ردکردن این

Nvidia Geforce RTX 3090 در برابر AMD Radeon RX 6950 XT: مساله این است؟!

AMD Radeon RX 6900 XT یکی از کارت گرافیک های جذاب این نسل است. هم از رقیب خود یعنی RTX 3090 ارزان تر است و هم در برخی مواقع سریعتر. و حالا با معرفی RX 6950 XT، یک تعویض آخرین لحظه ای در این بازار پرآشوب کارت گرافیک، به روز آوری شده است. البته Nvidia هم با معرفی RTX 3090 Ti قصد داشت همین کار را انجام دهد. عملکرد آن فوق العاده است، اما متاسفانه بسیار گران قیمت است و بیش از 450 وات برق مصرف می کند.

قیمت RTX 3090 معمولی (غیر Ti) مقداری کاهش پیدا کرده است و آنرا به یک گزینه جذاب برای مقایسه با کارت جدید AMD یعنی RX 6950 XT تبدیل می کند. کارت گرافیک RTX 3090 Ti البته قوی تر است اما بشدت از محدوده قیمتی RX 6950 XT فاصله دارد. AMD این بروز رسانی را در حدی انجام داده است که تنها کمی از انویدیا جلوتر قرار گیرد، اما آیا در مورد Ray Tracing هم همین اتفاق افتاده است و این مقدار آنقدری همست که گیمر های رده بالا را ترقیب به ارتقاء کند؟

AMD Radeon RX 6950 XT - Reference Design
AMD Radeon RX 6950 XT - Reference Design
Nvidia Geforce RTX 3090 Founders Edition
Nvidia Geforce RTX 3090 Founders Edition

RTX 3090 در برابر RX 6950 XT : قیمت

دیگر نگران نباشید، هردو مدل کارت گرافیک دیگر به راحتی در فروشگاه پیدا می شوند و حباب قیمت هم از بین رفته است و کارت ها با قیمت های رسمی به فروش می رسند. در چند ماه گذمشته بازار کارت های گرافیک نزول چشمگیری را تجربه کرده است و قیمت ها فضایی بشدت سقوط کرده اند.

کارت AMD RX 6950 XT برای مدل پایه با قیمت 1099 دلار و برای مدل های ساخت برند های دیگر بین 1199 تا 1299 دلار عرضه شده است. یک افزایش نسبتا کم در مقایسه با RX 6900 XT. اما به این معنی نیست که این کارت ها خوش قیمت هستند. با رکود در بازار گرافیک و شایعات عرضه نسل جدید گرافیکها در سال جاری، به شدت تقاضا برای گرافیک های رده بالا را کاهش داده است.

Nvidia RTX 3090 هم با کاهش تقاضای چشمگیری مواجه شده است، که باعث ریزش سریع قیمت آن شد. هرچند هنوز پیدا کردن مدل Founders Edition با قیمت رسمی 1499 کمی دور از ذهن است، سری محصولاتی همچون RTX 3090 های EVGA را با قیمت حتی 1600 دلاری می توان تهیه کرد.

قیمت ها در بازار محصولات دست دوم حتی پایین تر هم هست، اما باز هم RTX 3090 در اغلب موارد در حدود 1200 دلار به فروش می رسد.

در مجموع هیچ کدام از این دو کارت در اواخر سیکل عرض محصولات جدید، از نظر قیمت به عملکرد انتخاب های خوبی نیستند. اکثر گیمر های حرفه ای که از کارت گرافیک های خیلی رده بالا استفاده نمی کنند، بهتر تا عرضه نسل بعدی، در اواخر سال جاری میلادی منتظر بمانند.

PowerColor Radeon RX 6950 XT Red Devil
PowerColor Radeon RX 6950 XT Red Devil
EVGA Geforce RTX 3090 FTW3
EVGA Geforce RTX 3090 FTW3

RTX 3090 در برابر RX 6950 XT : عملکرد

AMD با عرضه مدل اصلی 6900XT، عملکرد غافل گیر کننده ای را به نمایش گذاشت؛ که در بعضی از بازی ها و پردازش ها 3090 را پشت سر می گذاشت. آیا 6950 XT توانسته است مرز عملکرد 3090 را در همه زمینه ها پشت سر بگذارد؟ نه کاملا! در زمینه Ray Tracing کارت گرافیک RTX 3090 همچنان با اختلاف پیش است.

