسازی شده برای تابستان 2022 عرضه کرده است، که دو مدل دیگر RX 6750 XT و RX 6650 XT هستند. RX 6950 XT در واقع امتداد همان RX 6900 XT با همان معماری RDNA2 و سیلیکون NAVI 21 که براساس همان پروسه 7 نانومتری تولید شده است.

در مقایسه با RX 6900 XT، ای ام دی فرکانسهای هسته را افزایش داده، که Game Clock (فرکانس موثر در بازی) از 2015 مگاهرتز در مدل پایه به 2100 مگاهرتز رسیده است. ASRock هم با اعمال اورکلاک کارخانه ای آنرا به 2279 مگاهرتز رسانده است. همچنین زیر سیستم حافظه با استفاده از چیپ های رم GDDR6 با سرعت 18 گیگابیت بر ثانیه ارتقا یافته است و با 12.5 درصد افزایش پهنای باند حافظه، آن را از 512 گیگابایت در ثانیه به 576 گیگابایت در ثانیه رسانده است. سومین ارتقای انجام شده مجموعه ای از اصلاحات و دستکاری ها در سطح Firmware و درایور است که باعث بهبود هرچه بیشتر عملکرد شده است.

سه مدل Refresh شده Radeon RX 6000 برای تابستان 2022
سه مدل Refresh شده Radeon RX 6000 برای تابستان 2022

مشخصات بنیادی RX 6950 XT کاملا با RX 6900 XT یکسان است، 80 هسته ی پردازشی RDNA2 که 5120 پردازشگر جریان را در بر گرفته است، 80 شتاب دهنده پرتو (برای RayTracing)، 320 واحد نگاشت بافت (TMU)، 128 پردازنده برداری و در نهایت 16 گیگابایت حافظه ویدئویی با رابطه حافظه 256 بیتی. گذرگاه حافظه در مقایسه با مدل های Nvidia پایین به نظر می رسد، به طور مثال RTX 3080 Ti به گذرگاه 384 بیتی مجهز است. اما به نظر می رسد AMD این مشکل کم بود پهنای باند را با یک فناوری خلاقانه به نام Infinity Cache حل کرده است. یک حافظه 128 مگابایتی مستقیما درون هسته گرافیک با پهنای باند 1.5 ترابایت بر ثانیه، که به عنوان واسطی بین GPU و حافظه تصویری قرار می گیرد.

Radeon RX 6950 XT OC Formula

طراحی ظاهری کارت ازراک Radeon RX 6950 XT OC Formula بسیار جذاب و تاثیر گذار است. خنک کننده ی غول پیکر با سه فن، برای دفع حرارت از هسته اورکلاک شده بهینه سازی شده است. بورد مدار چاپی به یک مدار تغذیه خیره کننده 21 فازی مجهز شده است که از طریق سه اتصال برق 8 پین تغذیه می شود. فرکانس موثر RX 6950 XT OC Formula نسبت به 2100 مگاهرتز در حالت پایه 179 مگاهرتز افزایش یافته است. بورد کارت گرافیک همچنین به امکانات مورد علاقه اورکلاکر ها از قبیل، بایوس دوگانه، نقاط یک پارچه اندازه گیری ولتاژ ها، روکش ویژه بورد برای دماهای بسیار پایین و چند مورد دیگر مجهز شده است. قیمت رسمی این کارت که توسط کمپانی ASRock اعلام شده معادل 1100 دلار است که نسبت به مدل پایه AMD افزایشی را نشان نمی دهد.

در نمای ظاهری ازراک از تم رنگ مشکی با نوار های سبز رنگ استفاده کرده است. که در ترکیب با خنک بسیار بزرگ سه فن و ساخت با کیفیت، ظاهری جذاب به آن بخشیده است. در پشت کارت هم سینی پشتی از جنس فلز و با کیفیت خیلی خوب نصب شده، که آنهم مشکی رنگ است و به نشان OC Formula طلایی رنگ مزین می باشد.

 

نمای پشت Radeon RX 6950 XT OC Formula
نمای پشت Radeon RX 6950 XT OC Formula
نمای جلوی Radeon RX 6950 XT OC Formula
نمای جلوی Radeon RX 6950 XT OC Formula

در بخش درگاه های PCI این کارت کمی بیش از 3 درگاه را اشغال می کند و با طول و ارتفاع 33 در 13.5 سانتی متر واقعا یک کارت غول پیکر محسوب می شود، که وزن 1868 گرم هم این موضوع را تائید می کند. خروجی های تصویر شامل سه درگاه DisplayPort 1.4 و یک درگاه HDMI 2.1 هستند. مجموع سه اتصال برق 8 پین PCI-Express و خود رابط PCI-E Gen4 x16 مجموع توان مصرفی 525 وات را برای این کارت به ارمغان آورده است.

