ردکردن این
iphone-14-camera-cover

دوربین آیفون 14، عصر جدید کوپرتینوها – بخش اول

آیفون 14 پرو: 7 سال انتظار برای ارتقا به 48 مگاپیکسل

حدودا 7 ماه تا عرضه آیفون های جدید مانده و خبرها و تصاویر زیادی از انواع آیفون های جدید فاش شده. از قطعات و مشخصات آن گرفته تا ظاهر و مدل های مختلف سری آیفون 14، تقریبا بالای 70 درصد اطلاعات سری آیفون 14 مشخص شده است و تا حد زیادی می توان به آنها اعتماد کرد. همانطور که مطلع هستید اپل با چهار مدل قرار است وارد میدان شود. آیفون 14 و آیفون 14 پرو مکس به احتمال بسیار بالا از چیپست جدید A16 Bionic استفاده کند و بر اساس شایعات در بخش دوربین این دو مدل از سنسور آیفون 13 پرو استفاده خواهند کرد و به همچنین سخت افزار بروزتری نیز داشته باشند. اما مدلهای پرو برای سال 2022 متفاوت خواهد بود و مدلهای پرو نوید انقلابی بودن آنها می دهد.

دوربین آیفون 14: هر چیزی که تا به امروز درباره آن می دانیم

با توجه به شایعات بسیار زیاد آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس دارای طراحی جدید خواهند بود که یادآور آیفون 4 است، از جمله فریم تیتانیومی، دکمه های دایره ای صدا و شیارهای اسپیکر. اما مهمترین تغییر که به سرعت متوجه آن خواهیم شد مربوط به پنل صفحه نمایش و دوربین سلفی آن است. آیفون 14 پرو دارای یک صفحه نمایش با سوراخ دوگانه است که این امر نشان می دهد که کوپرتینوها بالاخره از ناچ بزرگ صفحه نمایش خداحافظی خواهند کرد، بریدگی بزرگی که از پنج سال پیش با معرفی آیفون X تا الان از آن استفاده می کند، اگر چه در آیفون 13 بریدگی کمی کوچکتر شد اما به هیچ وجه تغییر بزرگی به شمار نمی رود، بجای ناچ شاهد طراحی جدیدی خواهیم بود که به دو سوراخ شبیه به کپسول می باشد به جای بریدگی قرار میگیرند. در نهایت تغییر مهم دیگر در آیفون 14 پرو دوربین های پشت گوشی هستند که اینبار طبق شایعات شاهد برآمدگی دوربین نخواهیم بود. همچنین از مهمترین تغییرات دوربین اصلی جدید 48 مگاپیکسلی خواهد بود خواهد بود که با دو دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر همراه است. این اولین ارتقاء مگاپیکسلی دوربین اصلی برای پرچمدار اپل از زمان آیفون 6 اس خواهد بود. بنابراین، بیایید نگاهی بیندازیم که چرا اپل برای همیشه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی را کنار گذاشته است. دوربین 48 مگاپیکسلی جدید چه چیزی می تواند به روی میز بیاورد و در نهایت چه چیزی می تواند در مورد برنامه های آینده اپل برای دوربین آیفون به ما بگوید.

چرا اپل هفت سال صبر کرد تا از شر سنسورهای 12 مگاپیکسلی خارج شود؟

iphone-6s-vs-iphone-13-mp-camera

شاید طرفداران متعصب اندروید در پاسخ به این سوال بگویند: “اپل در نوآوری کند است و منتظر بقیه برای نوآوری می ماند”، اما راستش را بخواهید این تمام داستان گفته شده نیست. مطمئنا، تیم کوک و شرکت اپل وقت خود را برای ارتقای خاص صرف می‌کنند، اما وقتی اپل تصمیم می‌گیرد چیزی را تغییر دهد، معمولاً زمانی است که: تغییر واقعا ضروری است و هدفی نیز داشته باشد. فناوری جدید برای استفاده به اندازه کافی خود باشد و پیاده سازی آن قابلیت اجرا شدن به بهترین شکل ممکن را دارد. قبل از اینکه من را مورد حمله قرار دهید باید عنوان کنم که من از هر دو پلتفرم iOS و Android استفاده می کنم و بدون هیچ تعصب و چشم داشتی دیدگاه خودم را بیان میکنم. حقیقت این است که گوشی های هوشمند واقعا نیازی به گرفتن عکس های 48 مگاپیکسلی ندارند. به عنوان مثال سنسورهای بزرگ 48، 50 و یا 100 مگاپیکسلی بیشتر فضای ذخیره سازی گوشی شما را اشغال می کنند بدون اینکه مزایای خاصی این حجم و سایز بزرگ عکس برای شما به همراه داشته باشد.

چند درصد از شما بعد از گرفتن عکس آن ها را در جایی غیر از گوشی تماشا می کنید؟ به ندرت پیش می آید که عکس های گرفته شده با گوشی را در جای دیگری به جز گوشی 6 اینچی خود تماشا کنید. اما از سوی دیگر سنسورهای 8 مگاپیکسلی که در گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار بودند اما امروزه برای فیلمبرداری کافی نیستند. به همین دلیل اپل و تقریبا تمام شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند به سنسور 12 مگاپیکلسی روی آوردند که این اندازه تعادل خوبی را برای فیلم برداری و عکس برداری ایجاد می کند. 

برای فیلم برداری 4K UHD حداقل به یک دوربین 8.3 مگاپیکسلی و برای فیلم برداری 4K DCI (وضوح سینمایی 4K) به سنسور 8.8 مگاپیکسلی نیاز است.

چرا اپل بالاخره به دوربین 48 مگاپیکسلی برای آیفون 14 پرو روی آورد؟

iphone-14-camera-setup
منبع عکس: Jon Prosser X Rendersbyian

خب همه چیز در حال پیشرفت و تغییر است و خواه ناخواه اپل می بایست تغییر را بپذیرد اما این تغییر شرط مهمی دارد و آن هم تکامل این سنسورها. در گذشته نوکیا با دوربین هایی با رزولوشن بالا در روزهای سیمبین و ویندوز و بعد از آن گوشی های شرکت هواوی در سال 2018 با معرفی گوشی P20 Pro با دوربین 40 مگاپیکسلی قدمی بزرگ برداشت، بعد از شرکت هایی مانند سامسونگ، وان پلاس، شیائومی و حتی گوگل با سنسورهای 48 مگاپیکسلی، 50 پیکسلی و حتی 108 مگاپیکسلی به لیگ دوربین های 48 مگاپیکسلی به بالا پیوستند. اپل بعد از این همه سال بالاخره تغییر را پذیرفت و در نهایت قصد دارد 48 مگاپیکسل با رزولوشن بالا را به کاربران وفادار خود ارائه کند.

اما دلایل کوپرتینوها برای این تغییر چیست و چرا اپل این تغییر را ایجاد کرد؟ در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت و دلایل اصلی این تغییر بزرگ را با هم مرور خواهیم کرد، با من در اس جی پلاس همراه باشید و ببینید که چرا اپل همیشه در بخش های خاص موفق است.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.