در بازی Watch Dogs Legion همانطور که میبینید AMD RX 6950 XT به خوبی و یا حتی بهتر از RTX 3090 عمل می کند و این اختلاف در رزولوشن های پایین تر حتی بیشتر هم می شود. این رویه در بازی های دیگری همچون Horizon Zero Dawn هم تکرار می شود. در بازی ها یکی پس از دیگری این دو کارت گرافیک رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگی دارند و برنده مشخصی بین آنها وجود ندارد.

عملکرد کارت های گرافیک مختلف در بازی Watch Dogs Legion
عملکرد کارت های گرافیک مختلف در بازی Watch Dogs Legion

هر دوی این کارت های گرافیک البته حقه هایی نیز در استین خود دارند. AMD با فناوری Smart Access Memory  که در صورت استفاده ار پردازنده های رایزن می تواند باعث افزایش عملکرد شود، در کنار Radeon Super Resolution؛ این ترکیب تاثیر بسزایی در عملکرد 6950 XT دارد و باعث پیش افتادن آن در بسیاری از بازی ها به نسبت RTX 3090 می گردد.

فناوری DLSS از جانب Nvidia هم تاثیر شگفت انگیزی در ترکیب کیفیت بسیار بالای تصاویر و نرخ فریم های بالا دارد؛ که در ترکیب با Ray Tracing می تواند کاملا ورق را برگرداند.

اما اضافه شدن Ray Tracing به معادله همه چیز را تغییر می دهد. اینجا Nvidia RTX 3090 هنوز دست بالاتر خود را حفظ کرده است. 6950 XT از نظر سخت افزار های مخصوص Ray Tracing نسبت به 6900XT تغییر خاصی نکرده است و همچنان در این مورد پشت سر 3090 قرار می گیرد.

تاثیر فناوری های SAM و RSR در بازی Horizon Zero Dawn
تاثیر فناوری های SAM و RSR در بازی Horizon Zero Dawn

البته فناوری Ray Tracing محل مجادله های جدی است. از سویی تاثیر منفی آن بر عملکرد و نرخ فریم حتی در کارت های سری RTX هم چشمگیر است و هر چند فناوری های بزرگنمایی تصویر همچون DLSS از انویدیا و FSR از ای ام دی، تا حدودی این افت عملکرد را جبران می کنند؛ دیدگاه بسیاری از کارشناسان این است، که از نظر تاثیر بصری و کیفیت تصاویر Ray Tracing آنچنان آش دهان سوزی هم نیست و در نهایت، ارزش افت عملکرد را ندارد.

از سوی دیگر هیچ کدام از این مباحث قطعی نیستند. در زمانی که تاثیر RayTracing در بازیی همچون Shadow of the Tomb Raider به زحمت به چشم می آید، در بازی دیگر مثل Halo : Infinite فعال بودن R/T خروجی خیره کننده ای به شما خواهد داد. و اضافه شدن DLSS افت فریم هم تاحدود زیادی قابل جبران است.

البته زمانی که شما بیش از 1000 دلار برای کارت گرافیک خود هزینه می کنید قطعا داشتن جذاب ترین تصاویر و بالاترین نرخ فریم، یک مزیت بسیار مهم است. AMD از نظر عملکرد فناوری Ray Tracing یک نسل نسبت به انویدیا عقب تر است، در حالی که رقیب DLSS یعنی FSR 2.0 با وجود اینکه زمان زیادی از عرضه آن نمی گذرد، عملکرد فوق العاده و پذیرش بسیار بالایی را به نمایش گذاشته است.