کارت های سری RX 6000 از ای ام دی از حالت چند کارتی پشتیبانی نمی کنند و هیچ نوع پل ارتباطی بر روی کارت وجود ندارد. دو عدد کلید در لبه پشتی کارت مشاهده می شود که یکی برای فعال و غیر فعال کردن نور پردازی RGB و دیگر برای انتخاب بین دو بایوس است. اگر می خواهید به سرعت نور پردازی RGB را خاموش کنید، این کار از طریق کلید تعبیه شده امکان پذیر است و نیازی به نصب هیچ نرم افزاری نیست. کلید بایوس هم امکان انتخاب بین دو گزینه Performance Mode (حداکثر عملکرد) و Quite Mode (حداقل آلودگی صوتی) را در اختیار شما قرار می دهد. که گزینه دوم با کاهش فرکانس و ولتاژ و استفاده از نمودار دور فن ملایم تر امکان لذت بردن از یک سیستم بی صدا را به شما می دهد.

پنل پشتی و خروجی های تصویر
پنل پشتی و خروجی های تصویر
ورودی های برق
ورودی های برق
کلید RGB و کلید انتخاب Bios
کلید RGB و کلید انتخاب Bios

ASRock باز کردن قاب خنک کننده و فن ها را در RX 6950 XT OC Formula بسیار آسان کرده است. اتصال فن ها از فلز ضخیم ساخته شده است که بسیار محکم به نظر می رسد و کاملا حس داشتن یک محصول با کیفیت را القا می کند.

در زیر فن ها یک سینک حرارتی بسیار عظیم با 8 لوله خنک کننده قرار گرفته است، که نه تنها پردازنده گرافیکی بلکه وظیفه خنک کردن چیپ های حافظه و مدار تغذیه را نیز بر عهده دارد. سینی پشتی فلزی هم ضمن حفاظت از کارت در زمان نصب یا جابحایی، با استفاده از پد های حرارتی در قسمت های داغ تر بورد به دفع حرارت کارت و خنک شدن بهتر آن نیز کمک می کند. همچنین در قسمت انتهایی سوراخ های تعبیه شده باعث عبور بهتر جریان هوا از هیت سینک شده و عمکلرد کلی سیستم خنک کننده را حتی در حالتی که فن ها خاموش هستند بهبود می بخشد.

قاب رویی و فن ها که به صورت یکپارچه جدا می شود
قاب رویی و فن ها که به صورت یکپارچه جدا می شود
هیت سینک و لوله های خنک کننده
هیت سینک و لوله های خنک کننده

آزمون عملکرد

Radeon RX 6950 XT OC Formula به طور میانگین در 24 عنوان بازی AAA تست شده، حدود 4 درصد نرخ فریم بهتری نسبت  به مدل پایه ارائه می دهد. و در بین مدل های دیگر RX 6950 XT ساخت برند های دیگر در بالاترین مکان قرار می گیرد. در مقایسه با RTX 3090 Ti هم در رزولوشن های FHD و QHD این کارت به ترتیب 6 و 3 درصد قوی تر است و در رزولوشن 4K 2 درصد ضعیف تر عمل می کند.

از نظر نسبت قیمت به عملکرد OC Formula با توجه به قیمت بالای 1000 دلارش جایگاه خوبی در جدول ندارد، اما در مقایسه با کارت های همچون RTX 3090 Ti، RTX 3090 و RTX 3080 Ti موقعیت بسیار بهتری دارد و می توان گفت در حال حاضر ارزشمند ترین کارت گرافیک بالای 1000 دلار موجود در بازار است.

میانگین نرخ فریم در رزولوشن FHD
میانگین نرخ فریم در رزولوشن FHD
میانگین نرخ فریم در رزولوشن QHD
میانگین نرخ فریم در رزولوشن QHD
میانگین نرخ فریم در رزولوشن 4K
میانگین نرخ فریم در رزولوشن 4K

عملکرد Ray Tracing این کارت گرافیک همچون همه کارت های ساخته شده بر مبنای RDNA2 نسبت به کارت های رده بالای سری RTX 3000 از Nvidia موقعیت ضعیف تری دارد، که البته مزیت رقابتی FSR 2.0 می تواند تا حدود زیادی این ضعف عملکرد را جبران کند.

سیستم خنک کننده کارت همانطور که از ظاهر آن بر می آمد عملکرد بسیار خوبی دارد و این کارت نسبت به رقبای هم مدل خود دمای بهتری دارد. البته نمودار فن استفاده شده در حالت پیش فرض کمی تهاجمی بوده و صدای فن ها تقریبا زیاد است.

از نظر توان مصرفی با توجه به اورکلاک انجام شده توسط ASRock حاشیه راندمان مصرف برق بسیار کم شده است و کارت RX 6950 XT OC Formula پس از RTX 3090 Ti پرمصرف ترین کارت گرافیک بازار است.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.