ردکردن این
iphone-14-camera-cover

دوربین آیفون 14، عصر جدید کوپرتینوها – بخش دوم

در بخش اول به سراغ تغییر سنسور دوربین های اپل بعد از 7 سال رفتیم، در این بخش به دلایل این تغییر اساسی کوپرتینوها خواهیم رفت، آیا اپل بالاخره از خر شیطون پایین آمده؟ یا داستان چیز دیگری است. در ادامه به دلایل این تغییر می پردازیم، با من در اس جی پلاس همراه باشید.

بیشتر بخوانید: دوربین آیفون – بخش اول

فیلم برداری با کیفیت 8K

امروزه فیلمبرداری و سایز 8K بجای اینکه مفید باشد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، حتما می پرسید چرا؟ خب، اول باید گفت که در گوشی های اندروید فیلمبرداری با رزولوشن 8K وجود دارد اما اجرای آن ناامید کننده بود، از ویدیوهای 6K که با آپ اسکیل کردن به 8K که هیچ شباهتی به 8K واقعی ندارند تا فیلم برداری واقعی (Native) با رزولوشن 8K با محدوده دینامیکی ضعیف، نرخ فریم ریت پایین، لرزشگیر متوسط و برش تصویر فریم (جایی که ویدیو بزرگنمایی شده بنظر می رسد) نشان دهنده ضعف و اجرای ضعیف فیلمبرداری 8K می باشد. جدای از کیفیت پایین، افراد بسیار کمی واقعاً به ویدیوهای 8K نیاز دارند یا می‌توانند از آن بهره ببرند، همچنین تلویزیون هایی که از 8K پشتیبانی می کنند بسیار کم و مهم تر از همه بسیار گران قیمت می باشند. علاوه بر این، خیلی از فیلم برداران حرفه ای با کیفیت 8K ضبط نمی کنند. به عنوان مثال چند شبکه با کیفیت 8K سراغ دارید؟ چقدر محتوا با این کیفیت موجود است؟

(به تغییر اندازه ویدیو به صورت غیر واقعی یا همان غیر Native آپ اسکیل Upscale گفته می شود :ه به صورت دیجیتالی و با استفاده از ترفندهایی این عمل صورت می گیرد) - شما به دوربین 33.2 مگاپیکسلی برای فیلمبرداری با کیفیت 8K نیاز دارید.

s20-8krecording
گلکسی S20 Ultra اولین گوشی سامسونگ با قالبیت فیلمبرداری 8K

بنابراین، وقتی تلویزیون‌های 8K هنوز گران هستند و حتی حرفه‌ای‌ها با کیفیت 8K ضبط نمی‌کنند، چرا اپل از آن استقبال می‌کند؟ در جواب باید گفت: آینده نگری. اگرچه امروزه ویدیو 8K واقعا ضروری نیست، اما این حرف ممکن است در چند سال آینده تغییر کند. با این حال، حقیقت این است که اپل دلیل بسیار مهم دیگری برای تغییر به دوربین 48 مگاپیکسلی و 8K دارد و آن هدست AR/VR آینده این شرکت است. در AR/VR، که اساساً دارای دو نمایشگر کوچک است از طریق آنها باید به تصاویر نگاه کنید وضوح بسیار مهمتر از آن است که در صفحه کوچک گوشی شما وجود دارد هر چه بالاتر، بهتر. وقتی می گوییم دو نمایشگر منظور این است که یک تصویر به دو قسمت تبدیل خواهد شد که اگر 8K را به دو قسمت تقسیم کنیم دو تصویر 4K را مشاهده خواهیم کرد. پردازنده‌های قدرتمند اپل بسیار برتر از تراشه‌های کوالکام یا اگزینوس سامسونگ هستند، و این شامل رندر ویدیو نیز می‌شود، بنابراین انتظار دارم کیفیت 8K از آیفون ۱۴ پرو بسیار برتر از آنچه سامسونگ یا شیائومی تاکنون ارائه کرده‌اند، باشد. البته گوشی سامسونگ Galaxy S22 Ultra را من استثنا قرار می دهم چون با کیفیت صفحه نمایش و از آنجا که هنوز آن را به درستی تست نکردم شاید کمی بتواند رقابت را در این زمینه داشته باشد.

عکس های Pixel-binned (ترکیب بندی پیکسل ها) با جزییات بیشتر

آیفون 14 پرو احتمالاً به طور پیش فرض عکس های 48 مگاپیکسلی نمی گیرد. و از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می کند. در عوض، اپل احتمالاً از ترفندی به نام “pixel-binning” استفاده خواهد کرد که در آن چندین پیکسل در یک پیکسل بزرگتر ترکیب می شوند. پیکسل ها به طور کلی بسیار کوچک هستند، بنابراین ترکیب “چهار به یک” اجازه میدهد تا نور بیشتری دریافت کنند و نور برای سنسورهای دوربین کوچک مهمترین عامل برای ثبت تصاویر و افزایش کیفیت خروجی است. بنابراین، اساسا، آیفون 14 پرو احتمالاً همچنان به طور پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی می گیرد، اگرچه می توان تصور کرد که اپل به شما اجازه می دهد در صورت تمایل با کیفیت 48 مگاپیکسل عکس بگیرید. نکته این است که این عکس‌ها معمولاً با جزئیات کمی و اغلب با کاهش قابل توجه محدوده دینامیکی همراه هستند، به همین دلیل است که سازندگان اندرویدی که از pixel-binning استفاده می‌کنند، به‌طور پیش‌فرض از استفاده از آنها اجتناب می‌کنند.