در نهایت تولید کنندگان محتوا گروه دیگر استفاده کنندگان از کارت گرافیک های رده خیلی بالا هستند، که اینجا RTX 3090 مجهز تر به میدان آمده است. با بهره گیری از مقدار شگفت انگیز 24 گیگابایت حافظه ویدئویی از نوع GDDR6X و بهره گیری از موتور تبدیل فرمت قوی تر (NVENC)، در بسیار از زمینه های پردازش WorkStation و تولید محتوا RTX 3090 برنده میدان است.

تاثیر فناوری DLSS در بهبود میانگین نرخ فریم در بازی های مختلف

RTX 3090 در برابر RX 6950 XT : توان مصرفی و موارد دیگر

RTX 3090 توان مصرفی رسمی معادل 350 وات دارد، که البته بسیاری از کارت سازندگان مستقل به مرز 400 وات می رسند و جهش های تا 600 وات برای بازه های زمانی کوتاه، یکی از مسائل کارت های 3090 است. RX 6950 XT تا 335 وات برق مصرف می کند که در مقایسه با عملکرد آن، عدد معقولی به نظر می رسد. به یاد داشته باشید که RTX 3090 Ti همین الان از مرز 450 وات عبور کرده است و نسل بعدی هم به احتمال فراوان توان مصرفی بسیار بالاتری خواهند داشت.

شما حداقل به یک منبع تغذیه 750 واتی برای هرکدام از ایمن کارت ها نیاز خواهید داشت، اما ما توصیه می کنیم با برای پایداری بهتر و پیش بینی ارتقای آینده شما از این هم فراتر بروید چرا که منابع تغذیه خوب معمولا عمر بسیار طولانی دارند و شما می توانید سالها از آنها استفاده کنید.

همچنین شما به یک کیس با گردش هوای بسیار خوب و همچنین فضای بسیار بزرگ و باز برای نصب کارت گرافیک نیاز دارید. چرا که این کارت ها معمولا با خنک کننده های بسیار غول پیکری عرضه می شوند و برای خنک کردن موفقیت آمیز این هیولا داشتن فضای باز کافی اطراف کارت الزامی است.

حداکثر توان مصرفی کارت های گرافیک مختلف
حداکثر توان مصرفی کارت های گرافیک مختلف

در نهایت کدام؟

RX 6950 XT متاسفانه خیلی دیر و در پایان سیکل عرضه محصولات جدید به بازار در حال سقوط کارت گرافیک آمد، که آنرا تبدیل یه یک گزینه گران قیمت می کند. RTX 3090 نیز داستان مشابهی دارد، برچسب قیمت 1500 دلاری باعث شد که این کارت برای گیمیر های صرف هیچگاه انتخاب معقول و موجهی نباشد و بیشتر توسط تولیدکنندگان محتوا و ماینر ها خریداری شود. RTX 3090 Ti حتی جایگاه ضعیف تری دارد و عده ای بسیار کمی از کاربران بسیار تخصصی که قیمت برای آنها بی اهمیت است، تنها مشتریان آن هستند.

در پایان اگر شما یک گیمر هستید و تنها بدنبال نرخ فریم بالاتر هستید و جلوه های بصری همچون Ray Tracing اهمیت چندانی برای شما ندارد؛ RX 6950 XT یک انتخاب خوب برای شماست به خصوص برای رزولوشن های کمتر از 4K. بعلاوه فناوری های همچون SAM و FSR 2.0 و RSR می تواند تاثیر مثبت قابل ملاحظه ای در تجربه شما داشته باشد.

و اگر شما یک تولید کننده محتوا هستید و یا به بدنبال بازی با حداکثر جذابیت های بصری، در رزولوشن های بسیار بالا همچون 4K هستید انتخاب RTX 3090 در شرایط کنونی بازار کارت گرافیک، می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اما هیچ کدام از این انتخاب ها، در بازار در حال تحول کنونی کارت های گرافیک، گزینه های ایده آلی محسوب نمی شوند و شاید انتظار برای رسیدن نسل بعدی به بازار بهترین گزینه برای شما باشد.

بیشتر بخوانید

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.