ردکردن این
PCIe-7

پهنای باند PCIe 7.0 تا 512 گیگابایت خواهد بود

پورت PCI Express با نام مستعار PCIe نسخه 5.0 برای اولین بار در سال 2017 به نمایش درآمد، اما اکنون شاهد شکوفایی آن هستیم. سوکت بعدی پردازنده های AMD یعنی AM5 و همچنین سوکت جدید اینتل LGA1700 هم اکنون از PCIe 5.0 پشتیبانی می کنند. همچنین چندین مدل از مادربردهای مخصوص پردازنده های Intel AlderLake با پشتیبانی از PCIe 5.0 در بازار هستند اما تعداد آنها آنقدر بالا نیست و باید منتظر ماند و شاهد فراگیر شدن PCIe 5.0 باشیم و سپس شرکت های تولید کننده مادربرد دست به کار شده و تولید انبوه مادربرد با پشتیبانی از نسل جدید PCIe را روانه بازار کنند.
pcie7-chart
در جدیدترین اخبار امروز، PCI-SIG از نسل 7 یعنی PCI Express 7.0 رونمایی کرد که انتظار می رود در سال 2025 منتشر شود، با این حال اکثر کارشناسان اولین قطعات سازگار با PCIe 7.0 را در سال 2027 تخمین می زنند. البته از یاد نبریم که قبل از آن PCIe 6.0 خواهد بود که سال آینده باید شاهد معرفی آنها بخصوص در بخش سرورها باشیم. در آینده نزدیک سخت افزارها قابلیت پهنای باند چشمگیری را به ارمغان خواهند آورد. هر نسل از PCIe سرعت نسل قبلی را دو برابر می کند. به این معنی کمه نسخه PCIe 6.0 دو برابر سریعتر از PCIe 5.0 خواهد بود و نسل 7 آن چهار برابر سریعتر از نسل 5.0 خواهد بود و همینطور ادامه دارد می شود.
pci-7-speed
در بیان دقیق تر PCIe 7.0 سرعتی برابر با 32 گیگابایت بر ثانیه را در یک اتصال دو جهته منتقل می کند. این سرعت به اندازه اتصال PCIe 3.0 x16 است که تا همین اواخر در کارت گرافیک های قدرتمند یک استاندارد بود. بیشترین سرعت پهنای باند x16 در PCIe 7.0 نیز 512 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود که رقمی بسیار ایده آل می باشد. PCIe 7.0 از سیگنال PAM4 استفاده خواهد کرد که با نسخه 6.0 معرفی خواهد شد. نسل جدید بر بهبود بهره وری توان، پایین نگه داشتن تاخیر و حفظ سازگاری با استانداردهای قبلی تمرکز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.