samsung-pixel-pined
نحوه استفاده از Pixe Bining در سنسورهای 108 مگاپیکسلی سامسونگ

جایگزین کردن زوم چند برابری SuperRes Zoom از طریق برش سنسور

برای درک برش سنسور، باید نگاهی به گوشی پیکسل گوگل بیندازیم، که مدتی است از چیزی که این شرکت Super Res Zoom می‌نامد، استفاده می‌کند. این الگوریتم نرم افزاری هوشمند از تکنیک های عکسبرداری چند فریمی برای استخراج جزئیات بیشتر از یک تصویر استفاده می کند. البته که ویژگی SuperRes Zoom در گوشی های پیکسل در عکس ها به صورت کاملا دیجیتالی انجام می شود، اما با این روش افت کیفیت تصاویر بسیار کم خواهد بود.

superzoom
سمت چپ (Pixel 6) - سمت راست ( iPhone 13). هیچکدام لنز ویژه زوم را در اختیار ندارند. - منبع:PhoneArena

به نمونه های بالا که توسط Grant Likes Tech گرفته شده است، نگاهی بیندازید. اگرچه پیکسل 6 دوربین جداگانه ای برای زوم اپتیکال ندارد (درست مانند iPhone 13 Pro Max) اما گوشی پیکسل گوگل پرچمدار اپل را به راحتی به دیار باقی می فرستد. تمام این امکانات به لطف  Super Res Zoom است. این ویژگی در پرچمدار هواوی P50 Pro به شکل جدیدی اجرا شده است. این گوشی از یک سنسور زوم 64 مگاپیکسلی برای زوم اپتیکال 3.5 برابری استفاده می کند. با این حال، سنسور برش (Sensor-cropping) این دوربین 64 مگاپیکسلی با تصاویر 16 مگاپیکسلی ادغام می شود و در نهایت تصویری به شدت با کیفیت را در اختیار شما می دهد که در زوم 10 برابری جزییات بسیار عالی را ارائه می دهد.

دوربین 48 مگاپیکسلی iPhone 14 Pro از آینده اپل به ما خبر می دهد؟

Apple-arvr-headset

هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اپل AR/VR

همانطور که گفتیم تقریبا مطمئن هستیم که فیلمبرداری 8K در آیفون 14 پرو برای استفاده در هدست های AR/VR خود اپل استفاده خواهند شد. با این حال باید باید منتظر ماند و دید که اپل برای هدست واقعیت افزوده/مجازی چگونه عمل می کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سری آیفون 14 در سپتامبر 2022 (شهریور 1401) عرضه می شود، در حالی که گفته می شود اولین هدست AR/VR این شرکت در اوایل سال 2023 از راه میرسند با اینکه گفته شده بود اواخر سال 2022 این هدست ها به دست مصرف کننده خواهد رسید اما ظاهرا اپل با برخی چالش های تولید روبرو شده و عرضه را به سال دیگر موکول کرده است.

دوربین سفلی جدید آیفون 14 پرو به همراه Face iD

و در نهایت، اجازه دهید کمی به دوربین سلفی در آیفون 14 پرو جدید هم صحبت کنیم. اپل در حال حاضر از همان سنسور دوربین 12 مگاپیکسلی در سه آیفون متوالی استفاده کرده و رک بگم “شورشو درآورده” و از آن سو استفاده می کن. هنگامی که برای اولین بار در سری آیفون 11 عرضه شد، دوربین 12 مگاپیکسلی True Depth عکس‌های عالی و بهترین ویدیوها را در بین گوشی های ثبت می کرد. اما آن سال 2019 بود. امروزه گوشی هایی مانند Pixel 6 Pro و Galaxy S22 Ultra عکس و ویدیوهای بسیار با کیفیتی را می گیرند که در رقابت با آیفون 13 پرو به خوبی آیفون را به زحمت انداختن و در بسیاری از مواقع از آن پیشی می گیرند. به عنوان مثال، در گذشته HDR در ویدیو کاملا تحت سلطه پرچمدار اپل بود اما دیگر اینگونه نیست چرا که گوگل با پیکسل 6 پرو می تواند در محیط نور زیاد و سایه ها تعادل بسیار خوبی در تصاویر ثبت شده را ارائه کند. طراحی دوربین سلفی بدون ناچ بعد از آیفون X امیدوار کننده به نظر می رسد و دیگر خبری از ناچ بزرگ نیست.

iphone-14-series

در آخر به نظر من آیفون های جدید با فروش بسیار خوب و حتی بیشتر از گذشته روبرو می شود. تبلیغات هدفمند از بهترین مولفه های شرکت اپل است که تا امروز این شرکت را به پردرآمدترین شرکت دنیا بدل کند. نظر شما در مورد اپل و آیفون 14 چیست؟ آیا در بخش دوربین این شرکت می تواند بهترین باشد؟ آیا تغییر سیاست در سایز پیکسل ها و استفاده از سنسور 48 مگاپیکسل مشتری را ترغیب به خرید می کند؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.